TEACHING THE DIGITAL FANFIC GENRE
THE MODERN TEACHER AND ICTS
Keywords:
Information and Communication Technologies, Digital textual genres, Portuguese languageAbstract
The present paper presents reflections on the use of Information and Communication Technologies (ICTs), which, in contemporary times, have become essential resources for both teachers and students. Based on this, the article aims to promote the integration of digital tools in Portuguese Language classes through a didactic sequence focused on the textual genre fanfic for the 1st year of high school. In this context, it is crucial to consider that the student must play an active and critical role in the classroom. With this premise, we propose a didactic sequence that facilitates the teaching of the digital genre fanfic, which resonates with the reality of a large majority of students. We begin with a literature review that includes authors such as Marcuschi (2005), who highlights textual genres, as well as Fiorin (2011); Prensky (2001), who emphasizes the use of technologies, and Coscarelli (2014), who discusses the role of the school, teacher, and student in a technological era, among others cited throughout the work. The central issues of the current research are as follows: the integration of ICTs into the school environment and the reformulations in teaching practices due to digital didactic materials. From a methodological perspective, this study is bibliographic research, which took into account works on digital immigrants and natives, as well as digital textual genres as guiding tools for teaching. From this viewpoint, we highlight the role of ICTs and their applicability in a didactic sequence on the fanfic genre in online collaborative writing platforms. Furthermore, it is essential to conduct further research on didactic-methodical phases to understand the teacher’s transition in utilizing digital resources.
Downloads
References
ANTUNES, Irandé. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
AZZARI, Eliane Fernandes; CUSTÓDIO, Melina Aparecida. Fanfics, google docs… A produção textual colaborativa. In: ROJO, Roxane (Org.). Esc@la Conectada: os multiletramentos e as TICs. 1.ed. São Paulo: Parábola, 2013, p. 73-92.
BACICH, Lilian; MORAN, José (Orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. e-PUB.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Introdução e tradução do russo Paulo Bezerra; prefácio à edição francesa Tzvetan Todorov. - 4ª ed. - São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BRASIL. [Constituição Federal (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, Distrito Federal: Presidente da República [2016]. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Acesso em: 24 jul. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 24 jul. 2024.
CAMARGO, Fausto; DAROS, Thuinie. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado. Porto Alegre: Penso, 2018. e-PUB.
COSCARELLI, Carla Viana. Alfabetização e letramento digital. In: COSCARELLI, Carla Viana; RIBEIRO, Ana Elisa. Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 3. ed. Belo Horizonte: Ceale, Autêntica, 2014.
COSCARELLI, Carla Viana; KERSH, Dorotea Frank. Multiletramentos e multimodalidade: ações pedagógicas aplicadas à linguagem. Campinas, SP: Pontes Editores, 2016.
FIORIN, José Luiz. Os gêneros do discurso. In: Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Ática, 2011.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. São Paulo: Papirus Editora, 2003.
KLEIN, Ana Maria. Escola e democracia: um estudo sobre a representação de alunos e alunas do Ensino Médio. Orientadora: Valéria Amorim Arantes. 109 f. 2006. Dissertação (Mestrado em: Psicologia e Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-31032006-151616/publico/dissertacaoAnaKlein.pdf. Acesso em: 24 jul. 2024.
LEÃO, Denise Maria Maciel. Paradigmas contemporâneos de educação: escola tradicional e escola construtivista. Cadernos de pesquisa, n. 107, p. 187-206, jul. 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/PwJJHWcxknGGMghXdGRXZbB/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 24 jul. 2024.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez Editora, 2006. Disponível em: https://www.professorrenato.com/attachments/article/161/Didatica%20Jose-carlos-libaneo_obra.pdf. Acesso em: 19 jul. 2024.
MALHEIROS, Bruno Taranto. Tecnologia na educação: desafios para a didática. In: Didática geral. 2ª ed. Rio de Janeiro: LTC, 2019, p. 204-217
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, Ângela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora (Org.) Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005, p. 19-36.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: configuração, dinamicidade e circulação. In: KARWOSKI, Acir Mário; GAYDECZKA, Beatriz; BRITO, Karim Siebeneicher (Org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4. ed. São Paulo: Parábola Editoria1, 2011, p. 17-33.
MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos, Tarciso, BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 10 ed. São Paulo: Papirus Editora, 2006.
PRENSKY, Marc. Nativos digitais, imigrantes digitais. On the horizon, v. 9, n. 5, p. 1-6, 2001. Disponível em: https://mundonativodigital.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/06/texto1nativosdigitaisimigrantesdigitais1-110926184838-phpapp01.pdf. Acesso em: 26 jul. 2024.
RABELLO, Cíntia; CARDOSO, Janaína. Letramento digital de professores de línguas. Linguagem e Ensino, Pelotas, v. 25, n. especial, p. 225-249, dez., 2022. Disponível em: https://revistas.ufpel.edu.br/index.php/linguagem/login. Acesso em: 26 jul. 2024.
ROJO, Roxane Helena Rodrigues; BARBOSA, Jacqueline Peixoto. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
SNYDER, Ilana. Ame-os ou deixe-os: navegando no panorama de letramentos em tempos digitais. In: ARAÚJO, Júlio César; DIEB, Messias (Org.). Letramentos na Web: gêneros, interação e ensino. Fortaleza: Edições UFC, 2009, p. 23-46.
SILVA, Dáfnie Paulino da. Jogo de interface textual: práticas de letramento em MUD. In: ROJO, Roxane (Org.). Esc@la Conectada: os multiletramentos e as TICs. 1.ed. São Paulo: Parábola, 2013, p. 93-109
TAVARES, Valéria Maria Cavalcanti. As novas exigências do letramento e a construção de um ambiente propício ao ensino da leitura. In: ARAÚJO, Júlio César; DIEB, Messias (Org.). Letramentos na Web: gêneros, interação e ensino. Fortaleza: Edições UFC, 2009, p. 137-152.
ZACHARIAS, Valéria Ribeiro de Castro. Letramento digital: desafios e possibilidades para o ensino. In: COSCARELLI, Carla Viana (Org.). Tecnologias para aprender. – 1. ed. – São Paulo: Parábola Editorial, 2016.