The rise of successful voices: discursive meanings and media strategies in contemporary brazilian society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/contemporanea.v23i0.65996

Keywords:

Media, Voice, Success

Abstract

This text analyzes discourses about what could be called success as an aesthetic factory for the production of meanings by contemporary Brazilian media. More precisely, we describe and interpret the process of production of meanings in utterances constituted and formulated by the Brazilian media discourse, which manifestly deals with the voice of subjects whose success stems, in principle, from their vocal performance. Faced with this scenario, we investigate what is said and how the voice is enunciated in the discourse of success in current Brazilian society and the differences in the treatment given to the voice of those who appear in the media world. Specifically, what distinctions may exist regarding the production of meanings of successful voices when disseminated by the same diffusion vehicle. For that, we have two texts from the online newspaper Folha de S. Paulo with the titles “A primeira vez” (2015) and “Readers lament the death of Lemmy Kilmister, vocalist of Motörhead” (2015). As a synthetic result obtained from this investigation, it can be inferred that the discourse of success examined in the newspaper is based, to a large extent, on North American universalism, marking a recurrence in the diffusion of North American personalities whose fame must also be built in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thiago Barbosa Soares, Universidade Federal do Tocantins

Possui graduação em Letras, português/inglês, pela Universidade do Vale do Sapucaí (2009), em Psicologia pela Universidade Paulista (2014), em Filosofia pela Universidade de Franca (2014) e em Ciências Humanas pela Universidade Estácio de Sá (2023), especialização em Estudos Literários pela Faculdade Comunitária de Campinas (2013), mestrado em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos (2015) e doutorado em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos (2018). É líder do Grupo de Estudo de Análise do Discurso (GEsTADI - UFT) e membro pesquisador do Grupo de Estudos em Análise do discurso e História das ideias linguísticas (VOX - UFSCar). É editor-chefe das revistas Porto das Letras (ISSN - 2448- 0819), vinculada ao programa de pós-graduação em Letras da UFT, Acta Semiótica et Lingvistica (ISSN - 2446-7006), fundada na USP de São Paulo, em 1977, e da revista do Grupo de Estudo de Análise do Discurso, GEsTADI, (ISSN - 2965-4440). Atua como professor nos cursos de graduação em Letras e de pós-graduação stricto sensu em Letras da Universidade Federal do Tocantins no campus de Porto Nacional. Coordenou o Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Letras (PPGLetras) da Universidade Federal do Tocantins (UFT) de janeiro de 2022 a janeiro de 2023. É pesquisador bolsista de produtividade do CNPq (PQ-2), com experiência de pesquisa na área de Linguística, com ênfase em Análise do Discurso.

References

ADORNO, T. W. O fetichismo na música e a regressão da audição. In: ADORNO, T. W. Textos escolhidos. Trad. Luiz João Baraúna e João Marcos Coelho. São Paulo: Editora Nova Cultural, 1999.

AIEX, Tony. Estudo revela quais são as 21 bandas mais odiadas de todos os tempos. TMDQA! 2021. Disponível em: https://www.tenhomaisdiscosqueamigos.com/2021/02/23/bandas-mais-odiadas-historia/. Acesso em: 5 fev. 2025.

ALMEIDA, C. LA Weekly: as 20 piores bandas de todos os tempos. Whiplash, 2012. Disponível em: https://whiplash.net/materias/melhores/159912-oasis.html. Acesso em: 5 fev. 2025.

ANGENOT, M. O discurso social e as retóricas da incompreensão: consensos e conflitos na arte de (não) persuadir. Carlos Piovezani (org.) São Carlos, SP: EdUFSCar, 2015.

BARBOSA, M. Leitores lamentam morte de Lemmy Kilmister, vocalista do Motörhead. Painel do Leitor. Folha de S. Paulo, 2015. https://m.folha.uol.com.br/paineldoleitor/2015/12/1724241-leitores-lamentam-morte-de-lemmy-kilmister-vocalista-do-motorhead.shtml. Acesso em: 5 fev. 2025.

BARTHES, R. O rumor da língua. Trad. Mario Laranjeira. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

BOUCHER, D. F.; SOARES, T. B. Leitura de sucesso: os dizeres sobre a leitura como efeito de sucesso. Revelli, Vol. 12. 2020. Disponível em: https://www.revista.ueg.br/index.php/revelli/article/view/10268. Acesso em: 5 fev. 2025.

CASTRO, R. A primeira vez. Folha de S. Paulo, Ilustrada, 2010. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/fq2601201008.htm. Acesso em: 5 fev. 2025.

ILUSTRADA, O Motörhead acabou', diz baterista dogrupo após morte de Lemmy Kilmister. Folha de S. Paulo, 2015. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/paywall/login.shtml?https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2015/12/1723974-o-motorhead-acabou-diz-baterista-do-grupo-apos-morte-de-lemmy-kilmister.shtml. Acesso em: 5 fev. 2025.

JUNIOR, MURÍLIO POLIZELLO. Leitores lamentam morte de Lemmy Kilmister, vocalista do Motörhead. Folha de S. Paulo, 2015. Disponível em: https://m.folha.uol.com.br/paineldoleitor/2015/12/1724241-leitores-lamentam-morte-de-lemmy-kilmister-vocalista-do-motorhead.shtml. Acesso em: 5 fev. 2025.

KUCINSKI, B.; LIMA, V. A. Diálogos da perplexidade: reflexões sobre a mídia. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2009.

MARCELINO, D. Piores álbuns de 25 grandes bandas de rock e heavy metal. Rock de verdade, 2021. Disponível em: https://rockdeverdade.com.br/piores-albuns-de-25-grandes-bandas-de-rock-e-heavy-metal/. Acesso em: 5 fev. 2025.

POSSENTI, S. Questões para analistas do discurso. São Paulo: Porábola Editorial, 2009.

SOARES, T. B. Discursos do sucesso: a produção de sujeitos e sentidos do sucesso no Brasil contemporâneo. São Carlos, SP: Pedro & João Editores, 2017.

SOARES, T. B. Percurso linguístico: Conceitos, críticas e apontamentos. Campinas, SP: Pontes, 2018a.

SOARES, T. B. Sucesso: discursos contemporâneos de capitalização dos sujeitos. In: SOARES, Thiago Barbosa.. (org.) Múltiplas perspectivas em Análise do Discurso: objetos variados – São Carlos – SP: Pedro & João Editores, 2018a.

SOARES, T. B. As Vozes Midiatizadas: O Sucesso Como Fábrica Estética De Produção De Sentidos . Revista CBTecLE, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 073–089, 2021. Disponível em: https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/245. cesso em: 4 fev. 2025.

SOARES, T. B. O contraste no discurso do sucesso: a diametralidade discursiva do enunciado “oposto”. Porto das Letras, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 98–115, 2021. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/11300. Acesso em: 5 fev. 2025.

SOARES, T. B. Percurso Discursivo: heterogeneidades epistemológicas aplicadas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2022.

SOARES, T. B.; BOUCHER, D.F. A estética do sucesso vocal: discursos engendrados na construção de vozes de sucesso midiático. Anuário de Literatura, Florianópolis, v. 25, n. 2, p. 101-118, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/2175-7917.2020v25n2p101. Acesso em: 5 fev. 2025.

ZIZEK, S. Primeiro como tragédia. Depois como farsa. Trad. de Maria Beatriz de Medina. São Paulo: Boitempo, 2011.

Published

2025-07-28

How to Cite

Soares, T. B. (2025). The rise of successful voices: discursive meanings and media strategies in contemporary brazilian society. Contemporanea, 23(1). https://doi.org/10.9771/contemporanea.v23i0.65996

Issue

Section

Artigos