THE PRECARIOUSNESS OF TEACHING WORK IN FEDERAL UNIVERSITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/ccrh.v38i0.65014

Keywords:

Precariousness, Teachingwork, Federal Universities, Neoliberalism

Abstract

The article’s main objective is to reflect on the precariousness of teaching work in Brazilian federal universities, based on the assumption that it is one of the expressions of a more general process of restructuring the public service, resulting from the emergence and strengthening of the neoliberal State. In the case of the educational system, this restructuring instituted and promoted the principle of competition and the company model through the adoption of management practices based on criteria of “efficiency”, productivity and measurable results, profoundly changing the organization of work in educational institutions, particularly in Brazilian public universities. The text is divided into three main parts. The first presents some transformations that constitute the neoliberal State; the second part discusses the main changes in the Brazilian public service and, finally, examines how the adoption of the principle of competition and the business model has changed the organization of work in universities in a context of public underfunding, and has led to the precariousness of teaching work.

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Author Biographies

Graça Druck, Universidade Federal da Bahia

Professora Titular no Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais e da Pós-graduação em Serviço Social da Universidade Federal da Bahia. Pesquisadora do Centro de Estudos e Pesquisas em Humanidades – CRH/FFCH/UFBA e do CNPq. Coordenadora do GT Neoliberalismo, Reformas e Resistências, da ABET (Associação Brasileira de Estudos do Trabalho).

Selma Silva, Universidade Federal da Bahia

Professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Professora colaboradora do Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais/UFBA.Pesquisadora do Centro de Estudos e Pesquisas em Humanidades – CRH/FFCH/UFBA.

CONTRIBUIÇÃO DE AUTORIA:

Graça Druck – Conceitualização de dados. Curadoria de dados. Investigação. Escrita – esboço original. Escrita – revisão e edição.

Selma Silva – Conceitualização de dados. Curadoria de dados. Investigação. Escrita – esboço original. Escrita – revisão e edição.

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Published

2025-07-03

How to Cite

Druck, G., & Silva, S. . (2025). THE PRECARIOUSNESS OF TEACHING WORK IN FEDERAL UNIVERSITIES. Caderno CRH, 38, e025038. https://doi.org/10.9771/ccrh.v38i0.65014

Issue

Section

Dossiê Especial