CONCEPÇÕES SOBRE OS INSTRUMENTOS DE AVALIAÇÃO DAS APRENDIZAGENS NA 6ª CLASSE DA ESCOLA PRIMÁRIA DO CATÓ EM SUMBE, ANGOLA
Keywords:
Teaching-Learning, Results, Decision MakingAbstract
The article presents the conceptions about the instruments for assessing learning in the 6th grade of the Cató primary school in Sumbe, Angola. However, it aims to understand conceptions about evaluation through one teacher’s perspective, as well as to describe the instruments used by them in the class and to determine their effectiveness. This research was based on a qualitative approach, of a basic nature, descriptive as to the objectives and, as to the procedures, it is part of the documentary research and field research, according to (Gerhardt & Silveira, 2009). The documents of the referred school were read to verify the facts presented and the support material of the Assessment Module, by Angolan authors and other authors who address aspects of the learning assessment. In the field research, the 6th-grade teacher of the referred school was contacted to obtain data and information necessary for the construction of the research, concerning the conception of the application of the assessment instruments. The results of this research essentially point to the need for a diversified use of instruments, to provide spaces for active participation for all students without any discrimination.
Downloads
References
AFONSO, M.; AGOSTINHO, S. Metodologia de Avaliação no Contexto Escolar. Luanda: Texto Editores, 2008.
ANGOLA. Lei nº 17, de 7 de Outubro de 2016. Lei de Bases do Sistema de Educação. Luanda: Diário da República, 2016.
ANGOLA. Lei nº 32, de 12 de agosto de 2020. Lei de Bases do Sistema de Educação. Luanda: Diário da República, 2020.
FAZENDA, J. A. Didática da Matemática- Subsídios Pontuais. (1ª Edição ed.). Luanda, Angola: Texto Editora, 2007.
GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
HOFFMANN, J. Avaliação: mito e desafio: uma perspectiva construtiva. 41. ed. Porto Alegre: Mediação, 2011.
LIBÂNEO, J. C. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1994.
LUCKESI, C. C., Avaliação da Aprendizagem, Componente do Ato Pedagógico. 1. ed, São Paulo, Cortez, 2011.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Currículo do Ensino Primário. 3.ª Edição / 1.ª, 2013.
PERRENOUD, P., A Avaliação: Da Excelência à Regulação das Aprendizagens entre Duas Lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999.
SOUSA, N. M, d. A prova que não prova. 5. ed. Curitiba. Monalisa, 2017.