Between transformations and constances: Porta dos Fundos, Sinta-se em Casa and the marks of contemporary Brazilian audiovisual political humor

Authors

  • Rafael Sbeghen Hoff Universidade Federal do Amazonas / Professor https://orcid.org/0000-0003-4745-5689
  • Guilherme Fumeo Almeida Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.9771/contemporanea.v23i0.64888

Keywords:

audiovisual, humor, politics, Porta dos Fundos, Sinta-se em Casa, streaming

Abstract

This work aims to carry out a dialogue between the complementary study of the humorous political criticism of Porta dos Fundos and Sinta-se em Casa, also contextualizing this criticism in a movement to consolidate humorous criticism in Brazilian television audiovisual. The theoretical framework is based on the interfaces between public and private in Brazilian and global sociopolitical formation and reflections on the relations between humor, real/reality effect and mise-en-scène. Adopting the methodology of bibliographical research, the text is divided into three sections. In the first part, a brief contextualization of the main brands of Brazilian political audiovisual humor between the 1970s and 2010s is made, highlighting the influences of radio and emblematic television programs of this period. The second and third sessions present the history and main themes and marks of the political discussion of Porta dos Fundos and Sinta-se em casa, respectively. The effects of real and reality (Jaguaribe, 2010; Jost, 2012) used in the narratives as a strategy of familiarization with the contents of Porta dos Fundos and Sinta-se em casa are in tune with the media tradition of comics focused on metalanguage, built in the country over the years in humorous programs on open television. This comic tone is not only presented in the text (dialogue), but also in the plasticity and mise-en-scéne that overlaps private (domestic) and public spaces, nonsense and absurdity with mediatized events in life, intertwining sociopolitical discussions that go beyond criticism of institutional political figures.

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Author Biographies

Rafael Sbeghen Hoff, Universidade Federal do Amazonas / Professor

Doutor em Ciências da Comunicação e Informação (PPGCOM-UFRGS), professor Adjunto no curso de Jornalismo da Universidade Federal do Amazonas, professor permanente no PPGCOM-UFRR, professor colaborador no PPGIC-UFAM. Líder do Grupo de Pesquisa em Processos Imagéticos (PRIMA-UFAM), vice-líder do Grupo de Pesquisa em Estética e Processos Audiovisuais (ARTIS-UFRGS), pesquisador bolsista Capes do Grupo de Ações e Investigações Autopoiéticas (GAIA-UFERSA).

Guilherme Fumeo Almeida, Universidade Federal Fluminense

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGCOM-UFRGS). Realiza pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em Mídia e Cotidiano da Universidade Federal Fluminense (PPGMC/UFF). Integra o LACCOPS – Laboratório de Comunicação Comunitária e Publicidade Social –, o EPOCHA – Grupo de Pesquisa em Economia Política da Comunicação e Hegemonia - e o ARTIS - Grupo de Pesquisa em Estética e Processos Audiovisuais. Bolsista FAPERJ. Este estudo foi financiado pela FAPERJ - Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro, Processo SEI-260003/019696/2022.

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Published

2025-07-22

How to Cite

Sbeghen Hoff, R., & Almeida, G. F. (2025). Between transformations and constances: Porta dos Fundos, Sinta-se em Casa and the marks of contemporary Brazilian audiovisual political humor. Contemporanea, 23(1). https://doi.org/10.9771/contemporanea.v23i0.64888

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Artigos