Analog tapes on digital platforms: the (re)construction of telejournalistic discourses with vhs tapes and cassette tapes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/contemporanea.v23i0.63274

Keywords:

VHS Tapes, Globoplay, statute of truth, Foucault, torture

Abstract

This article reflects on a practice that is continually updated, imposed in particular by the development of audiovisual technologies: the manipulation of audiovisual images in specific contexts for different purposes. More specifically, it discusses, in the contemporary world, the permanent construction and reconstruction of truth in the production of the visible, based on the use of VHS image files in the documentary series Caso Evandro released on the Globoplay platform. Journalistic audiovisual images related to major events and announced by their broadcast sources as “true documents” existed in pre-internet times, but were predominantly shown on the television news circuit. However, we argue that these archives have been acquiring “posthumous lives” and are recycled and given new meanings. Such images, in addition to being manipulated by various editing and sound processes, serve specific social political contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ariane Diniz Holzbach, Fluminense Federal University

Doutora em Comunicação com pós-doutorado em História e em Literatura Comparada. Docente do Programa de Pós-graduação em Comunicação e do curso de Estudos de Mídia da UFF.

Pedro Cezar Duarte Guimarães, Fluminense Federal University

Mestre e Doutorando pelo Programa de Pós Graduação em Comunicação em Comunicação na Universidade Federal Fluminense.

References

ANTONIUTTI, Cleide Luciane. Globo Play: um estudo sobre a plataforma de video on demand da Rede Globo. Paulus, São Paulo, v. 3, n. 6, p. 105-119, 2019.

AUMONT, Jacques. A imagem. Campinas: Papirus, 2002.

CAJAZEIRA, Paulo Eduardo Silva Lins; SOUZA, José Jullian Gomes. A ecologia midiática do audiovisual em ambientes multiplataformas. Estudos em Jornalismo e Mídia, Florianópolis, v. 18, n. 2., p. 149-159, 2021.

CRARY, Jonathan. Técnicas do Observador: visão e modernidade no século XIX. Tradução Verrah Chamma. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Tradução de Roberto Machado. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.

GRECO, Luís. As regras por trás da exceção: reflexões sobre a tortura nos chamados “casos de bomba-relógio”. Revista Brasileira de Ciências Criminais, São Paulo, n. 78, p. 7-35, 2009.

GUIMARÃES, Pedro Cezar Duarte. Fitas magnéticas na cultura digital: a plataforma Vimeo na reconfiguração do audiovisual analógico. 2019. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2019.

NEWMAN, Michael. Video Revolutions: on the history of a medium. New York: Columbia University Press, 2014.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. O mundo da imagem: território da História Cultural. In: PESAVENTO, S. J.; SANTOS, N. M. W.; ROSSINI, M. S. Narrativas, imagens e práticas sócias. Percursos em História Cultura. Porto Alegre: Asterisco, 2009b. p. 99-122.

ROSSINI, Miriam de Souza. Imagem audiovisual como registro e documento: discussões a partir do cinema e da televisão no Brasil. Revista do Instituto Histórico e Geográfico do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, n. 158, p. 143-162, 2020.

Published

2025-05-26

How to Cite

Holzbach, A. D., & Guimarães, P. C. D. (2025). Analog tapes on digital platforms: the (re)construction of telejournalistic discourses with vhs tapes and cassette tapes. Contemporanea, 23(1). https://doi.org/10.9771/contemporanea.v23i0.63274

Issue

Section

Artigos