SHORT CIRCUIT OF LINEAR TIME OR LIFE RE-EDITED: IMAGINAL MOBILIZATIONS IN THE ADVERTISING OF THE NEW KOMBI

Authors

  • Heloisa Juncklaus Preis Moraes Universidade do Sul de Santa Catarina https://orcid.org/0000-0003-2038-7022
  • Elton Luiz Gonçalves Centro Universitário UniSATC https://orcid.org/0000-0002-0506-8210
  • Luiza Liene Bressan da Costa Centro Universitário Barriga Verde
  • Kênia Zanella Instituto Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.9771/contemporanea.v22i1.62005

Keywords:

Short circuit, Imaginary, Artificial intelligence

Abstract

The purpose of the article is to analyze the Volkswagen commercial presenting the new Kombi that circulated in the media in 2023 and placed singers Elis Regina, now deceased, and Maria Rita, mother and daughter, side-by-side, using artificial intelligence. We aim to problematize the issues, as Maffesoli (2004) teaches, that epiphanize life and death, highlighting postmodernity as an organic mixture of archaic elements and other more contemporary and technological elements. From this corpus, we intend to reflect on the imaginal world as a set made up of images, imaginations, symbols that build social life and that, in short circuits of linear time, re-edit what has already passed, making it present. This scenario, expanded by imaginary technologies, configures the ethics of postmodern aesthetics. Audiovisual production, therefore, is a milestone in the history of Brazilian advertising, not only for its aesthetic creation and emotional impact, but also for its cultural relevance and ability to generate debates and reflections on the contemporary world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Heloisa Juncklaus Preis Moraes, Universidade do Sul de Santa Catarina

Doutora em Comunicação Social pela PUCRS, docente do Programa de Pós-graduação em Ciências da Linguagem da Universidade do Sul de Santa Catarina. Bolsista de Pesquisa do Instituto Ânima. Líder do Grupo de Pesquisas Imaginário e Cotidiano. E-mail: heloisapreis@hotmail.como.

Elton Luiz Gonçalves, Centro Universitário UniSATC

Doutor em Ciências da Linguagem pela UNISUL, pós-graduado em Design Gráfico UFSC/SATC, professor do Centro Universitário UniSATC nos cursos Design, Jornalismo e Publicidade e Propaganda. Pesquisador do Grupo Imaginário e Cotidiano. E-mail: eltonluizgoncalves@gmail.com

Luiza Liene Bressan da Costa, Centro Universitário Barriga Verde

Doutora em Ciências da Linguagem pela UNISUL, docente do Centro Universitário Barriga Verde, pesquisadora do Grupo Imaginário e Cotidiano. E-mail:luizalienebressan@gmail.com

Kênia Zanella, Instituto Federal de Santa Catarina

Doutora em Ciências da Linguagem pela UNISUL, docente do Instituto Federal de Santa Catarina, campus Sombrio. Pesquisadora do Grupo Imaginário e Cotidiano. E-mail: kenia_ zanella@hotmail.com

References

AGOSTINHO, Santo. Confissões. 2. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1980.

ALMEIDA, Rogério. O pensamento trágico de Clément Rosset. Revista Trágica: estudos de filosofia da imanência, v. 12, n. 1, p. 11-37, 2019.Disponível em: O PENSAMENTO TRÁGICO DE CLÉMENT ROSSET | TRÁGICA: Estudos de Filosofia da Imanência (ufrj.br). Acesso em: 24 abr. 2024.

CONAR. Volkswagen e Almapbbdo – VW Brasil70: O novo veio de novo. Representação nº:134/23. [s. l.]: CONAR, 2023. Disponível em: http://www.conar.org.br/processos/detcaso.php?id=6354. Acesso em: 27 nov. 2024.

DAMICO, Gustavo Fortunato. Ressurreição digital. Curitiba: Gedai, UFPR 2021.

DURAND, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário: introdução à arquetipologia geral. 4.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

KANT, Immanuel. Crítica da razão pura. 5 ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.

MAFFESOLI, Michel. A contemplação do mundo. Porto Alegre: Artes e Ofícios, 1995.

MAFFESOLI, Michel. Michel Maffesoli: o imaginário é uma realidade. Revista FAMECOS, v. 8, n. 15,

p. 74–82, 2001. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/

article/view/3123. Acesso em: 24 abr. 2024.

MAFFESOLI, Michel. O instante eterno: o retorno do trágico nas sociedades pós-modernas. São Paulo:

Zouk, 2003.

MAFFESOLI, Michel. No fundo das Aparências. 3 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

MAFFESOLI, Michel. Elogio da razão sensível. 4 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

MORAES, Heloisa Juncklaus Preis. Inteligência coletiva: o ciberespaço como retrato da sociedade ou uma discussão da ética da estética. Revista FAMECOS: mídia, cultura e tecnologia, v. 18, n. 2, p. 542-556, 2011, pp. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=495551008013. Acesso em: 18 set. 2023.

MORAES, Heloisa Juncklaus Preis Moraes. Os youtubers e as relações de identificação e projeção no imaginário infanto-juvenil contemporâneo: discussões a partir da ética da estética. ILUMINURAS, Porto Alegre, v. 18, n. 44, 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/iluminuras/article/view/75740. Acesso em: 20 set. 2023.

PITTA, Danielle P. Rocha. Iniciação à teoria do imaginário de Gilbert Durand. 2.ed. Curitiba: CRV, 2017.

SILVA, Juremir Machado da. As tecnologias do imaginário. Porto Alegre: Sulina, 2003.

SILVA, Juremir Machado da. Cinco versões de imaginário. Memorare, v. 7, n. 3, p.9-14, 2020. Disponível em: Cinco versões de imaginário | Revista Memorare (animaeducacao.com.br). Acesso em: 24 de abr. 2024.

MORENO, Thiago. Propaganda da Kombi com Elis Regina pode lançar desafio ético para a VW. UOL, 11 jul. 2023. Disponível em https://motor1.uol.com.br/news/676319/propaganda-kombi-elis-regina-vw/. Acesso em: 20 set. 2023.

Published

2024-12-20

How to Cite

Juncklaus Preis Moraes, H., Gonçalves, E. L., Bressan da Costa, L. L. ., & Zanella, K. . (2024). SHORT CIRCUIT OF LINEAR TIME OR LIFE RE-EDITED: IMAGINAL MOBILIZATIONS IN THE ADVERTISING OF THE NEW KOMBI. Contemporanea, 22(1). https://doi.org/10.9771/contemporanea.v22i1.62005

Issue

Section

Artigos