Demystifying the Process of Registration of Trademarks and Business Names Through Flow Charts and Jurisprudence: an analysis of the south region (PR, RS and SC)
DOI:
https://doi.org/10.9771/cp.v17i2.56989Keywords:
Brands, Business names, South region.Abstract
This work focuses on analyzing the similarities in the processes of registering business names and brands through flowcharts and jurisprudence, focusing on the States of the Southern Region. A survey of specialized literature, databases, scientific articles, manuals and INPI directives was carried out , in addition to having analyzed judicial decisions on the subject, and also, the proposal of a flow that defines in detail the different stages of the process of requesting registration of a business name at the Commercial Boards of the Southern Region, concomitantly with the prior search for prior Trademark registration with INPI. It was found that among the States in the Southern Region, Rio Grande do Sul (RS) has the highest rate of conflicts, totaling 58.54% of the total number of legal actions. Searching for the business name in other State Commercial Boards generates greater reliability and consequently reduces the incidence rate of legal disputes.
Downloads
References
BARBIERI, P. La tutela del nome commerciale e la concorrenza sleale sul n.c. Milano: Società Editrice, [s.l.], p. 25-26, 1937.
BERND, D. C.; ANZILAGO, M. Pesquisas do Congresso Brasileiro de Custos de 1994 a 2014 na linha de pesquisa Ensino/Educação em Custos. In: XXIII CONGRESSO BRASILEIRO DE CUSTOS, Porto de Galinhas, PE, Brasil, de 16 a 18 de novembro de 2016. Anais [...]. Porto de Galinhas, PE, 2016.
BRASIL. Lei n. 9.279 de 14 de maio de 1996. Regula direitos e obrigações relativos à propriedade industrial. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9279.htm. Acesso em: 14. dez. 2021.
BRASIL. Lei n. 10.406 de 10 de janeiro de 2002. Código Civil Brasileiro. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10406compilada.htm. Acesso em: 14. dez. 2021.
BRASIL. Superior Tribunal de Justiça. Recurso Especial n. 1.867.230 – RJ (2018/0024782-4). Recorrente: Fast Com. e Representação de Materiais Esportivos. Recorrido: União de Lojas Leader S/A. Relatora: Ministra Nancy Andrighi. 2018.
CERQUEIRA, João da Gama. Tratado da propriedade industrial. Rio de Janeiro: Forense, 1946. p. 148.
CESÁRIO, Kone Prieto Furtunato. Os Rumos do Conflito entre o nome empresarial e a marca no Direito Brasileiro. UNIFESO – Humanas e Sociais, [s.l.], v. 1, n. 01, p. 100-119, 2014.
COELHO, Fábio Ulhoa. Curso de Direito Comercial, volume I: Direito de Empresa. São Paulo, Saraiva, 2008.
DE MORAES, Antonio Carlos Lima. Conflito entre marca e nome empresarial à luz da Lei da Propriedade Industrial – LPI. Revista de Direito UNIFACEX, [s.l.], v. 9, n. 1, p. 1-20, 2021.
GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2009.
OLIVEIRA NETO, G. H. Manual de direito das marcas: aquisição da propriedade, posse, direito de precedência ao registro e proteção contra a fraude e a concorrência desleal. São Paulo: Pillares, 2007.
PACHECO, Filipe Denki Belem. Conflito entre nome empresarial e marca. 2016. Disponível em: https://filipedenki.jusbrasil.com.br/artigos/310779174/conflito-entre-nome-empresarial-e-marca. Acesso em: 1º jun. 2022.
SARTHAN Junior, Suhel. Direito empresarial. 3. ed. Leme, SP: Mizuno, 2021.
SILVA, Américo Luís Martins de. Registro Público da Atividade Empresarial: registro público das empresas mercantis e atividades afins, registro público da propriedade industrial. Rio de Janeiro, Forense, 2002.
SILVEIRA, Newton. Curso de Propriedade Industrial. 2. ed. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais, 1987. p. 12.
SOUZA, Thayane Nunes da Silva de. A Validade do Nome Empresarial numa Disputa com Marcas. 2021. Disponível em: https://www.pucrs.br/direito/wp-content/uploads/sites/11/2021/01/thayane_souza.pdf. Acesso em: 30 nov. 2021.
TOMAZETTE, Marlon. A Proteção ao Nome Empresarial. 2006. Disponível em: http://audicontonline.com.br/arquivo/a-protecao-ao-nome-empresarial.pdf. Acesso em: 30 nov. 2021.
UFC – UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Propriedade Intelectual. Coordenadoria de Inovação Tecnológica. 2021. Disponível em: https://cit.ufc.br/pt/propriedade-intelectual/. Acesso em: 14 dez. 2021.
VERÇOSA, Haroldo Malheiros Duclerc. Curso de Direito Comercial 1: teoria geral do direito comercial e das atividades empresariais mercantis, introdução à teoria geral da concorrência e dos bens imateriais. São Paulo: Malheiros, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cadernos de Prospecção
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O autor declara que: - Todos os autores foram nomeados. - Está submetendo o manuscrito com o consentimento dos outros autores. - Caso o trabalho submetido tiver sido contratado por algum empregador, tem o consentimento do referido empregador. - Os autores estão cientes de que é condição de publicação que os manuscritos submetidos a esta revista não tenham sido publicados anteriormente e não sejam submetidos ou publicados simultaneamente em outro periódico sem prévia autorização do Conselho Editorial. - Os autores concordam que o seu artigo ou parte dele possa ser distribuído e/ou reproduzido por qualquer forma, incluindo traduções, desde que sejam citados de modo completo esta revista e os autores do manuscrito. - Revista Cadernos de Prospecção está licenciado com uma Licença Creative Commons Attribution 4.0. Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho para fins não comerciais, e embora os novos trabalhos tenham de lhe atribuir o devido crédito e não possam ser usados para fins comerciais, os usuários não têm de licenciar esses trabalhos derivados sob os mesmos termos.Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.