CONCEPÇÕES SOBRE OS INSTRUMENTOS DE AVALIAÇÃO DAS APRENDIZAGENS NA 6ª CLASSE DA ESCOLA PRIMÁRIA DO CATÓ EM SUMBE, ANGOLA

Authors

Keywords:

Teaching-Learning, Results, Decision Making

Abstract

The article presents the conceptions about the instruments for assessing learning in the 6th grade of the Cató primary school in Sumbe, Angola. However, it aims to understand conceptions about evaluation through one teacher’s perspective, as well as to describe the instruments used by them in the class and to determine their effectiveness. This research was based on a qualitative approach, of a basic nature, descriptive as to the objectives and, as to the procedures, it is part of the documentary research and field research, according to (Gerhardt & Silveira, 2009). The documents of the referred school were read to verify the facts presented and the support material of the Assessment Module, by Angolan authors and other authors who address aspects of the learning assessment. In the field research, the 6th-grade teacher of the referred school was contacted to obtain data and information necessary for the construction of the research, concerning the conception of the application of the assessment instruments. The results of this research essentially point to the need for a diversified use of instruments, to provide spaces for active participation for all students without any discrimination.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

António Cataienga Serôa, Instituto Superior de Ciências de Educação do Sumbe

Licenciado em Ensino da Matemática, formado pela  Universidade Agostinho Neto (UAN), no Pólo Universitário do Cuanza-Sul em Sumbe, mestre em ensino da Matemática pelo Instituto Superior de Ciências da Educação do Sumbe (ISCED-Sumbe), doutorando em Ciências da Educação, na especialidade de metodologia do ensino primário em Matemática no Instituto Superior de Ciências de Educação do Sumbe (ISCED-Sumbe). 

João Adelino José, Instituto Superior de Ciências de Educação do Sumbe

Licenciado em Ciências de Educação, na especialidade de ensino da Matemática, formado pela Universidade Agostinho Neto (UAN), Polo do Cuanza-sul, em sumbe, Mestre em Ensino da Matemática pelo ISCED- Sumbe, Doutorando em Ciências de educação na especialidade de metodologia de ensino da Matemática do ensino primário no instituto superior de ciências de educação do sumbe (ISCED- sumbe).

References

AFONSO, M.; AGOSTINHO, S. Metodologia de Avaliação no Contexto Escolar. Luanda: Texto Editores, 2008.

ANGOLA. Lei nº 17, de 7 de Outubro de 2016. Lei de Bases do Sistema de Educação. Luanda: Diário da República, 2016.

ANGOLA. Lei nº 32, de 12 de agosto de 2020. Lei de Bases do Sistema de Educação. Luanda: Diário da República, 2020.

FAZENDA, J. A. Didática da Matemática- Subsídios Pontuais. (1ª Edição ed.). Luanda, Angola: Texto Editora, 2007.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

HOFFMANN, J. Avaliação: mito e desafio: uma perspectiva construtiva. 41. ed. Porto Alegre: Mediação, 2011.

LIBÂNEO, J. C. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1994.

LUCKESI, C. C., Avaliação da Aprendizagem, Componente do Ato Pedagógico. 1. ed, São Paulo, Cortez, 2011.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Currículo do Ensino Primário. 3.ª Edição / 1.ª, 2013.

PERRENOUD, P., A Avaliação: Da Excelência à Regulação das Aprendizagens entre Duas Lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999.

SOUSA, N. M, d. A prova que não prova. 5. ed. Curitiba. Monalisa, 2017.

Published

2024-12-28

How to Cite

Serôa, A. C., & José, J. A. (2024). CONCEPÇÕES SOBRE OS INSTRUMENTOS DE AVALIAÇÃO DAS APRENDIZAGENS NA 6ª CLASSE DA ESCOLA PRIMÁRIA DO CATÓ EM SUMBE, ANGOLA . Inventário, (34), 34–46. Retrieved from https://revbaianaenferm.ufba.br/index.php/inventario/article/view/65085

Issue

Section

Seção Temática