On digital influencers and algorithms from a Latin American perspective

Authors

  • Ana Carolina Damboriarena Escosteguy Universidade Federal do Rio Grande do Sul https://orcid.org/0000-0002-0361-6404
  • Danillo Lima Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.9771/contemporanea.v23i0.67121

Keywords:

Digital influencers, Algorithms, Latin America

Abstract

This article proposes a situated approach, grounded in Latin American Communication perspectives, to investigate the relationship between digital influencers and algorithms, emphasizing their struggle for visibility on digital platforms. Drawing on a qualitative literature review and the contributions of Martín-Barbero and the theory of lo popular, we argue that influencers’ practices should be understood as activities shaped by specific historical and social contexts, reflecting the power dynamics of the Global South. We also emphasize the need to collectivize and engage in dialogue with influencers themselves to construct strong and situated theoretical and methodological frameworks. Finally, we conclude that it is necessary to emphasize references that highlight the social, historical, and cultural realities of the South, decentering Global North theories without discarding them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Carolina Damboriarena Escosteguy, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Universidade de São Paulo (PPGCOM-USP). Professora Visitante do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGCOM-UFRGS). Bolsista Produtividade em Pesquisa CNPq. 

Danillo Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestrando em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGCOM-UFRGS).

References

ABIDIN, Crystal. Visibility labour: engaging with influencers: fashion brands and #ootd advertorial campaigns on instagram. Media International Australia, v. 161, n. 1, p. 86-100, 2016. Doi: 10.1177/1329878X16665177.

ARAÚJO, Willian Fernandes; KARHAWI, Issaaf. “Todo mundo pode ser famoso com o algoritmo do TikTok”: imaginários e saberes sobre eficiência algorítmica e potência viral. In: SANTOS, Luiza Carolina et al. (org.). Imaginários sociotécnicos e plataformas digitais. São Paulo: Intercom, 2024. p. 59-72.

BONINI, Tiziano; TRERÉ, Emiliano. Algorithms of resistance: the everyday fight against platform power. Cambridge: The MIT Press, 2024.

BRANDÃO, Carolina et al. Influência Digital ou Colonial? Uma análise pós-colonial sobre os conflitos identitários vivenciados pela influenciadora digital Camila Coelho. Revista Adm.Made, v. 26, n. 1, p. 53-67, 2022. Doi: 10.5935/2237-51392022v26n1p053067.

BUCHER, Taina. The algorithmic imaginary: exploring the ordinary affects of Facebook algorithms. Information, Communication & Society, v. 20, n. 1, p. 30-44, 2017. Doi: 10.1080/1369118X.2016.1154086.

BUCHER, Taina. Want to be on the top? Algorithmic power and the threat of invisibility on Facebook. New Media & Society, v. 14, n. 7, p. 1164-1180, 2012. Doi: 10.1177/1461444812440159.

CALIANDRO, Alessandro et al. The platformisation of consumer culture: a digital methods guide. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2024.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. São Paulo: Editora Vozes, 1994.

COTTER, Kelley. Playing the visibility game: How digital influencers and algorithms negotiate influence on Instagram. New Media & Society, v. 21, n. 4, p. 895-913, 2019. Doi: 10.1177/1461444818815684.

COULDRY, Nick; MEJIAS, Ulises. Data colonialism: rethinking big data’s relation to the contemporary subject. Television & New Media, v. 20, n. 4, p. 336-349, 2019. Doi: 10.1177/1527476418796632.

DUFFY, Brooke Erin et al. The Nested Precarities of Creative Labor on Social Media. Social Media + Society, v. 7, n. 2, p. 1-12, 2021. Doi: 10.1177/20563051211021368.

DUFFY, Brooke Erin; POELL, Thomas; NIEBORG, David. Platform Practices in the Cultural Industries: Creativity, Labor, and Citizenship. Social Media + Society, v. 5, n. 4, p. 1-8, 2019. DOI: 10.1177/2056305119879672.

ESCOSTEGUY, Ana Carolina Damboriarena; CARRIJO, Ana Júlia de Freitas. Pensar “latino-americanamente” os algoritmos e as plataformas: as contribuições de Jesús Martín-Barbero. Palabra-clave, v. 28, n. 2, p. e2828, 2025. Doi: 10.5294/pacla.2025.28.2.8.

GILLESPIE, Tarleton. A relevância dos algoritmos. Parágrafo, v. 6, n. 1, p. 95-121, 2018.

GÓMEZ-CRUZ, Edgar; RICAURTE, Paola; SILES, Ignacio. Descolonizando los métodos para estudiar la cultura digital: una propuesta desde latinoamérica. Cuadernos. Info, n. 54, p. 160-181, 2023. Doi: 10.7764/cdi.54.52605.

GROHMANN, Rafael. Latin American critical data studies. Big Data & Society, v. 12, n. 2, 2025. Doi: 10.1177/20539517251330160.

GROHMANN, Rafael. Plataformização do trabalho: entre a dataficação, a financeirização e a racionalidade neoliberal. Revista Eptic, v. 22, n. 1, p. 106-122, 2020.

GUARESE, Laura Colombo; MONTARDO, Sandra Portella. De creator para creator: imaginários algorítmicos e as promessas de crescimento no Instagram. In: SANTOS, Luiza Carolina et al. (org.). Imaginários sociotécnicos e plataformas digitais. São Paulo: Intercom, 2024. p. 73-89.

JACKS, Nilda; SCHMITZ, Daniela. Os meios em Martín-Barbero: antes e depois das mediações. Matrizes, v. 12, n. 1, p. 115-130, 2018. Doi: 10.11606/issn.1982-8160.v12i1p115-130.

KARHAWI, Issaaf. Entre algoritmos, métricas de engajamento e plataformas digitais: influenciadores digitais e trabalho de visibilidade. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, v. 23, n. 46, 2024. Doi: 10.55738/alaic.v23i46.1144.

KARHAWI, Issaaf. Influenciadores digitais: conceitos e práticas em discussão. Communicare, v. 17, edição comemorativa, p. 46-61, 2017.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Diversidad en convergencia. Matrizes, v. 8, n. 2, p. 15, 2014. DOI: 10.11606/issn.1982-8160.v8i2p15-33.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Uma aventura epistemológica. Matrizes, v. 2, n. 2, p. 143, 2009. Doi: 10.11606/issn.1982-8160.v2i2p143-162.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2002.

PINHEIRO-MACHADO, Rosana et al. Mídias sociais como plataforma de trabalho digital: avaliando os impactos sociais, culturais e políticos da migração do mercado de trabalho para o Instagram. Digital Economy and Extreme Politics, n. 1, 2024. Doi: 10.3030/101045738.

PRIMO, Alê; MATOS, Ludimila; MONTEIRO, Maria Clara. Dimensões para o estudo dos influenciadores digitais. Salvador: EDUFBA, 2021.

RIBEIRO, José L. Pais. (2014) Revisão de investigação e evidência científica. Psicologia, Saúde & Doenças, v. 15, n. 3, p. 672-683, 2014. Doi: 10.15309/14psd150309.

RINCÓN, Omar; MARROQUÍN, Amparo. The Latin American lo popular as a theory of communication: ways of seeing communication practices. In: STEPHANSEN, Hilde; TRERÉ, Emiliano. (org.). Citizen media and practice: currents, connections, challenges. New York: Routledge, 2019. p. 42-56.

SANTOS, Kassieli Joaquina Gonçalves de Mello dos. Gambiarras em busca da visibilidade: impacto dos algoritmos na performance dos influenciadores digitais. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 45., 2022, João Pessoa. Anais […]. São Paulo: Intercom, 2022.

SILES, Ignacio; GÓMEZ-CRUZ, Edgar; RICAURTE, Paola. Rumo a uma teoria popular de algoritmos. Revista Mídia e Cotidiano, v. 18, n. 2, p. 87-108, 2024. Doi: 10.22409/rmc.v18i2.63057.

SRNICEK, Nick. Platform Capitalism. Cambridge Malen: Polity, 2019.

VAN DIJCK, José; POELL, Thomas; DE WAAL, Martijn. The Platform Society: Public Values in a Connective World. Oxford: Oxford University Press, 2018.

VIJAY, Darsana. Qualifying the agnosticism of algorithms. Dialogues On Digital Society, v. 0, n. 0, p. 1-1, 2025. Doi: 10.1177/29768640241311364.

Published

2025-10-23

How to Cite

Escosteguy, A. C. D., & Lima, D. (2025). On digital influencers and algorithms from a Latin American perspective. Contemporanea, 23(1). https://doi.org/10.9771/contemporanea.v23i0.67121

Issue

Section

Artigos