RACISM AND LINGUISTIC MEMORY IN HIGHER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/ell.v0i78.55332

Keywords:

Racism; Literacy; Power; Writing; Higher education.

Abstract

This work presents the interpretative analysis of texts from 25 Black higher education students, examining at the connection between their discourse regarding their formal education and the syntactic and textual challenges they face in reading comprehension and textual production. These challenges are framed within the context of the exclusionary systems of structural racism in Brazil, which seek to prevent them from acquiring the linguistic-discursive skills necessary to make the illocutionary forces of the utterances they read and write clearly apprehensible, thus enabling them to accurately delineate possible responsive attitudes and intended perlocutionary acts. The results highlight the need for pedagogies of linguistic memory that include reflections on  how discursive policing expect and demand that syntax and textuality manifest themselves in written form, particularly, but not exclusively, in genres within the academic sphere.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro, Pólen, 2019.

AUSTIN, John Langshaw. Quando dizer é fazer: palavras e ação. Porto Alegre: Artes médicas, 1990.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BAKHTIN, Mikhail. Questões de Literatura e de Estética: a teoria do romance. São Paulo: Hucitec, 2002.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2006.

CIAVOLELLA, Bruno; MENEGASSI, José Renilson. A escrita como trabalho em atividades de revisão textual na formação docente inicial em Letras. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 21, n. 3, p. 761-787, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1984-6398202116829 Acesso em: 07 jul. 2023.

CRUZ, Priscila; MONTEIRO, Luciano. (orgs.). Anuário Brasileiro da Educação Básica 2021. s. l., Moderna; Todos pela Educação, 2022. Disponível em: https://www.moderna.com.br/anuario-educacao-basica/2021/a-educacao-brasileira-em-2021.html Acesso em: 07 jul. 2023.

DIAS, Reinildes. Escrita de abstracts no contexto universitário: a combinação das abordagens via gêneros textuais e escrita como processo. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 59, n. 1, p. 240-263, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/010318136577815912020 Acesso em: 07 jul. 2023.

DIEESE. Departamento Intersindical de Estatística e Estudos Socioeconômicos. Infográfico Brasil - A inserção da população negra no mercado de trabalho. 2022. [online]. Disponível em: https://www.dieese.org.br/infografico/2022/populacaoNegra2022/index.html?page=1. Acesso em: 07 mar. 2024.

FONSECA, Janaína Zaidan Bicalho. Universidade e produção de conhecimento na formação inicial: uma estratégia didática para o ensino da escrita acadêmica. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 58, n. 3, p. 1264-1281, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/01031813 5475015832019 Acesso em: 07 jul. 2023.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. Aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. São Paulo: Edições Loyola, 1996.

GERALDI, João Wanderley. Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

GIL, Beatriz Daruj. Impropriedades lexicais em textos de estudantes universitários. Revista do GELNE, v. 20, n. 2, p. 72-82, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.21680/1517-7874.2018v20n2ID15899 Acesso em: 07 jul. 2023.

GOMES, Nilma Lino. Cultura negra e educação. Revista Brasileira de Educação, n. 23, p. 75-85, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000200006 Acesso em: 07 jul. 2023.

GONÇALVES, Luiz Alberto Oliveira; GONÇALVES E SILVA, Petronilha Beatriz. Movimento negro e educação. Revista Brasileira de Educação, n. 15, p. 134-158, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/8rz8S3Dxm9ZLBghPZGKtPjv Acesso em: 07 jul. 2023.

GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. In: RIOS, Flávia; LIMA, Márcia (orgs.). Por um feminismo afro-latino-americano: Ensaios, intervenções e diálogos. Rio de Janeiro: Zahar, 2020. p. 67-83. Disponível em: https://mulherespaz.org.br/site/wp-content/uploads/2021/06/feminismo-afro-latino-americano.pdf Acesso em: 07 jul. 2023.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Desigualdades sociais por Cor ou Raça no Brasil. Estudos e Pesquisas - Informação Demográfica e Socioeconômica, n. 41, p. 1-12, 2019. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101681_informativo.pdf Acesso em: 07 jul. 2023.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Diretoria de Estatísticas Educacionais - DEED. Resumo Técnico do Estado da Bahia: Censo da Educação Básica Estadual 2020. Brasília: INEP/MEC, 2021. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_do_estado_da_bahia_censo_da_educacao_basica_2020.pdf Acesso em: 07 jul. 2023.

KLEIMAN, Angela. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. Campinas: Pontes, 1989.

KLEIMAN, Angela. O estatuto disciplinar da linguística aplicada: o traçado de um percurso, um rumo para o debate. In: SIGNORINI, I; CAVALCANTI, M. C. (orgs.). Linguística Aplicada e transdisciplinaridade. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1998. p. 51-77.

KOCH, Ingedore Vilhaça Koch. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez, 2011.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. São Paulo: Cortez, 2003.

MUNANGA, Kabengele. As facetas de um racismo silenciado. In: SCWARCZ, L. QUEIROZ, R. S. (orgs). Raça e Diversidade. São Paulo: Edusp, 1996. p. 213-229.

NEGRÃO, Esmeralda; SCHER, Ana; VIOTTI, Evani. A competência linguística. Em: FIORIN, José Luiz. (org.). Introdução à Linguística I: Objetos teóricos. São Paulo: Contexto, 2008. p. 95-120.

NONATO, Sandoval. Escrita, ensino de língua portuguesa e formação do professor. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 58. n. 3, p. 1282-1309, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/010318135528715832019 Acesso em: 07 jul. 2023.

OLIVEIRA, Francisco Gonçalves; MELO, Bárbara Olímpia Ramos. Escrita na universidade: práticas com gênero resumo. Revista do GELNE, v. 22, n. 1, p. 132-146, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.21680/1517-7874.2020v22n1ID19331 Acesso em: 07 jul. 2023.

PONSO, Letícia Cao. Letramento acadêmico indígena e quilombola: uma política linguística afirmativa voltada à interculturalidade crítica. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 57, n. 3, p. 1512-1533, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/010318138653744444791 Acesso em: 07 jul. 2023.

SOUZA, Ana Lúcia Silva. Letramentos de reexistência: culturas e identidades no movimento hip hop. 2009. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada). Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas/SP. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/769115 Acesso em: 07 jul. 2023.

TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Tipologia textual e ensino de língua. Domínios de Lingu@gem, v. 12, n. 3, p. 1336-1400, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.14393/DL35-v12n3a2018-1 Acesso em: 07 jul. 2023.

VIEIRA, Francisco Eduardo; FARACO, Carlos Alberto. Escrever na universidade: gramática do período e da coordenação. São Paulo: Parábola, 2020.

Published

2024-09-28

How to Cite

MAROTO GUEROLA, C.; SANTOS ABADE, M. . RACISM AND LINGUISTIC MEMORY IN HIGHER EDUCATION. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 78, p. 354–380, 2024. DOI: 10.9771/ell.v0i78.55332. Disponível em: https://revbaianaenferm.ufba.br/index.php/estudos/article/view/55332. Acesso em: 5 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê Linguagem e Racismo