OS GUARDIÕES DA FLORESTA
RELAÇÃO DISCURSIVA SOBRE O IMAGINÁRIO AMAZÔNICO NAS TRENDS DO SUPORTE TWITTER
Abstract
The study addresses how the Amazonian imaginary is represented and discussed on Twitter, a social media platform known for its dynamic trends and ability to shape public opinion. The focus is on discursive analysis of trends (trends) related to the Amazon, examining how different narratives and representations arise and propagate. The research uses methods of discourse analysis and social media analysis to investigate tweets about the Amazon that become trends. The results indicate that the Amazon is often represented in two main ways: as a natural paradise and as a space of cultural diversity, influenced by imaginary narratives. There are conflicting discourses, especially in relation to environmental policies and the economic exploitation of the Amazon. While some tweets advocate environmental preservation, others support economic development, reflecting political and ideological divisions. Environmental activists and digital influencers play a crucial role in shaping trends. The analysis reveals that Twitter functions as a discursive space permeated by different views on the Amazon that are debated and disseminated. The platform allows the emergence of hegemonic and counter-hegemonic narratives, influencing perceptions and actions in relation to the Amazon region. It is perceived through the trends that acts as a reflection of global concerns about the Amazon and a channel for social mobilization. The complexity of discursive representations on the platform highlights the importance of social media in the construction and dissemination of contemporary Amazonian imaginary.
Downloads
References
AZEVEDO, Ana Claudia Oliveira; DE MELO PEREIRA, Márcia Helena; AYRES, Dayana Junqueira. 83. O tweet como um gênero discursivo digital materializado no suporte Twitter. Revista Philologus, v. 27, n. 79 Supl., p. 1132-40, 2021.
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e Filosofia da Linguagem. 8. ed. SP: Hucitec, 1997.
CAMELO, Marco Antônio da. (Organizador). Sociedade e saberes na Amazônia. Belém: EDUEPA, 2018.
CLAVAL, Paul: Campo e perspectivas da geografia cultural. In: CORRÊA, Roberto Lobato; ROSENDAHL, Zeny. (Orgs.). Geografia cultural: um século (3), Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 2002.
DOS SANTOS FERNANDES, Daniel; DOS SANTOS FERNANDES, José Guilherme. A “experiência próxima”: saber e conhecimento em povos tradicionais. Espaço Ameríndio, v. 9, n. 1, p. 127, 2015.
FAIRCLOUGH, N. Language and power. New York: Longman, 1989.
FOUCAULT, Michel. O corpo utópico, as heterotopias. [tradução Salma Tannus Muchail]. São Paulo: n-1 Edições, 2013.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Ed. Loyola, 1996
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. tradução Tomaz Tadeu da Silva, Guacira Lopes Louro. Rio de Janeiro: DP&A, 2011.
GONÇALVES, Carlos Walter Porto. Amazônia, Amazônias. São Paulo: Editora
Contexto, 2005.
MARIANI, Bethania. Sujeito e discurso contemporâneos. In: INDURSKY, F.; FERREIRA, M. C. L.; MITTMANN, S. (Orgs.). O discurso na contemporaneidade: materialidades e fronteiras. São Carlos: Claraluz, 2009.
MITTMANN, Solange. Nem lá, nem aqui: o percurso de um enunciado. In: INDURSKY, Freda; FERREIRA, Maria Cristina Leandro (Org.). Os múltiplos territórios da análise do discurso. Porto Alegre: Sagra Luzzatto, 1999.
MORAIS, Raimundo. Anfiteatro Amazônico. 2ed. São Paulo: Edições Melhoramentos, 1936.
OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de; SANTOS, Tânia Regina Lobato dos. A cultura amazônica em práticas pedagógicas de educadores populares. REUNIÃO ANUAL DA ANPED, v. 30, p. 1-16, 2007.
PAES LOUREIRO, João de Jesus. Obras reunidas. São Paulo: Escrituras, 2000.
PAES LOUREIRO, João de Jesus. Arte e Desenvolvimento. 3 ed. Belém: IAP, 2001.
PAES LOUREIRO, João de Jesus. Cultura amazônica: uma poética do imaginário 4.ed. Belém: Cultural Brasil, 2015.
SIMÕES, Maria do Socorro Galvão; FARIAS, Cristiane do Socorro Gonçalves. As narrativas orais e o imaginário das crianças ribeirinhas. Letras, n. 55, p. 109-128, 2017.
SOARES, Magda. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Revista Educação e Sociedade. Campinas, vol 23, n. 81, p. 143- 160, dez. 2002. Disponível em http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em 01 de janeiro de 2021.