“Nat”, by Natura – the role of the virtual assistant in immersive digital communication
DOI:
https://doi.org/10.9771/contemporanea.v23i0.67441Keywords:
Digital Communication, Immersive Experiences, Virtual Assistant, Social Networks, Humanized BrandsAbstract
Based on the proposal of a digital immersive communication matrix, which aligns Martín-Barbero’s “sensorium” night map with the elements of the immersive experience described by Kotler, Kartajaya, and Setiawan (2023), this study aims to map the digital interactions employed by Natura’s virtual assistant, Nat, to understand its capacity to generate immersive communication for the brand’s followers. From this analysis, proposals for enhancing communication are offered. The research was descriptive and qualitative, using the case study method. Data were collected via netnographic observation of Natura’s digital platforms, focusing on posts featuring Nat. The results show that the virtual assistant is present on several platforms, but its immersive communication potential is underutilized, with few direct content interactions. Although the brand employs all the elements of digital immersive communication (multisensoriality, interactivity, technological ease, and storytelling), which are cohesively integrated, follower participation and real-time personalization remain limited. It is recommended that Nat take on a greater role and that additional multimedia resources be explored to enhance the user experience.
Downloads
References
Associação Brasileira da Indústria de Higiene Pessoal, Perfumaria e Cosméticos – ABIHPEC. A Indústria de Higiene Pessoal, Perfumaria e Cosméticos – Panorama do Setor. São Paulo: ABIHPEC, 2024. Disponível em: https://abihpec.org.br/site2019/wp-content/uploads/2023/01/Panorama-do-Setor_Atualizacao_16.01.24.pdf. Acesso em: 5 nov. 2024.
AKDIM, Khaoula; CASALÓ, Luis Vicente. Perceived value of AI-based recommendations service: the case of voice assistants. Service Business, v. 17, p. 81-112, 2023. Doi: 10.1007/s11628-023-00527-x.
ANTUNES, Inês Fillipa Saraiva; VERÍSSIMO, José Manuel Cristóvão. A bibliometric review and content analysis of research trends in sensory marketing. Cogent Business & Management, v. 11, n. 1, 2024. Doi: https://doi.org/10.1080/23311975.2024.2338879.
ÁVILA, Flávia; BIANCHI, Ana Maria. Guia de economia comportamental e experimental. São Paulo: EconomiaComportamental.org, 2015.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.
BOARINI, Margareth. Dos humanos aos humanos digitais e os não humanos. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2024.
CANCLINI, Néstor Garcia. Leitores, Espectadores e Internautas. São Paulo: Iluminuras, 2008.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. Belém: Imprensa Nacional, 2005.
CASTILLO-ABDUL, Bárbara; ROMERO RODRÍGUEZ, Luis Miguel; FERNÁNDEZ-RODRÍGUEZ, Carlos. Publicidade de Eco-Influenciadores de Estilos de Vida: O Envolvimento Provém do Conteúdo ou do Fascínio? Comunicação e Sociedade, v. 45, e024014, 2024. Doi: 10.17231/comsoc.45(2024).5629.
CHAVES, Eduardo. As 100 marcas brasileiras mais valiosas totalizam coletivamente USD77,253 bilhões, um aumento de 4% em relação a 2023. Brand Finance. Londres, 7 maio 2024. Disponível em: https://brandfinance.com/press-releases/as-100-marcas-brasileiras-mais-valiosas-totalizam-coletivamente-usd77253-bilhoes-um-aumento-de-4-em-relacao-a-2023. Acesso em: 10 fev. 2025.
CONHEÇA a Nat, a assistente virtual da Natura. NATURA. [S. l.], 26 nov. 2018. Disponível em: https://www.natura.com.br/blog/mais-natura/conheca-a-nat-a-assistente-virtual-da-natura. Acesso em: 18 dez. 2024.
COSMÉTICOS: projeção de faturamento de US$ 670,8 bilhões em 2024. SINDILOJAS. [S. l.], 13 ago. 2024. Disponível em: https://sindilojas-sp.org.br/cosmeticos-projecao-de-faturamento-de-us-6708-bilhoes-em-2024/. Acesso em: 12 nov. 2024.
CROLIC, Cammy et al. Blame the Bot: Anthropomorphism and Anger in Customer–Chatbot Interactions. Journal of Marketing, v. 86, n. 1, p. 132-148, 2021. Doi: 10.1177/00222429211045.
FAN, Hua et al. How AI chatbots have reshaped the frontline interface in China: examining the role of sales–service ambidexterity and the personalization–privacy paradox. International Journal of Emerging Markets, v. 17, n. 4, p. 967-986, 2022. Doi: 10.1108/IJOEM-04-2021-0532.
FERRARI, Pollyana. A era do prompt: inteligência artificial, colonialismo, devires e desinformação. Cachoeirinha: Fi, 2024.
FILSER, Marc. Le marketing sensoriel: la quête de l’intégration théorique et managériale. Revue Française du Marketing, v. 194, p. 5-11, 2003.
FLECK, Franciele Carolina; VIANA, Luciane Pereira. Estratégias de engajamento e identificação da jornada de consumo dos clientes da empresa Lambe Lambe Mix. Ciências Gerenciais em Foco, v. 13, n. 11, p. 30-56, 2021.
FONSECA, Claudia. Quando cada caso NÃO é um caso: pesquisa etnográfica e educação. Revista Brasileira de Educação, p. 58-78, 1999.
FRANCISCATO, Carlos Eduardo. Tecnologias digitais e temporalidades múltiplas no ecossistema jornalístico. Contracampo, v. 38, n. 2, p. 132-146, 2019. Doi: 10.22409/contracampo.v0i0.27115.
FREITAS, Ernani Cesar; ANTUNES JUNIOR, Fernando Simões; BOAVENTURA, Luis Henrique. Nat Natura: cenografia e ethos em perspectiva ergológica na comunicação organizacional. Organicom, v. 18, n. 36, p. 40-51, 2021. Doi: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.185102.
GABRIEL, Martha. Você, eu e os robôs: pequeno manual do mundo digital. Rio de Janeiro: Atlas, 2017.
GIL, A. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2021.
GILLESPIE, Tarleton. The politics of ‘platforms’. New Media & Society, v. 12, n. 3, p. 347-364, 2010. Doi: 10.1177/1461444809342738.
GUIDINI, Priscila. Comunicação digital como estratégia de marketing em um mundo globalizado: uma análise do caso AliExpress. Revista Dito Efeito, v. 7, n. 10, p. 58-68, 2016.
HOYER, Wayne D. et al. Transforming the Customer Experience through New Technologies. Journal of Interactive Marketing, v. 51, p. 57-71, 2020. Doi: 10.1016/j.intmar.2020.04.001.
KOZINETS, Robert V. Netnografia: Realizando Pesquisa Etnográfica Online. São Paulo: Penso, 2014.
KOZINETS, Robert V. The Field Behind the Screen: Using Netnography For Marketing Research in Online Communities. Journal of Marketing Research, v. 39, n. 1, 2002. 61-72. Doi: 10.1509/jmkr.39.1.61.18935
KOTLER, Phllip; KARTAJAYA, Hermawan; SETIAWAN, Iwan. Marketing 4.0: Do tradicional ao digital. Rio de Janeiro: Sextante, 2017.
KOTLER, Phllip; KARTAJAYA, Hermawan; SETIAWAN, Iwan. Marketing 6.0: The Future Is Immersive. New Jersey: Wiley, 2023.
LEME, Alvaro. Lu do Magalu: um estudo de caso sobre influência digital virtual, novas humanidades e marcas que viram pessoas. 2023. Dissertação (Mestrado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2023. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27164/tde-01112023-155542/. Acesso em: 28 ago. 2025.
LINDSTROM, Martin. BrandSense revisada e atualizada: segredos sensoriais por trás das coisas que compramos. Porto Alegre: Bookman, 2012.
LOPES, Maria Immacolata Vassallo. A teoria barberiana da comunicação. Matrizes, v. 12, n. 1, p. 39-63, 2018.
LUO, Xueming et al. Frontiers: Machines vs. Humans: The Impact of Artificial Intelligence Chatbot Disclosure on Customer Purchases. Marketing Science, v. 38, n. 6, p. 937-947, 2019.
MAGNO, Francesca; DOSSENA, Giovanna. The effects of chatbots’ attributes on customer relationships with brands: PLS-SEM and importance–performance map analysis. The TQM Journal, v. 35, n. 5, p. 1156-1169, 2023. Doi: 10.1108/TQM-02-2022-0080.
MALHOTRA, Naresh K. Pesquisa de marketing. 3. ed. São Paulo: Pearson, 2011.
MARTÍN-BARBERO, Jesus. Uma aventura epistemológica. Matrizes, v. 2, n. 2, p. 143-162, 2009.
MARTINS, Tainá Almeida; SANCHEZ, Christiane Ratton; ARAÚJO, Liriane Soares. Estudo da inteligência artificial sobre impactos das assistentes virtuais nas empresas. Revista Interface Tecnológica, p. 1-10, 2022.
MILES, Matthew; HUBERMAN, Michael.; SALDAÑA, Johnny. Qualitative data analysis: A methods sourcebook. 3. ed. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2014.
MORAIS, Felipe. Planejamento Estratégico Digital. São Paulo: Saraiva, 2015.
NAT TE AJUDA | Nat no whatsapp. [S. l.: s. n.], 2021. 1 video (1 min). Publicado pelo canal TV consultoria. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=IjzgEhtwmzU&t=9s. Acesso em: 18 dez. 2024.
NATURA segue líder em beleza e cuidados pessoais na América Latina e cresce mais que o mercado. Estadão, São Paulo, 9 abr. 2024. Disponível em: https://epocanegocios.globo.com/empresas/noticia/2024/04/natura-segue-lider-em-beleza-e-cuidados-pessoais-na-america-latina-e-cresce-mais-que-o-mercado.ghtml. Acesso em: 20 out. 2024.
OLMEDO NERI, Raul Anthony. La comunicación en la posmodernidad: influencia en el sujeto, campo y medio. Iberoamérica Social: Revista-Red de Estudios Sociales, n. XIV, p. 157-172, 2020.
ORTIZ, Renato. Visibilidade e espaço público. Matrizes, v. 19, n. 1, p. 7-18, 2025. Doi: 10.11606/issn.1982-8160.v19i1p7-18.
PELTIER, James W.; DAHL, Andrew J.; SCHIBROWSKY, John A. Artificial intelligence in interactive marketing: a conceptual framework and research agenda. Journal of Research in Interactive Marketing, v. 18, n. 1, p. 54-90, 2024. Doi: 10.1108/JRIM-01-2023-0030.
PINE, Joseph II.; GILMORE, James. H. O Espetáculo dos Negócios: desperte emoções que seduzam os clientes, sensações intensas determinam o valor de produtos e serviços. 3. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1999.
PRIMO, Alex. Interação mediada por computador. Porto Alegre: Sulina, 2007.
PRIMO, Alê; MATOS, Ludimila; MONTEIRO, Maria Clara. Dimensões para o estudo dos influenciadores digitais. Salvador: EDUFBA, 2021.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
PRZEGALINSKA, Aleksandra et al. In bot we trust: a new methodology of chatbot performance measures. Business Horizons, v. 62, n. 6, p. 785-797, 2019. Doi: 10.1016/j.bushor.2019.08.005.
RECUERO, Raquel. A conversação como apropriação na comunicação mediada pelo computador. In: Dulcilia Schroeder Buitoni, Roberto Chiachiri. (Org.). Comunicação, Cultura de Rede e Jornalismo. São Paulo: Almedina, 2012, v. 1, p. 259-274.Disponível em: http://www.raquelrecuero.com/artigos.html. Acesso em: 1 set. 2025.
RINCÓN, Omar. Mutações bastardas da comunicação. Matrizes, v. 12, n. 1, p. 65-78, 2018. Doi: 10.11606/issn.1982-8160.v12i1p65-78.
SANTAELLA, Lucia. As linguagens da cibercultura. In: VIEIRA, Marcia dos Santos Machado; WIEDEMER, Marcos Luiz. Saberes em Sociolinguística: trilhas, demandas e proposições. São Paulo: Pá de Palavra, 2023. p. 85-99.
SCHMITT, Bernd. From Atoms to Bits and Back: A Research Curation on Digital Technology and Agenda for Future Research. Journal of Consumer Research, v. 46, n. 4, p. 825-832, 2019. Doi: 10.1093/jcr/ucz038.
SCHMITT, Bernd H. Marketing experimental. São Paulo: Nobel, 2002.
VAN DIJCK, José. The Culture of Connectivity: a critical history of social media. New York: Oxford Academic, 2013.
VAN DIJCK, José; POELL, Thomas; WAAL, Martijn. The platform society. New York: Oxford University Press, 2018.
VIANA, Luciane Pereira. Bots e mobile marketing: inovação e conectividade entre empresas e consumidores. Revista Negócios em Projeção, v. 9, n. 1, p. 173-184, 2018.
VIANA, Luciane Pereira. Storytelling: Contando Novas Histórias no Marketing. In: SCHREIBER, Dusan. Inovação e desenvolvimento organizacional. Novo Hamburgo: Universidade Feevale,.
VIANA, Luciane Pereira; FERREIRA, Cristiane Nunes Moraes. Smartphones e aplicativos: percepção dos clientes em 2012relação à comunicação das empresas. Revista Temática, v. 16, n. 1, 2020.
VIANA, Luciane Pereira; SCHREIBER, Dusan. Comprehensive analysis of augmented marketing actions used in brand equity strategies by the Havaianas brand. Iberoamerican Journal of Strategic Management (IJSM), v. 24, n. 2, p. 1-29, e27850, 2025. Doi: 10.5585/2025.27850.
XAVIER, Adilson. Storytelling: histórias que deixam marcas. Rio de Janeiro: Best Business, 2015.
WORLD’S Best Brands – Brazil. Time Staff. [S. l.], 21 nov. 2024. Disponível em: https://time.com/7177337/worlds-best-brands-brazil-2024/. Acesso em: 21 nov. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luciane Pereira Viana, Dusan Schreiber

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores que publicam nessa revista devem concordar com os seguintes termos relativos aos Direitos Autorais:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista Contemporanea e à Faculdade de Comunicação da Universidade Federal da Bahia o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.