Karamazov brothers and medical education:
What is the meeting point?
Abstract
Studies highlight the importance of including the arts, especially literature, in the medical curriculum, in order to deepen attitudinal skills such as empathy, compassion, listening to others and self-care. Thinking about being a doctor, in this reflection I propose, is exactly that: being in the world, affected by everything that is presented to us along the way. Recognize the discomfort we feel when witnessing the pain of others (and ours), and from there, act appropriately, in addition to the exercise of biomedical technique. This is a qualitative study, based on the analysis of the characters of the brothers in the book Brothers Karmazov, by Fiódor Dostoievski, and the expected profile of graduates from medical courses, with the characteristics described in the National Curricular Guidelines (DCNs), of 2014. I chose three situations from history, which can address the themes of humanist training: attentive listening, welcoming, empathy, reflection on the extended role of the doctor and the concept of care. Studying the subject, with its Dostoevtian Itinerary for existential health, brought me many discoveries and reflections for my career as a medical teacher, as well as for my personal training, which are important to share with teachers and students.
Downloads
References
BAUMAN, Z. Amor líquido: sobre a fragilidade dos laços humanos. Rio de Janeiro/RJ: Ed. Zahar, 2004.
BENJAMIN, W. O contador de histórias e outros textos. (P. Lavelle, Org.). São Paulo/SP: Ed Hedra, 2020.
BRASIL. Política Nacional de Humanização – PNH. Brasília; 2013. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_humanizacao_pnh_folheto.pdf. Acesso em: maio 2021.
BRASIL. Resolução nº 3, de 20 de junho de 2014. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Medicina e dá outras providências. Diário Oficial da União; 23 jun 2014. Seção 1, p. 8-11.
CARMES, B. A. Análise de elementos da relação médico paciente na perspectiva de Paulo Freire. Trabalho de Conclusão de Curso de graduação de medicina, UFSC-Florianópolis, 2021.
CHARON, R. O corpo que se conta: por que a medicina e as histórias precisam uma da outra. São Paulo: Letra e Voz; 2015.
CHARON, R. The patient-physician relationship. Narrative medicine: a model for empathy, reflection, profession, and trust. JAMA, 286(15):1897-902. 2001.
DOSTOIÉVSKI, F. Os Irmãos Karamázov. São Paulo/SP: Editora 34, 2021.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia; Saberes necessários à prática pedagógica. 3. ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GALLIAN, D. É próprio do humano: uma odisseia do autoconhecimento e da autorrealização em 12 lições. Rio de Janeiro/RJ: Ed. Record, 2022.
HAN, B-C. Sociedade do cansaço. 2ª ed. Petrópolis/RJ: ed. Vozes, 2020.
HAN, B-C. Sociedade paliativa: a dor hoje. Petrópolis/RJ: Ed. Vozes, 2023.
HOOKS, B. Ensinando a transgredir. A educação como prática da liberdade. 2. Ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes ltda, 2020.
JUNG, C. G. Estudos Alquímicos, vol. XIII. Petrópolis/RJ: Ed. Vozes, 2003
KAWASAKI, I. H. Estratégias de prevenção do suicídio em médicos: revisão sistemática de literatura. Mudanças – Psicologia da Saúde, 29 (1), p.77-86. 2021.
LAUNER, J. Training in narrative-based supervision: conversations inviting change. In: Sommers L., Launer J, editors. Clinical uncertainty in primary care. New York: Springer; 2013. Doi: 10.1007/978-1-4614-6812-7_8.
MEGA, M. N.; BUENO, B. C.; MENEGAÇO, E. C.; GUILHEN, M. P.; PIO, D. A. M.; VERNASQUE, J. R. S. Experiência de estudantes com a literatura na formação médica. Revista Brasileira de Educação Médica, 45 (2): e059, pp. 1-10. 2021.
MOREIRA, H. A.; SOUZA, K. N.; YAMAGUCHI, M. U. Síndrome de Burnout em médicos: uma revisão sistemática. Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, 43:e3, pp. 1-11. 2018. http://dx.doi.org/10.1590/2317-6369000013316
MÜLLER, L. C.; SOUZA, C. M.; COSTA NETO, E. F.; DIAS, A. K. M. Das sílabas às rimas: a arte na formação médica. Rev Bras Med Fam Comunidade, 18(45):3807, pp. 1-10. 2023. https://doi.org/10.5712/rbmfc18(45)3807.
SILVA, A. F.; MENDONÇA, M. O. L.; SILVA, R. C. F.; CORREIA, I. B. Entre ouvidos e palavras: um ensaio sobre medicina narrativa, redes sociais e humanização na Atenção Primária à Saúde. Interface, 27: e220467, pp. 1-12. 2023. https://doi.org/10.1590/interface.220467.