Negacionismo climático e os interesses do capital
reflexões sobre o projeto obscurantista e a atuação dos intelectuais
DOI:
https://doi.org/10.9771/pcr.v18i3.67329Keywords:
Climate crisis, Obscurantism, Neoliberalism, School educationAbstract
This paper analyzes how anthropogenic climate change is directly related to the contradictions present in the capitalist mode of production, highlighting the role of neoliberal ideology and organic intellectuals aligned with capital in concealing this problem. It is argued that an obscurantist project, supported by pseudosciences and a lack of ethical and scientific rigor, seeks to undermine the credibility of scientific knowledge, contributing to social inertia in the face of the environmental crisis. Based on Gramsci's writings and strategies of action, the role of intellectuals in the dispute for hegemony is discussed. It is concluded that confronting obscurantism requires a structural critique of capitalism and the construction of emancipatory political-pedagogical alternatives.
Downloads
References
ALVES, Cintia. Como a Alvarez & Marsal, que vai gerir a crise em Porto Alegre, capitaliza com desordens e tragédias naturais. Jornal GGN. Disponível em: https://jornalggn.com.br/noticia/como-alvarez-marsal-capitaliza-com-desordens-e-tragedias-naturais/. Acesso em: 07 maio 2025.
ARAÚJO, Nailsa Maria Souza; SILVA, Maria Das Graças E. O metabolismo social e sua ruptura no capitalismo: aspectos históricos e sua configuração na etapa da financeirização da natureza. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, v. 13, n. 2, p. 151–173, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/45306. Acesso em: 07 maio 2025.
DUARTE, Newton. O significado político da objetividade do conhecimento e de sua difusão: argumentos contra o negacionismo e o relativismo. Germinal: marxismo e educação em debate, v. 14, n. 3, p. 55–72, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/51490. Acesso em: 07 maio 2025.
DUARTE, Newton; MAZZEU, Francisco José Carvalho; DUARTE, Elaine Cristina Melo. O senso comum neoliberal obscurantista e seus impactos na educação brasileira. Revista online de Política e Gestão Educacional, v. 24, n. esp. 1, p. 715–736, 2020. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/6377/637766275004/html/. Acesso em: 07 maio 2025.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. Volume I. Trad. Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere. Volume II; edição e tradução, Carlos
Nelson Coutinho; Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
GUIMARÃES, Cátia Corrêa. Negacionismo científico: do debate epistemológico à luta de classes. Trabalho, Educação e Saúde, v. 20, p. 1-7, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/gvsVShLTgWMXgC9CymjcPJv/?lang=pt. Acesso em: 07 maio 2025.
HARVEY, David. 17 contradições e o fim do capítalismo. São Paulo, SP: Boitempo, 2022.
HENTGES, Cristiano Roberto; ARAÚJO, Aldo Mellender De. Uma abordagem histórico-crítica do Design Inteligente e sua chegada ao Brasil. Filosofia e História da Biologia, v. 15, n. 1, p. 01–19, 2020. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/fhb/article/view/fhb-v15-n1-01. Acesso em: 07 maio 2025.
LÖWY, Michael. Treze teses sobre a catástrofe ecológica iminente. A Terra é Redonda. Disponível em: https://aterraeredonda.com.br/treze-teses-sobre-a-catastrofe-ecologica-iminente/. Acesso em: 07 maio 2025.
LÖWY, Michael. Ecossocialismo: o que é, por que precisamos dele, como chegar lá. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, v. 13, n. 2, p. 471–482, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/45816. Acesso em: 07 maio 2025.
MATOSO, Camila. Bolsonaro cogita professor que nega aquecimento global para Meio Ambiente - Painel. Folha de São Paulo. Disponível em: https://painel.blogfolha.uol.com.br/2018/12/06/bolsonaro-cogita-professor-que-nega-aquecimento-global-para-meio-ambiente/. Acesso em: 07 maio 2025.
MELLO, Antonio. Por que Zuckerberg e outros bilionários estão construindo bunkers? O que sabem? O que temem? Fórum. Disponível em: https://revistaforum.com.br/global/2023/12/22/por-que-zuckerberg-outros-bilionarios-esto-construindo-bunkers-que-sabem-que-temem-149952.html. Acesso em: 07 maio 2025.
MIGUEL, Jean. Negacionismo climático no Brasil. Coletiva, Dossiê 27, Crise climática, 2020. Disponível em: https://www.coletiva.org/dossie-emergencia-climatica-n27-artigo-negacionismo-climatico-no-brasil. Acesso em: 07 maio 2025.
MIGUEL, Jean. A “meada” do negacionismo climático e o impedimento da governamentalização ambiental no Brasil. Sociedade e Estado, v. 37, n. 1, p. 293–315, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/se/a/wCDHY4RdNWSBZC5m6Q7fpBx/?lang=pt. Acesso em: 07 maio 2025.
PICOLI, Bruno Antonio; CHITOLINA, Vanessa; GUIMARÃES, Roberta. Revisionismo histórico e educação para a barbárie: A verdade da “Brasil Paralelo”. Revista UFG, v. 20, 2020. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/64896. Acesso em: 07 maio 2025.
PONTES, Nádia; SOARES, Gisele; GERAQUE, Eduardo. Ricardo Felício, professor negacionista, ausente e midiático. DW Brasil. Disponível em: https://www.dw.com/pt-br/ricardo-fel%C3%ADcio-professor-negacionista-ausente-e-midi%C3%A1tico/a-66074650. Acesso em: 07 maio 2025.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11a. ed. rev. Campinas-SP: Editora Autores Associados, 2011.
SCHLESENER, Anita Helena. Hegemonia, intelectuais e educação nos escritos
de Gramsci. Ponta Grossa, PR: Uepg, 2024. E-Book.
TOITIO, Rafael. “Ideologia de gênero” e “marxismo cultural” nas taras presidenciais: Marxismo e feminismo na “cena” política brasileira. Revista Brasileira de Estudos da Homocultura, v. 3, n. 10, p. 80–108, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/rebeh/article/view/10918. Acesso em: 07 maio 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Políticas Culturais em Revista

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Políticas Culturais em Revista applies the Creative Commons Attribution-Non-Commercial 4.0 International License to the works it publishes. This license is designed to facilitate open access - that is, free, immediate access, and unrestricted reuse of original works of all kinds. Our authors retain the copyright but under this license agree to make articles legally available for reuse, without permission or fees, for virtually any purpose. Anyone can copy, distribute or reuse these items, provided that the author and the original source (Políticas Culturais em Revista) are properly cited.