Intellectual Property in Public Companies: an analysis of Embrapa's trademarks applications
DOI:
https://doi.org/10.9771/cp.v13i3.33138Keywords:
Distinctive Signs, Brands, Technological Prospecting.Abstract
The purpose of this article is to show the relevant aspects about the applications of trademarks from a public company in Brazil, in particular, the panorama of the Brazilian Agricultural Research Corporation (Embrapa). The objective is to analyze the data of trademark applications in Brazil, questions about how the company works and the management of these intangible assets for the development of the company and the environment in which it operates. For the development of the research, an exploratory and descriptive case study was carried out, with a mixed approach (quanti-qualitative), through interviews of employees of the institution and by research in the main databases related to intellectual property, among the years 1970 to 2018, using the term “Embrapa” as the search term. All platforms surveyed had an increasing number of orders over the years. At the INPI base, 484 trademark applications were found, most of which are registered trademarks. It can be concluded that the advance in the protection of trademarks by Embrapa is noticeable, this advance may occur due to investments and market actions. However, despite the fact that the company has a relatively well-known trademark registration process, this procedure is not documented and there was a need to carry out the process documentation, as well as the guidance and training of the teams for protection and enforcement correctly the procedures for registering trademarks with the INPI.
Downloads
References
ABAPI – ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DOS AGENTES DA PROPRIEDADE INDUSTRIAL. Propriedade Industrial no Brasil. 50 anos de História. São Paulo: ABAPI, 1998. 132p. Disponível em: http://www.abapi.org.br/abapi2014/livros/abapi50anos0.pdf. Acesso em: 10 jun. 2019
ALBUQUERQUE, V. V. A rose by any other name: conformações do direito de marca no mercado farmacêutico. 2015.
BALDIN, N.; MUNHOZ, E. M. B. Snowball (bola de neve): uma técnica metodológica para pesquisa em educação ambiental comunitária. In: X CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. PUCPR: Curitiba, 2011. Anais [...],Curitiba, de 7 a 10 de novembro de 2011.
BRAND FINANCE. Global 500 2019: The annual report on the world’s most valuable and strongest brands. [2019]. Disponível em: https://brandfinance.com/images/upload/global_500_2019_free.pdf. Acesso em: 7 jun. 2019.
BRASIL. Lei n. 9.279, de 14 de maio de 1996. Regula direitos e obrigações relativos à propriedade industrial. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9279.htm. Acesso em: 9 jun. 2019.
CRESCITELLI, E.; STEFANINI, A. O licenciamento de marcas estudo de caso: Mattel do Brasil–Marca Barbie. In: X SEMEAD – SEMINÁRIOS EM ADMINISTRAÇÃO FEA-USP. São Paulo. Anais eletrônicos [...], São Paulo, 2007.
DE CASTRO, M. J.; RODRIGUES TAPAJÓS, S.; DOS SANTOS, J. A. B. A proteção marcária das empresas de serviços de contabilidade no Brasil: uma visão com base em dados do INPI. Razón y Palabra, [S.l.], v. 21, n. 97, 2017.
EMBRAPA – EMPRESA BRASILEIRA DE PESQUISA AGROPECUÁRIA. [2019a]. Disponível em: www.embrapa.br/quem-somos. Acesso em: 22 maio 2019.
EMBRAPA – EMPRESA BRASILEIRA DE PESQUISA AGROPECUÁRIA. Intranet. [2019b]. Disponível em: https://www.embrapa.br/group/intranet/inicial. Acesso em: 22 maio 2019.
EMBRAPA – EMPRESA BRASILEIRA DE PESQUISA AGROPECUÁRIA. Balanço Social 2018. Disponível em: https://bs.sede.embrapa.br/2018. Acesso em: 22 maio 2019.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1995.
GOODMAN, L. Snowball Sampling. Annals of Mathematical Statiscs, v. 32, p. 148-170, 1961. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/2237615. Acesso em: 22 maio 2019.
INPI – INSTITUTO NACIONAL DA PROPRIEDADE INDUSTRIAL. Manual de Marcas. 3. ed. 1. rev. em 2 de outubro de 2019. Disponível em: http://manualdemarcas.inpi.gov.br/projects/manual/wiki/Manual_de_Marcas. Acesso em: 5 maio 2020.
INPI – INSTITUTO NACIONAL DA PROPRIEDADE INDUSTRIAL. Site institucional. [2020]. Disponível em: http://www.inpi.gov.br/. Acesso em: 5 maio 2020.
MATTAR, F. N. Pesquisa de Marketing. São Paulo: Atlas, 2001.
MINAYO, M. C. S.; SANCHES, O. Quantitativo-Qualitativo: Oposição ou complementaridade? Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, p. 239-262, jul.-sep. 1993. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/%0D/csp/v9n3/ 02.pdf. Acesso em: 22 maio 2019.
OMPI – WORLD INTELLECTUAL PROPERTY ORGANIZATION. Intellectual Property Handbook. [2004]. Disponível em: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/intproperty/489/wipo_pub_489.pdf. Acesso em: 7 jun. 2019.
PASTORE, C. M. A. Gestão de Marcas. Curitiba: Intersaberes, 2018.
RODRÍGUEZ GÓMEZ, G.; GIL FLORES, J.; GARCÍA JIMÉNEZ, E. Metodología de la Investigación Cualitativa. España: Aljibe, 1996.
RODRIGUES, J. et al. Por que marcas corporativas? A percepção de executivos brasileiros sobre os motivos para adotar corporate branding. REAd-Revista Eletrônica de Administração, [S.l.], v. 23, p. 232-261, 2017.
SALVADOR, Alexandre Borba; IKEDA, Ana Akemi; CRESCITELLI, Edson. Gestão de crise e seu impacto na imagem de marca. Gestão & Produção, v. 24, n. 1, p. 15-24, 2017.
SCHMIDT, L. D. A distintividade das marcas. São Paulo: Saraiva, 2017.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2001.
WIPO – WORLD INTELLECTUAL PROPERTY ORGANIZATION. Intellectual Property Handbook. [2019]. Disponível em: http://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/intproperty/489/wipo_pub_489.pdf. Acesso em: 7 jun. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Cadernos de Prospecção
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O autor declara que: - Todos os autores foram nomeados. - Está submetendo o manuscrito com o consentimento dos outros autores. - Caso o trabalho submetido tiver sido contratado por algum empregador, tem o consentimento do referido empregador. - Os autores estão cientes de que é condição de publicação que os manuscritos submetidos a esta revista não tenham sido publicados anteriormente e não sejam submetidos ou publicados simultaneamente em outro periódico sem prévia autorização do Conselho Editorial. - Os autores concordam que o seu artigo ou parte dele possa ser distribuído e/ou reproduzido por qualquer forma, incluindo traduções, desde que sejam citados de modo completo esta revista e os autores do manuscrito. - Revista Cadernos de Prospecção está licenciado com uma Licença Creative Commons Attribution 4.0. Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho para fins não comerciais, e embora os novos trabalhos tenham de lhe atribuir o devido crédito e não possam ser usados para fins comerciais, os usuários não têm de licenciar esses trabalhos derivados sob os mesmos termos.Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.