“I Have a Responsibility”
The Representation of the Japanese Woman in Koreeda Hirokazu’s Our Little Sister (2015)
DOI:
https://doi.org/10.9771/aa.v0i65.45399Keywords:
Koreeda Hirokazu, Women, RepresentationAbstract
This article plans to analyze the representation of women in Our Little Sister (2015), directed by Koreeda Hirokazu. Through film analysis and a literature review, it examines Koreeda’s cinematic work, with a focus on the female characters in Our Little Sister, seeking to identify how changes in family organization over the generations affect women’s roles. Understanding representations as historically situated symbolic elements, this paper attempts to contextualize both movie and filmmaker, also exploring aspects of Japanese society and culture. The article is therefore divided into four sections: first, a discussion of cinema and representation; second, an analysis of issues women face in modern Japan; ending with an analysis of the work in question, through its decoupage and a literature review.
Downloads
References
Elisa M. Sasaki, “Valores culturais e sociais nipônicos” (apresentação em IV Encontro sobre língua, literatura e cultura japonesa, Rio de Janeiro, 2011).
Joy Hendry, Understanding Japanese Society, Londres: RoutledgeCurzon, 2003.
Sharon H. Nolte e Sally Ann Hastings “The Meiji State’s Policy Toward Women, 1890-1910” in Gail Lee Bernstein (ed.), Recreating Japanese women, 1600-1945 (Califórnia: University of California Press, 1991).
Linda C. Ehrlich, The Films of Kore-eda Hirokazu: An Elemental Cinema, Suíça: Palgrave Macmillan, 2019.
Walter Benjamin, “Pequena história da fotografia” in Walter Benjamin (ed.), Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre a literatura e a história da cultura (São Paulo: Editora Brasiliense, 1985).
Andrew Dorman, Paradoxical Japaneseness: Cultural Representation in 21st Century Japanese Cinema, Reino Unido: Palgrave Macmillan, 2016.
Jean-Claude Bernardet, O que é cinema, São Paulo: Editora Brasiliense, 1980.
Ismail Xavier, O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência, São Paulo: Paz e Terra, 2008.
Cecília Maki Tomimatsu, “O Cinema que Convoca os Sentidos da Vida: uma análise do conceito de Ikigai (razão de viver) na filmografia de Hirokazu Koreeda”, Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica), PUC, São Paulo, 2017.
Hirokazu Koreeda, Nossa Irmã Mais Nova, Japão: Toho; Gaga, 2015.
Laurent Jullier e Michel Marie, Lendo as imagens do cinema, São Paulo: Editora Senac, 2009.
Ayako Kano, Japanese Feminist Debates: A Century of Contention on Sex, Love, and Labor, Honolulu: University of Hawaii Press, 2016.
Georg Lukács, Introdução a uma estética marxista: sobre a particularidade como categoria da estética, Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1970.
Joan Scott, “Gênero: uma categoria útil de análise histórica”, Educação & Realidade, v. 20, n. 2 (1995), https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/issue/view/3038/showToc.
Antônio Câmara, Bruno Neto e Rodrigo Lessa, “Da estética à sociologia da arte” in Antônio Câmara e Rodrigo Lessa (eds.), Documentário brasileiro em perspectiva (Salvador: EDUFBA, 2013).
Cursos de estética, São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2002.
Roger Bastide, Arte e Sociedade, São Paulo: Ed. Nacional, 1979.
Rodrigo Lessa, Humberto Júnior e Pérola Mathias, “Aportes do materialismo histórico para a sociologia da arte” in Antônio Câmara, Bruno Silva e Rodrigo Lessa (eds.), Ensaios da Sociologia da Arte (Salvador: EDUFBA, 2018).
Yoshio Sugimoto, An Introduction to Japanese Society, Nova Iorque: Cambridge University Press, 2010.
Walter Benjamin, “A obra de arte na era da sua reprodutibilidade técnica” in José L. Grunnewald (org.), A ideia do cinema (Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1969).
Marcel Martin, A linguagem cinematográfica, Lisboa: Dinalivro, 2005.
Jacques Aumont e Michel Marie, A análise do filme, Lisboa: Texto & Grafia, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ana Luíza Sá Schat, Antônio da Silva Câmara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are entitled to freely share, adapt and use the work herein published for any legitimate purpose as long as authorship and the original source are acknowledged.