James Baldwin and cinema: Hollywood’s racial politics in the twentieth-century
DOI:
https://doi.org/10.9771/contemporanea.v23i0.66352Keywords:
James Baldwin, film criticism, 20th century American cinemaAbstract
The article proposes a reflection on James Baldwin’s critique of the racial politics of American cinema in the 20th century. To this end, we will look at texts from Baldwin’s essay, in which he analyzes American films from the 1930s-70s, in order to systematize his main hypotheses about Hollywood’s cinematic discourse. Finally, we will present a brief consideration of the relevance of Baldwin’s critical thinking to the current debate on cultural representations in the 21st century audiovisual industry.
Downloads
References
BALDWIN, James. Mass Culture and the Creative Artist: Some Personal Notes. In: Daedalus, Vol. 89, No. 2, p. 373-376. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1960. Disponível em: <https://www.jstor.org/stable/20026579>. Acesso em: 12 mar. 2025.
BALDWIN, James. Notas de um filho nativo. Tradução: Paulo Henriques Britto. São Paulo: Cia das Letras, 2020.
__________. Mente vazia, oficina do Diabo: Ensaios sobre a política racial do cinema americano. Tradução: Felipe Vale da Silva. São Paulo: Mµ! edições, Aetia Editorial, 2022. (E-book).
__________. Da próxima vez, o fogo. Tradução: Nina Rizzi. São Paulo: Cia das Letras, 2024.
CRAVEN, Alice Mikal. Visible and Invisible Whiteness: American White Supremacy Through the Cinematic Lens, London: Palgrave Macmillan, 2018.
Debate: Baldwin x Buckley. Cambridge Union Society (University of Cambridge). out. 1965. Disponível em: https://avplayer.lib.berkeley.edu/Video-Public-MRC/b22146014. Acesso em: 12 mar. 2025.
FRIEDMAN, Ryan Jay. ‘Enough Force to Shatter the Tale to Fragments’: Ethics and Textual Analysis in James Baldwin’s Film Theory. ELH: English Literary History, v. 77, n. 2. p. 385–412. Baltimore: John Hopkins University Press, 2010. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/40664637?readnow=1&seq=1#page_scan_tab_contents. Acesso em: 12 mar. 2025.
GATES, Jr., Henry Louis. The Fire Last Time: What James Baldwin can and can’t teach America. The New Republic, 1992. Disponível em: https://newrepublic.com/article/114134/fire-last-time. Acesso em: 12 mar. 2025.
KUHN, Anette; WESTWELL, Guy. Dictionary of Film Studies, Oxford: Oxford University Press, 2012.
MILLER, D. Quentin. The Devil Finds Work: a Hollywood Love Story (as Written by James Baldwin). In: JACKSON, Robert. (Ed.). Special section on Baldwin and film. James Baldwin Review, v. 7, p. 76–89. Manchester: Manchester University Press, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.7227/JBR.7.6. Acesso em: 12 mar. 2025.
O’MALLEY, Hayley. Another Cinema: James Baldwin’s Search for a New Film Form. In: JACKSON, Robert. (Ed.). Special section on Baldwin and film. James Baldwin Review, v. 7. p. 90-114. Manchester: Manchester University Press, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.7227/JBR.7.6. Acesso em: 12 mar. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tiago Costa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores que publicam nessa revista devem concordar com os seguintes termos relativos aos Direitos Autorais:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista Contemporanea e à Faculdade de Comunicação da Universidade Federal da Bahia o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.