A dimensão experiencial da educação linguística ampliada em língua inglesa

Delineamentos conceituais

Authors

Keywords:

Dimensão Experiencial, Educação Linguística Ampliada, Língua inglesa, Translinguagem

Abstract

The experiential dimension of expanded language education brings together theoretical and methodological proposals grounded in the translingual practices of bi/multilinguals. In this text, I draw connections with translanguaging theorization, studies on linguistic repertoire, decolonial approaches, and research on English as a Lingua Franca (ELF) to characterize the epistemological foundations of this dimension, which seeks to reframe our understanding of contemporary language education through alternative logics. The objective, therefore, is to outline the foundations of a concept that is not only based on the experiences of individuals whose language practices have been and continue to be delegitimized by modern/monolingual paradigms, but also centered on the idea that acting across languages and diverse resources holds disruptive potential. Finally, I present the impact of this theorization on the construction of an expanded English language education concerned not only with knowledge, but also with being and feeling otherwise in a socially just and affectively responsible way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANZALDÚA, Gloria. Borderlands/La Frontera: the new mestiza. San Francisco: Aunt Lute Books, 1987.

BLOMMAERT, Jan. The sociolinguistics of globalization. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.

BLOMMAERT, Jan; BACKUS, Ad. Repertoires revisited: ‘Knowing language’ in superdiversity. Working Papers in Urban Language and Literacies, p. 1-26, 2011.

BLOMMAERT, Jan; BACKUS, Ad. Superdiverse repertoires and the individual. In: SAINT-GEORGES, Ingrid; WEBER, Jean-Jacques. (Org.). Multilingualism and multimodality. Rotterdam: Sense Publishers, 2013, p. 11-32.

CADILHE, Alexandre José. Masculinidades em performances. In: LANDULFO, Cristiane; MATOS, Doris. (Org.). Suleando conceitos em linguagens: decolonialidades e epistemologias outras. Campinas, SP: Pontes Editores, 2022, p. 239-244.

CANAGARAJAH, Suresh. Lingua Franca English, multilingual communities, and language acquisition. The Modern Language Journal, v. 91, n. 1, 2007, p. 923-939.

CANAGARAJAH, Suresh. Translingual practice: global Englishes and cosmopolitan relations. New York: Routledge, 2013.

CANAGARAJAH, Suresh. (Org.). The Routledge handbook of migration and language. New York: Routledge, 2017.

CAVALCANTI, Marilda do Couto. Educação linguística na formação de professores de línguas: intercompreensão e práticas translíngues. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo. (Org.). Linguística aplicada na modernidade recente: festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola, 2013, p. 211-226.

CREESE, Angela; BLACKLEDGE, Adrian. Translanguaging in the bilingual classroom: a pedagogy for learning and teaching? The Modern Language Journal, v. 94, n. 1, p. 103-115, 2010.

CRYSTAL, David. English as a global language. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2003.

DEWEY, John. Vida e educação. 10. ed. São Paulo: Melhoramentos: [Rio de Janeiro]: Fundação Nacional de Material Escolar, 1978.

DUBOC, Ana Paula. Frankly speaking: reading the concept of “English as a lingua franca” within the national common core curriculum in the light of Bakhtinian thought. Revista da Anpoll, v. 48, n. 1, p. 10-22, 2019.

DUBOC, Ana Paula; SIQUEIRA, Sávio. ELF feito no Brasil: expanding theoretical notions, reframing educational policies. Status Quaestionis, v. 2, n. 19, 2020, p. 231-258.

ESPÍRITO SANTO, Diogo Oliveira do. A translinguagem entre o fixo e o fluido das performances identitárias no Facebook. Salvador. 398f. Tese (Doutorado em Língua e Cultura) – Programa de Pós-Graduação em Língua e Cultura, Instituto de Letras, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2021.

ESPIRITO SANTO, Diogo Oliveira do. Letramento Crítico-Afetivo e a possibilidade de existir na (trans)linguagem: ações e emoções voltadas à justiça social em aulas de línguas. Entretextos, Londrina, v. 25, n. 1, p. 339–362, 2025.

FERRAZ, Daniel de Melo. Educação linguística e transdisciplinaridade. In: PESSOA, Rosane Rocha; SILVESTRE, Viviane Pire Viana; MONTE MÓR, Walkyria. (Org.). Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil: trajetórias e práticas de professoras/es universitárias/os de inglês. São Paulo: Pá de Palavra, 2018, p. 103-117.

FERRAZ, Daniel de Melo. (Pós) modernidade, (Pós) estruturalismo e educação linguística: construindo sentidos, ensejando transformações In: ANDRADE, Maria Eugênia Sebba Ferreira; HOELZLE, Maria José Lacerda Rodrigues; CRUVINEL, Roberta Carvalho. (Org.). (Trans)formação de professoras/es de línguas: demandas e tendências da pós-modernidade. Campinas: Pontes Editores, 2019, p. 17-40.

GARCÍA, Ofelia. Bilingual education in the 21st century: a global perspective. Oxford: Wiley-Blackwell, 2009.

GARCÍA, Ofelia. Foreword: co-labor and re-peformances. In: MOORE, Emilee; BRADLEY, Jessica; SIMPSON, James. (Org.). Translanguaging as transformation: the collaborative construction of new linguistic realities. Bristol: Multilingual Matters, 2020, p. 1-6.

GARCÍA, Ofelia; LEIVA, Camila. Theorizing and enacting translanguaging for social justice. In: BLACKLEDGE, Adrian; CREESE, Angela. (Org.). Heteroglossia as practice and pedagogy. Dordrecht: Springer, 2014, p. 199-216.

GARCÍA, Ofelia; LI, Wey. Translanguaging: language, bilingualism, and education. New York: Palgrave MacMillan, 2014.

GARCÍA, Ofelia; ALVIS, Jorge. The decoloniality of language and translanguaging: Latinx knowledge production. Journal of Postcolonial Linguistics, v. 1, p. 26-40, 2019.

GROSFOGUEL, Ramón. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista Crítica de Ciências Sociais, v. 80, p. 115-147, 2008.

GUMPERZ, John; HYMES, Dell. (Org.). Code switching in Sociocultural Linguistics. Directions in Sociolinguistics: The Ethnography of Communication. New York: Holt, Rinehart, and Winston, 1972.

HOLLINGER, David. Postethnic America. New York: Basic Books, 1995.

JENKINS, Jennifer. Repositioning English and multilingualism in English as a Lingua Franca. Englishes in Practice, v. 2, n. 3, p. 49-85, 2015.

JENKINS, Jennifer. Not English but English-within-multilingualism. In: COFFEY, Simon; WINGATE, Ursula. (Org.). New Directions for research in foreign language education. Routledge, 2018, p. 1-13.

JORDÃO, Clarissa. A case for ELF feito no Brasil. ELT Journal, v. 77, n. 19, p. 1-9, 2023.

KAWACHI, Guilherme Jotto; ROCHA, Cláudia Hilsdorf; MACIEL, Ruberval Franco. Letramento Crítico e Afeto na Educação Linguística Contemporânea: Reflexões Sobre Propostas Educativas na Universidade. Signum: Estudos da Linguagem, Londrina, v. 25, n. 2, p. 36-52, 2022.

KOLB, David. Experiential learning: experience as the source of learning and development. New Jersey: Prentice Hall, 1984.

KUMARAVADIVELU, Balasubramanian. The decolonial option in English teaching: can the subaltern act? Tesol Quarterly, v. 50, n, 1, p. 66-85, 2016.

LARROSA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, jul./dez, p. 4-27, 2011.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 19, abril, p. 20-28, 2002.

LUCENA, Maria Inêz Probst; HALL, Silvia Cristina. Barros de Souza. Protagonismo local e crítico no translinguajar de quatro moradoras de Alter do Chão. Letras & Letras, v. 35, n. especial, p. 344-360, 2019.

MEGALE, Antonieta Heyden; LIBERALI, Fernanda Coelho. As implicações do conceito de patrimônio vivencial como uma alternativa para a educação multilíngue. Revista X, v. 15, n. 1, p. 55-74, 2020.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón. El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Universidad Javeriana-instituto Pensar, Universidad Central-iESCO, Siglo del hombre, 2007. p. 127-168.

MENDES, Edleise. Educação linguística intercultural. In: LANDULFO, Cristiane; MATOS, Doris. (Org.). Suleando conceitos em linguagens: decolonialidades e epistemologias outras. Campinas, SP: Pontes Editores, 2022, p. 123-134.

MICCOLI, Laura Stella; VIANINI, Carolina. Análise experiencial: um marco de referência para pesquisar o ensino em sala de aula. In: SILVA, Kléber Aparecido da; MASTRELLA-DE-ANDRADE, Mariana; PEREIRA FILHO, Cesário Alvim. (Org.). A formação de professores de línguas: políticas, projetos e parcerias. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015, p. 153-169.

MIGNOLO, Walter. Histórias locais/projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Tradução de Solange Ribeiro de Oliveira. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

MIGNOLO, Walter. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. Cadernos de Letras da UFF, n. 34, p. 287-324, 2008.

MIGNOLO, Walter. Delinking: the rethoric of modernity, the logic of coloniality and the grammar of de-coloniality. In: MIGNOLO, Walter; ESCOBAR, Arturo. (Org.). Globalization and the decolonial option. New York, NY: Routledge, 2010, p. 303-368.

MIZAN, Souzana; FERRAZ, Daniel de Melo. Quem tem medo da fluidez na linguagem? Podem es trans-subalternes falar? Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 23, n. 1, p. 1-20, 2023.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. (Org.). Por uma Linguística Aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

MORGAN, Brian; ROCHA, Cláudia Hilsdorf; MACIEL, Ruberval Franco. Literacies in time of crisis: a trioethnography on affective and trangressive practices. Rev. Bras. Linguíst. Apl., v. 21, n. 2, p. 333-369, 2021.

NEVES, Maralice de Souza; AIRES, Ângela Carolina Coelho Renovato. Práticas de translinguagem e hibridação nos modos de fazer de uma professora de língua inglesa em uma escola indígena Pataxó. Revista Leia Escola, v. 24, n. 2, p. 140-157, 2024.

NOBOA, Patricio. La matriz colonial, los movimientos sociales y los silencios de la modernidad. In: WALSH, Catherine. (Org.). Pensamiento crítico y matriz (de)colonial. Quito: Abya-Yala, 2005. p. 71-109.

PENNYCOOK, Alastair. Language as a local practice. Oxford: Routledge, 2010.

PENNYCOOK, Alastair; OTSUJI, Emi. Metrolingualism: language in the city. Oxon, UK: Routledge, 2015.

QUIJANO, Aníbal. Coloniality of power, eurocentrism and Latin America. Nepantla, v. 1, n. 3, p. 533–580, 2000.

ROCHA, Cláudia Hilsdorf. Educação linguística na liquidez da sociedade do cansaço: o potencial decolonial da perspectiva translíngue. D.E.L.T.A., v. 35, n. 4, 1-39, 2019.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Beyond abyssal thinking: from global lines to ecologies of knowledges. Review (Fernand Braudel Center), v. 30, n. 1, p. 45-89, 2007.

SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. Epistemologias do sul. São Paulo: Cortez, 2011.

SÁNCHEZ, Maite; GARCÍA, Ofelia. (Org.). Transformative translanguaging spacios: Latinx students and their teachers rompiendo fronteras sin miedo. Bristol: Multilingual Matters, 2022.

SILVA, Marlos Gabriel de Castro; ESPÍRITO SANTO, Diogo Oliveira do. Narrativas sobre o ensino monolíngue de inglês: o que podemos aprender com uma abertura à translinguagem? Pesquisas em Discurso Pedagógico, n.32, ago. 2023.

SIQUEIRA, Sávio. É possível descolonizar o conteúdo dos materiais didáticos de língua inglesa? ação na reflexão. Paraguaçu: Revista de Estudos Linguísticos e Literários, v. 2, n. 1, p. 83-110, 2025.

SEIDLHOFER, Barbara. Understanding ELF. Oxford: Oxford University Press, 2011.

SILVA; AUTOR, 2023.

VERONELLI, Gabriela. Sobre a colonialidade da linguagem. Tradução de Silvana Daitch. Revista X, v. 16, n. 1, p. 80-100, 2021 [2015].

VERTOVEC, Steven. Super-Diversity and its implications. Ethnic and Racial Studies, v. 29, n. 6, p. 1024-1054, 2007.

WALSH, Catherine. Interculturalidad, estado, sociedad: luchas (de)coloniales de nuestra época. Universidad Andina Simón Bolivar, Ediciones Abya-Yala: Quito, 2009.

WALSH, Catherine. Interculturalidade e decolonialidade do poder: um pensamento e posicionamento "outro" a partir da diferença colonial. Revista da Faculdade de Direito de Pelotas, v. 5, n. 1, p. 6-39, 2019.

Published

2025-09-03

How to Cite

OLIVEIRA DO ESPÍRITO SANTO, D. A dimensão experiencial da educação linguística ampliada em língua inglesa: Delineamentos conceituais. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 79, p. 227–254, 2025. Disponível em: https://revbaianaenferm.ufba.br/index.php/estudos/article/view/69749. Acesso em: 27 sep. 2025.