“I THINK IT IS WORTH TO DIE FOR PALESTINE”: AN ANALYSIS OF THE BRAZILIAN PALESTINE DOCUMENTARY
DOI:
https://doi.org/10.9771/contemporanea.v22i1.60160Keywords:
Critical Discourse Analysis, Israeli–Palestinian conflict, Migrations, AutonomyAbstract
Brazil is one of the top destinations of Palestinian migrants. Starting from that, in 2017, has been released “The Brazilian Palestine”, a documentary that presents Palestinian families living in the south of Brazil. Using the Critical Discourse Analysis, and articulating conflicts, recognition, legitimacy, identity, culture, oppression, aggression, and migratory projects, this work aimed to problematize the relation between the socio-politics contexts of the families’ discourses and the documentary. It was possible to formulate some questions about the autonomy and control senses that go through a people and a territory controlled by another State.
Downloads
References
A PALESTINA brasileira. Direção: Omar L. Barros Filho. Produção: Caco Schimtt. Porto Alegre, Brasil:
CenaUm, 2017. (77 min).
BUTLER, Judith. Vida precária: el poder del duelo y la violência. Buenos Aires: Paidós, 2006.
CUETO, José Carlos. Porque o controle do vale do Jordão é chave para o conflito entre Israel e Palestina. BBC News Mundo, 15 set. 2019. Disponível em https://www.bbc.com/portuguese/internacional-49684350. Acesso em: 17 out. 2020.
DAS, Veena. O ato de testemunhar: violência, gênero e subjetividade. Cadernos Pagu, v. 37, p. 9-41, 2011.
FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Brasília, DF: Editora UnB, 2001.
FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso. 5.ed. São Paulo: Loyola, 1999.
FOUCAULT, Michel. Em Defesa da Sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
GOMES, Wilson. La poética del cine y la cuestión del metodo en el análisis fílmico. Significação: Revista de Cultura Audiovisual, v. 31, n. 21, p. 85-105, 2004.
HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. Filosofia da história. Tradução de Maria Rodrigues e Hans Harden. 2. ed. Brasília, DF: Editora UnB, 2008 [1837].
JAMESON, Fredric. La Estetica geopolítica: cine y espacio em el sistema mundial. Barcelona: Ediciones Paidós, 1995.
JARDIM, Denise Fagundes. Os imigrantes palestinos na América Latina. Estudos Avançados, v. 20, n. 57, p. 171-181, 2006.
MBEMBE, Achille. Necropolítica. Arte & Ensaios: Revista do PPGAV/EBA/UFRJ, v. 32, p. 123-151, 2016.
METZ, Christian. et al. A análise das imagens. Petrópolis: Vozes, 1974.
METZ, Christian. Linguagem e cinema. São Paulo: Perspectiva, 1980.
NABULSI, K. Los refugiados. La Vanguardia. Dossiê. Los Palestinos, n. 8, p.49-54, 2003.
ORTEGA, André. Israel-Palestina: soberania, colonialismo e anexação. Revista Opera. Opinião, 29 jul. 2020. Disponível em https://revistaopera.com.br/2020/07/29/israel-palestina-soberania-colonialismoe-anexacao/. Acesso em: 17 out. 2020.
SAID, Edward W. A questão da Palestina. São Paulo: Editora UNESP, 2012.
SANTAELLA, Lucia. Culturas e artes do pós-humano: das culturas das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.
SENNETT, Richard. Boundaries and Borders. In: BURDETT, Ricky; DEYAN, Sudjic. (orgs.). Living in the Endless City. London: Phaidon Press, 2011. p. 324-331.
SUE, Derald Wing. Microaggressions in everyday life: Race, gender, and sexual orientation. Hoboken: John Wiley & Sons, 2010.
TOUEG, Gabriel. Netanyahu admite Estado palestino desmilitarizado. Folha de São Paulo, 15 jun. 2009. Disponível em https://www1.folha.uol.com.br/fsp/mundo/ft1506200908.htm. Acesso em: 17 out. 2020.
VAN DIJK, Teun. A. Principles of critical discourse analysis. Discourse & Society, v. 4, n. 2, p 249-283, 1993.
VIANNA, Adriana. Políticas da morte e seus fantasmas. Dossiê: Estado de choque. Le Monde Diplomatique, 1 mar. 2019. Disponível em https://diplomatique.org.br/politicas-da-morte-e-seusfantasmas/. Acesso em: 16 de out. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dianine Censon

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores que publicam nessa revista devem concordar com os seguintes termos relativos aos Direitos Autorais:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista Contemporanea e à Faculdade de Comunicação da Universidade Federal da Bahia o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.