screens for “Nunca Más”: notes on contemporary argentine cinema
DOI:
https://doi.org/10.9771/contemporanea.v23i0.67658Keywords:
Argentine cinema, dictatorial memory, “Nunca más”, Argentina, 1985, Los delincuentesAbstract
This study takes as its starting point contemporary Argentine cinema and its resonance with national cinema produced in the post-dictatorship neoliberal context, designated as Nuevo Cine Argentino (NCA), and set against the amnesiac reconciliation proposed by the Carlos Menem government. While the NCA was revitalized by the country’s democratization—bringing techno-aesthetic innovations in confluence with the enduring post-dictatorship memory—the strand of national cinematography that repudiates totalitarian systems is reinforced in 2023, due to the election of a president who minimizes the effects of the dictatorship, Javier Milei. The research examines aspects of meaning and potential effects in the films Argentina, 1985 (Santiago Mitre, 2022) and Los delincuentes (Rodrigo Moreno, 2023), both widely circulated before and after Milei’s election. Symptomatically, when faced with attacks perpetrated by repressive policies and denials of dictatorial violence, Argentine cinema reacts by putting antidemocratic evils on display.
Downloads
References
ANDERMANN, Jens. Nuevo Cine Argentino. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Paidós, 2015.
BIRRI, Fernando. La Escuela Documental de Santa Fe. Rosario: Instituto Superior de Cines y Artes Audiovisuales de Santa Fe, 1964-2008.
DAICICH, Osvaldo Manuel. El Nuevo Cine Argentino 1995-2010: vinculación con la industria cinematográfica local e internacional y la sociocultural contemporânea. Villa María: Eduvim, 2015.
FLOCH, Jean-Marie. Alguns conceitos fundamentais em Semiótica Geral. Documentos de Estudo do Centro de Pesquisas Sociossemióticas. São Paulo: Centro de Pesquisas Sociossemiótica, 2001.
FONTANILLE, Jacques. Quando a vida ganha forma. In: NASCIMENTO, Edna Maria Fernandes Santos; ABRIATA, Vera Lúcia Ramires (Orgs.). Formas de vida: rotina e acontecimento. Ribeirão Preto: Editora Coruja, 2014. p. 55- 85.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 2014.
GREIMAS, Algirdas Julien. Da imperfeição. São Paulo: Hacker, 2002.
LUCENA, André. As estratégias do cinema argentino para refrear as ameaças de Javier Milei. CartaCapital, 11 nov. 2023. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/mundo/as-estrategias-do-cinema-argentino-para-refrear-as-ameacas-de-javier-milei/. Acesso em: 9 set. 2025.
MOLFETTA, Andrea. Cinema argentino: a representação reativada (1990-2007). In: BAPTISTA, Mauro; MASCARELLO, Fernando (Orgs.). Cinema mundial contemporâneo. Campinas: Papirus, 2012. p. 177-192.
PEÑA, Fernando M. Generación 60/90: cine argentino independiente. Buenos Aires: Malba, 2003.
SARLO, Beatriz. Paisagens imaginárias. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2016.
TORRE, María; ZARLENGA, Matías. Fabricando diretores: una reflexión en torno a los espaços de formación cinematográfica en el surgimento del nuevo cine argentino. In: AMATRIAIN, Ignacio (Org.). Una década de Nuevo Cine Argentino (1995-2005): industria, crítica, formación, estéticas. Buenos Aires: Fundación Centro de Integración, Comunicación, Cultura y Sociedad – CICCUS, 2009. p. 103-119.
VARAS, Patricia; DASH, Robert C. (Re)imaginando la nación argentina: Lucrecia Martel y La ciénaga. In: RANGIL, Viviana (Org.). El cine argentino de hoy: entre el arte y la política. Buenos Aires: Biblos, 2007. p. 191-207.
VAZ, Aline. Nuevo cine argentino e políticas neoliberais pós-ditaduras: paisagens anestésicas e espaços estésicos em Lucrecia Martel e Pablo Trapero. 2021. 205 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Linguagens) – Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba.
FILMOGRAFIA
ARGENTINA, 1985. Direção: Santiago Mitre. Argentina; Estados Unidos; Reino Unido, 2022. 1 filme (140 min.).
EL SECRETO DE SUS OJOS. Direção: Juan José Campanella. Argentina. 2010. 1 filme (129 min.).
LA HISTORIA OFICIAL. Direção: Luis Puenzo. Argentina. 1985. 1 filme (112 min.).
LOS DELINCUENTES. Direção: Rodrigo Moreno. Argentina; Brasil; Chile; Luxemburgo, 2023. 1 filme (190 min.).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Aline Vaz, Sandra Fischer

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores que publicam nessa revista devem concordar com os seguintes termos relativos aos Direitos Autorais:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista Contemporanea e à Faculdade de Comunicação da Universidade Federal da Bahia o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.