THE JOURNALISTIC OBJECTIVITY BY APPROXIMATION OR AS A STRATEGIC RITUAL
DOI:
https://doi.org/10.9771/contemporanea.v19i2.35543Keywords:
Journalistic objectivity, intersubjectivity, strategic ritualAbstract
This article presents two theoretical approaches to the issue of journalistic objectivity: intersubjectivity (MEYER, 1989; SPONHOLZ, 2009) and objectivity as a strategic ritual (TUCHMAN, 1999). By means of a critical literature review, this study shows that these are two possible and quite distinct ways of answering what is at stake when journalists claim objectivity for themselves. The first approach entails a discussion about the ontological foundation of the world we live in and the best way to know reality. In turn, the second involves a series of procedures that journalists follow – not because they believe they will access objectivity, but because this methodology functions as a means of defending the risks of the occupation. The results indicate that, in intersubjectivism, the journalistic activity is committed to events, regardless of subjective interpretation; the presence of different points of view is a strategy to approach the event. As such an approach results from no ontological understanding of existence, the strategic ritual is concerned with the journalist’s withdrawal from the exhibition, thus letting the facts “speak for themselves,” as if this was a possible operation. These findings evince the importance of an ontological basis in the old – and still pertinent – discussion on journalistic objectivity.
Downloads
References
AMARAL, Luiz. A objetividade jornalística. Porto Alegre: Sagra-DC Luzzatto, 1996.
BENTELE, G. Wie wirklich ist die Medienwirklichkeit?: Einige Anmerkungen zum Konstruktivismus und Realismus in der Kommunikationswissenschaft. In Bentele, G. & Rühl, M. (Hg.). Theorien öffentlicher Kommunikation: Problemfelder, Positionen, Perspektiven Broschiert. Münschen: Ölschläger, 1993.
GAUTHIER, Gilles; COSTA, Andriolli de Brites da. A verdade: visada obrigatória ao jornalismo. Estudos em jornalismo e mídia, Florianópolis, v. 12, n. 2, p. 204-215, 2015.
GENRO FILHO, Adelmo. O segredo da pirâmide: para uma teoria marxista do jornalismo. Florianópolis: Insular, 2012.
GOMES, Wilson. Jornalismo, fatos e interesses: ensaios de teoria do jornalismo. Florianópolis: Insular, 2009.
GUERRA, Josenildo. O percurso interpretativo na produção da notícia: verdade e relevância como parâmetros de qualidade jornalística. São Cristóvão: Editora da UFS; Aracaju: Fundação Oviêdo Teixeira, 2008.
HENRIQUES, Rafael Paes. O conceito de objetividade segundo os jornalistas de Vitória-ES. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES EM JORNALISMO, 17., 2019, Goiânia. Anais […]. São Paulo: SBPJor, 2019.
MEYER, Philip. A ética no jornalismo: um guia para estudantes, profissionais e leitores. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1989.
MORETZSOHN, Sylvia. “Profissionalismo” e “objetividade”: o jornalismo na contramão da política. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 9., 2000, Rio de Janeiro. Anais […]. Campinas: Galoá, 2000.
MORETZSOHN, Sylvia. Pensando contra os fatos: jornalismo e cotidiano: do senso comum ao senso crítico. Rio de Janeiro: Revan, 2007.
SPONHOLZ, Liriam. Jornalismo, conhecimento e objetividade: além do espelho e das construções. Florianópolis: Insular, 2009.
TAMBOSI, Orlando. Elementos para uma epistemologia do jornalismo. Intercom, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 40-52, 2003.
TUCHMAN, Gaye. A objectividade como ritual estratégico: uma análise das noções de objectividade dos jornalistas. In: TRAQUINA, Nelson (org.). Jornalismo: questões, teorias e “estórias”. 2. ed. Lisboa: Vega, 1999. p. 74-90.
VALFRÉ, Vinícius. Renato Casagrande: assumimos o estado em condições de precariedade. Gazetaonline, Vitória, 11 mar. 2019. Disponível em: https://bit.ly/3GttP5D. Acesso em: 13 mar. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rafael da Silva Paes Henriques

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores que publicam nessa revista devem concordar com os seguintes termos relativos aos Direitos Autorais:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista Contemporanea e à Faculdade de Comunicação da Universidade Federal da Bahia o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.