O Judeu of Bernardo Santareno

and your parallels between the Inquisition and the Salazarism

Authors

Keywords:

O Judeu, Bernardo Santareno, Inquisition, Estado Novo, Self-Writing

Abstract

The play O Judeu (1966) follows the life of the playwright António José da Silva (1705-1739), also known as o Judeu (the Jew), an artist of Jewish origin persecuted by the Portuguese Inquisition. With this in mind, the fact that the author, Bernardo Santareno (1920-1980), used this story to criticize the Portuguese Estado Novo (1933-1974), especially during Salazar’s dictatorship, kindled and motivated the research that resulted in the monograph adapted in this paper. The concepts of Self-Writing (KLINGER, 2006) and Testimonial Literature (ROTH, 2022) are used to discuss how the author, through the protagonist and the character Cavaleiro de Oliveira - the play's commentator-narrator inspired by the 18th century Portuguese writer Francisco Xavier de Oliveira (1702 - 1783) - writes himself and gives his voice based on what they shared: being artists persecuted in their time who used art as escapism and a resistance. This analysis is carried out also from other characters presented in the play, as the women in the life of António José da Silva and the Estudante Pálido, and the parallels that can be drawn between the Inquisition and Salazarism and the critique that it brings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CURY, J. J.; LOPONDO, L. Inquisição e Salazarismo: um estudo do gestus em "O Judeu" De Bernardo Santareno. Línguas & Letras, [S. l.], v. 6, n. 10, p. 51–59, 2000. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/779. Acesso em: 21 dez. 2024.

KLINGER, Diana Irene. Aproximações. In: KLINGER, Diana Irene. Escritas de si, escritas do outro: autoficção e etnografia na narrativa latino-americana contemporânea. Rio de Janeiro: UERJ, 2006. p. 17-27.

KLINGER, Diana Irene. A escrita de si: uma história. In: KLINGER, Diana Irene. Escritas de si, escritas do outro: autoficção e etnografia na narrativa latino-americana contemporânea. Rio de Janeiro: UERJ, 2006. p. 26-30.

LISPECTOR, Clarice. Uma aprendizagem ou o livro dos prazeres. São Paulo: Mediafashion, 2016.

NEDEL, Paulo Augusto. Enforcados, queimados e exilados: As Bruxas de Salém e O Judeu. Uberlândia: Letras & Letras, v.36, n.2, 2020.

REBELLO, Luiz Francisco. Do fim da guerra à queda do fascismo. In: REBELLO, Luiz Francisco. Breve História do Teatro Português. Lisboa: Publicações Europa-América, 2000. p. 140-155.

RODRIGUES, Geisi Mara. A Narrativa Testemunhal e o Enredamento Traumático no Psiquismo. Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental, São Paulo, v. 17, n. 4, p. 858-871, dez. 2014.

ROTH, Philip. Conversa em Jerusalém com Aharon Appelfeld. In: ROTH, Philip. Por Que Escrever? São Paulo: Companhia das Letras, 2022. p. 260-281.

ROTH, Philip. Escrevendo Sobre Judeus. In: ROTH, Philip. Por Que Escrever? São Paulo: Companhia das Letras, 2022. p. 71-90.

SANTARENO, Bernardo. O Judeu. Lisboa: ÁTICA S.A., 1991.

SILVA, Eduardo Neves da. A Representação Ficcional do Comediógrafo Antônio José da Silva em O Judeu, de Bernardo Santareno. Revista Letras Fafibe, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 1-6, 2011.

Published

2024-12-28

How to Cite

Dantas, E. (2024). O Judeu of Bernardo Santareno: and your parallels between the Inquisition and the Salazarism. Inventário, (34), 195–217. Retrieved from https://revbaianaenferm.ufba.br/index.php/inventario/article/view/60660

Issue

Section

Artigos