screens for “Nunca Más”: notes on contemporary argentine cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/contemporanea.v23i0.67658

Keywords:

Argentine cinema, dictatorial memory, “Nunca más”, Argentina, 1985, Los delincuentes

Abstract

This study takes as its starting point contemporary Argentine cinema and its resonance with national cinema produced in the post-dictatorship neoliberal context, designated as Nuevo Cine Argentino (NCA), and set against the amnesiac reconciliation proposed by the Carlos Menem government. While the NCA was revitalized by the country’s democratization—bringing techno-aesthetic innovations in confluence with the enduring post-dictatorship memory—the strand of national cinematography that repudiates totalitarian systems is reinforced in 2023, due to the election of a president who minimizes the effects of the dictatorship, Javier Milei. The research examines aspects of meaning and potential effects in the films Argentina, 1985 (Santiago Mitre, 2022) and Los delincuentes (Rodrigo Moreno, 2023), both widely circulated before and after Milei’s election. Symptomatically, when faced with attacks perpetrated by repressive policies and denials of dictatorial violence, Argentine cinema reacts by putting antidemocratic evils on display.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Vaz, Universidade Tuiuti do Paraná

Lecturer in the Graduate Program in Communication and Languages at Tuiuti University of Paraná (PPGCom/UTP) and in the Graduate Program in Education at Tuiuti University of Paraná (PPGED/UTP). Holds a PhD and Master's degree, with postdoctoral research experience at PPGCom/UTP. Leader of the TELAS Research Group: aesthetic experiences and pedagogical practices (PPGED/UTP and PPGCom/UTP). Member of the Obitel-UFPR team (Obitel Brazil Network - Brazilian Network of Television Fiction Researchers).

Sandra Fischer, Universidade Tuiuti do Paraná

Doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP) com estágio pós-doutoral em Cinema pela Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (ECO/UFRJ); docente PPGCom/UTP; vice-líder do Grupo de Pesquisa TELAS: experiências estéticas e práticas pedagógicas (PPGCom/UTP); membro da equipe Obitel UFPR.

References

ANDERMANN, Jens. Nuevo Cine Argentino. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Paidós, 2015.

BIRRI, Fernando. La Escuela Documental de Santa Fe. Rosario: Instituto Superior de Cines y Artes Audiovisuales de Santa Fe, 1964-2008.

DAICICH, Osvaldo Manuel. El Nuevo Cine Argentino 1995-2010: vinculación con la industria cinematográfica local e internacional y la sociocultural contemporânea. Villa María: Eduvim, 2015.

FLOCH, Jean-Marie. Alguns conceitos fundamentais em Semiótica Geral. Documentos de Estudo do Centro de Pesquisas Sociossemióticas. São Paulo: Centro de Pesquisas Sociossemiótica, 2001.

FONTANILLE, Jacques. Quando a vida ganha forma. In: NASCIMENTO, Edna Maria Fernandes Santos; ABRIATA, Vera Lúcia Ramires (Orgs.). Formas de vida: rotina e acontecimento. Ribeirão Preto: Editora Coruja, 2014. p. 55- 85.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 2014.

GREIMAS, Algirdas Julien. Da imperfeição. São Paulo: Hacker, 2002.

LUCENA, André. As estratégias do cinema argentino para refrear as ameaças de Javier Milei. CartaCapital, 11 nov. 2023. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/mundo/as-estrategias-do-cinema-argentino-para-refrear-as-ameacas-de-javier-milei/. Acesso em: 9 set. 2025.

MOLFETTA, Andrea. Cinema argentino: a representação reativada (1990-2007). In: BAPTISTA, Mauro; MASCARELLO, Fernando (Orgs.). Cinema mundial contemporâneo. Campinas: Papirus, 2012. p. 177-192.

PEÑA, Fernando M. Generación 60/90: cine argentino independiente. Buenos Aires: Malba, 2003.

SARLO, Beatriz. Paisagens imaginárias. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2016.

TORRE, María; ZARLENGA, Matías. Fabricando diretores: una reflexión en torno a los espaços de formación cinematográfica en el surgimento del nuevo cine argentino. In: AMATRIAIN, Ignacio (Org.). Una década de Nuevo Cine Argentino (1995-2005): industria, crítica, formación, estéticas. Buenos Aires: Fundación Centro de Integración, Comunicación, Cultura y Sociedad – CICCUS, 2009. p. 103-119.

VARAS, Patricia; DASH, Robert C. (Re)imaginando la nación argentina: Lucrecia Martel y La ciénaga. In: RANGIL, Viviana (Org.). El cine argentino de hoy: entre el arte y la política. Buenos Aires: Biblos, 2007. p. 191-207.

VAZ, Aline. Nuevo cine argentino e políticas neoliberais pós-ditaduras: paisagens anestésicas e espaços estésicos em Lucrecia Martel e Pablo Trapero. 2021. 205 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Linguagens) – Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba.

FILMOGRAFIA

ARGENTINA, 1985. Direção: Santiago Mitre. Argentina; Estados Unidos; Reino Unido, 2022. 1 filme (140 min.).

EL SECRETO DE SUS OJOS. Direção: Juan José Campanella. Argentina. 2010. 1 filme (129 min.).

LA HISTORIA OFICIAL. Direção: Luis Puenzo. Argentina. 1985. 1 filme (112 min.).

LOS DELINCUENTES. Direção: Rodrigo Moreno. Argentina; Brasil; Chile; Luxemburgo, 2023. 1 filme (190 min.).

Published

2025-09-29

How to Cite

Vaz, A., & Fischer, S. (2025). screens for “Nunca Más”: notes on contemporary argentine cinema. Contemporanea, 23(1). https://doi.org/10.9771/contemporanea.v23i0.67658

Issue

Section

Artigos