LINGUISTIC VARIATION AND TEACHING

Authors

  • Rose Mary Souza de Souza

Keywords:

Linguistic variation, Portuguese language, Teaching

Abstract

Teaching about linguistic heterogeneity is one of the greatest challenges for teachers in the classroom. The imposition of normative grammar as the only acceptable variant, the idea that language is a homogeneous and unchanging system, and the belief that there is only one correct way to speak lead many teaching professionals to fail to consider and recognize the processes that linguistic variations have undergone since ancient times, that is, that there are different ways of expressing the same meaning depending on the context and time, whether at school, with family, or among friends. In this sense, based on theoretical and methodological contributions from Bagno (2007; 2011), Bortoni-Ricardo (2005), Cardoso (2010), Coelho (2015), among others, this article aims to reflect on the opinions of experts/researchers on the importance of teaching linguistic variation, a topic little discussed in the basic education classroom, commenting on what leads some professionals to not address linguistic diversity in the classroom, identifying and deconstructing pejorative linguistic beliefs and behaviors essential to avoid the reproduction of linguistic prejudice inside and outside the school. Instead, it is necessary to promote reflections and critical thinking among students that encourage respect for linguistic differences. This process contributes not only to the development of an inclusive education, but also to the construction of a school environment that values diversity and favors the socialization of knowledge, strengthening interpersonal relationships and the understanding of the multiple cultural and linguistic realities that make up society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, Irandé. Muito além da gramática: por um ensino de línguas sem pedras no caminho. 4. ed. São Paulo: Parábola, 2009.

ARGOTE, Jerónimo Contador de, 1676-1749. Dos dialetos da língua portugueza. In: Regras da Lingua Portugueza, Espelho da Lingua Latina, ou disposiçaõ para facilitar o ensino da língua.../. Lisboa Occidental: Officina da Musica, 1725.

BAGNO, Marcos. Nada na língua é por acaso: por uma pedagogia da variação linguística. Ed. São Paulo: Parábola editorial, 2007.

BAGNO, Marcos. Preconceito linguístico: o que é, como se faz. 54. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2011.

BIDERMAN, Maria Teresa Camargo. Teoria linguística: linguística quantitativa e

computacional. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1978.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Nós cheguemu na escola, e agora? 2. ed. São Paulo: Parábola, 2005.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: Língua Portuguesa. Brasília: MEC, 1998.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 10 jun. 2024.

BRASIL. Lei no. 9394/96 de 20 de dezembro de 1996. Lei de diretrizes e bases da educação nacional (LDB). Ministério de Educação e Cultura. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 jun. 2024.

BRASIL. Lei 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996 que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática História e Cultura Afro-Brasileira. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/2003/L10.639.htm. Acesso em: 10 set. 2024.

CAMACHO, Roberto Gomes. Da linguística formal à linguística social. São Paulo: Parábola,

CAMACHO, Roberto Gomes. Normas cultas e variedades linguísticas. In: Universidade Estadual Paulista. Prograd. Caderno de formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.

CARDOSO, S. A. M. Geolinguística: tradição e modernidade. São Paulo: Parábola, 2010.

COELHO, Izete Lehmkuhl et al. Para conhecer sociolinguística. São Paulo: 1a. ed. Editora Contexto, 2015.

DELORS, J. et al., Educação: um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI, São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 1998.

FARACO, Carlos Alberto. Norma culta brasileira: desatando alguns nós. São Paulo, Parábola Editorial, 2008.

FERREIRA, Manuela Barros et al. Variação linguística: perspectiva dialectológica. In: FARIA, Isabel Hub; PEDRO, Emília Ribeiro; DUARTE, Inês; GOUVEIA, Carlos A. M. Introdução à Linguística Geral e Portuguesa. Lisboa, Editorial Caminho, S.A., 1996.

FERREIRA, Carlota; CARDOSO, Suzana Alice. In: A dialetologia no Brasil. São Paulo: Contexto, 1994. (Repensando a língua portuguesa).

MARINHO, Janice H. et al. Variação linguística e ensino: caderno do professor. Belo Horizonte: Ceale, 2006. (Coleção Alfabetização e Letramento).

MATTOS E SILVA, Rosa Virgínia. Dizem que vai mal o vernáculo no Brasil: reflexão sobre o português e seu ensino. In: Diversidade do português brasileiro: estudos da dialectologia rural e outros. 2a. ed. revista. Salvador. Centro Cultural e Didático da Universidade Federal da Bahia, 1994.

OLIVEIRA, Fernão de. Grammatica da lingoagem portuguesa. Edição crítica, semidiplomática e anastática. Em Lixboa: e[m] casa d'Germão Galharde, 27 Ianeyro 1536.

PAULA, Cláudia Regina de. Magistério, reinações do feminino e da brancura: a narrativa de um professor negro. In: ROMÃO, Jesus (org.). História da educação do negro e outras histórias. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Brasília: Ministério da Educação, 2005.

Published

2024-12-28

How to Cite

Souza, R. M. S. de . (2024). LINGUISTIC VARIATION AND TEACHING. Inventário, (34), 408–419. Retrieved from https://revbaianaenferm.ufba.br/index.php/inventario/article/view/63460

Issue

Section

Ensaios