SHORT CIRCUIT OF LINEAR TIME OR LIFE RE-EDITED: IMAGINAL MOBILIZATIONS IN THE ADVERTISING OF THE NEW KOMBI
DOI:
https://doi.org/10.9771/contemporanea.v22i1.62005Keywords:
Short circuit, Imaginary, Artificial intelligenceAbstract
The purpose of the article is to analyze the Volkswagen commercial presenting the new Kombi that circulated in the media in 2023 and placed singers Elis Regina, now deceased, and Maria Rita, mother and daughter, side-by-side, using artificial intelligence. We aim to problematize the issues, as Maffesoli (2004) teaches, that epiphanize life and death, highlighting postmodernity as an organic mixture of archaic elements and other more contemporary and technological elements. From this corpus, we intend to reflect on the imaginal world as a set made up of images, imaginations, symbols that build social life and that, in short circuits of linear time, re-edit what has already passed, making it present. This scenario, expanded by imaginary technologies, configures the ethics of postmodern aesthetics. Audiovisual production, therefore, is a milestone in the history of Brazilian advertising, not only for its aesthetic creation and emotional impact, but also for its cultural relevance and ability to generate debates and reflections on the contemporary world.
Downloads
References
AGOSTINHO, Santo. Confissões. 2. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1980.
ALMEIDA, Rogério. O pensamento trágico de Clément Rosset. Revista Trágica: estudos de filosofia da imanência, v. 12, n. 1, p. 11-37, 2019.Disponível em: O PENSAMENTO TRÁGICO DE CLÉMENT ROSSET | TRÁGICA: Estudos de Filosofia da Imanência (ufrj.br). Acesso em: 24 abr. 2024.
CONAR. Volkswagen e Almapbbdo – VW Brasil70: O novo veio de novo. Representação nº:134/23. [s. l.]: CONAR, 2023. Disponível em: http://www.conar.org.br/processos/detcaso.php?id=6354. Acesso em: 27 nov. 2024.
DAMICO, Gustavo Fortunato. Ressurreição digital. Curitiba: Gedai, UFPR 2021.
DURAND, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário: introdução à arquetipologia geral. 4.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
KANT, Immanuel. Crítica da razão pura. 5 ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.
MAFFESOLI, Michel. A contemplação do mundo. Porto Alegre: Artes e Ofícios, 1995.
MAFFESOLI, Michel. Michel Maffesoli: o imaginário é uma realidade. Revista FAMECOS, v. 8, n. 15,
p. 74–82, 2001. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/
article/view/3123. Acesso em: 24 abr. 2024.
MAFFESOLI, Michel. O instante eterno: o retorno do trágico nas sociedades pós-modernas. São Paulo:
Zouk, 2003.
MAFFESOLI, Michel. No fundo das Aparências. 3 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.
MAFFESOLI, Michel. Elogio da razão sensível. 4 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
MORAES, Heloisa Juncklaus Preis. Inteligência coletiva: o ciberespaço como retrato da sociedade ou uma discussão da ética da estética. Revista FAMECOS: mídia, cultura e tecnologia, v. 18, n. 2, p. 542-556, 2011, pp. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=495551008013. Acesso em: 18 set. 2023.
MORAES, Heloisa Juncklaus Preis Moraes. Os youtubers e as relações de identificação e projeção no imaginário infanto-juvenil contemporâneo: discussões a partir da ética da estética. ILUMINURAS, Porto Alegre, v. 18, n. 44, 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/iluminuras/article/view/75740. Acesso em: 20 set. 2023.
PITTA, Danielle P. Rocha. Iniciação à teoria do imaginário de Gilbert Durand. 2.ed. Curitiba: CRV, 2017.
SILVA, Juremir Machado da. As tecnologias do imaginário. Porto Alegre: Sulina, 2003.
SILVA, Juremir Machado da. Cinco versões de imaginário. Memorare, v. 7, n. 3, p.9-14, 2020. Disponível em: Cinco versões de imaginário | Revista Memorare (animaeducacao.com.br). Acesso em: 24 de abr. 2024.
MORENO, Thiago. Propaganda da Kombi com Elis Regina pode lançar desafio ético para a VW. UOL, 11 jul. 2023. Disponível em https://motor1.uol.com.br/news/676319/propaganda-kombi-elis-regina-vw/. Acesso em: 20 set. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Heloisa Juncklaus Preis Moraes, Elton Luiz Gonçalves, Luiza Liene, Kênia Zanella

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores que publicam nessa revista devem concordar com os seguintes termos relativos aos Direitos Autorais:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista Contemporanea e à Faculdade de Comunicação da Universidade Federal da Bahia o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.