MUSICAL LISTENING:

COMMUNICATION AND AGENCEMENTS OF DIFFERENCE – HYBRIDITY AND THE GLOBAL SOUTH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/contemporanea.v20i1.44527

Keywords:

Musical listening, global south, difference, workshops, pop music

Abstract

The research which generated this article analyzes the communicational experience of musical listening workshops. The songs used in the activities value the semiotic, cultural, and aesthetic borders of the Global South. The theoretical-methodological path proposes a) to approach the regimes of pop music by showing the criteria for choosing some hybrid works positioned in cultural boundaries; b) take these musical productions to our workshops; c) to identify the knowledge and cultural perspectives triggered int he communicational processes of listening; and d) to propose a semiotic analysis that gathers the empirical data of the workshops and the enunciation of the works (artists). This study aims to think of sound and listening as a communicational experience of difference and otherness which can update pop music media memory and media regimes.

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Author Biographies

Nilton de Carvalho Faria, Universidade Metodista de São Paulo

Doutor em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Metodista de São Paulo (UMESP). Atualmente é professor substituto no curso de Jornalismo da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Herom Vargas, Universidade Metodista de São Paulo

Docente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Metodista de S. Paulo – UMESP, doutor em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP,

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Published

2022-11-11

Issue

Section

Artigos