HABILIDADES PSICOMOTORAS EM CRIANÇAS DO PRÉ-ESCOLAR EM UM DOS CENTROS INFANTIS NO MUNICÍPIO DO SUMBE, CUANZA SUL/ANGOLA
Keywords:
Preschool Children, Psychomotor Skills, Global and fine coordinationAbstract
This article reports on children's psychomotor skills in preschool education in one of the children's centers in the province of Cuanza Sul, Sumbe-Angola, to analyze how educators work and evaluate gross and fine psychomotor skills. Good psychomotor development provides the child with basic capabilities such as good body control, well-defined lateralization, faculty of symbolization, space-time orientation visual-motor coordination, etc. To this end, there is a need to assess the analysis of the results of the observations made to ascertain the effectiveness of activities for the development of psychomotor skills. Early childhood education is defined as the first stage of lifelong education and there must be basic and necessary conditions for children to continue learning and develop their skills based on what they already know. The present study is of a descriptive qualitative nature, which encompasses a diversity of methods and techniques for data collection such as observation, questionnaire survey, structured interview with a bibliographical approach, and documentary analysis.
Downloads
References
ANGOLA. Decreto presidencial do Diário da República, Nº 195/23. I Série N.193. ed. Imprensa Nacional–E.P, 2023.
ASSEMBLEIA NACIONAL, Angola. Lei de Bases do Sistema da Educação e Ensino (LBSEE). Lei 32/2020. Diário da República, I Série, Nº. 123. 12 de Agosto de 2020.
CLAUDIO, A. N. Currículo de educação pré-escolar. Reforma educativa. República de Angola. Editora: INIDE, 2011.
DIEZ, J. J. Família escola uma relação vital. 1.ª ed. Porto: Editora Plural, 2013.
FONSECA. V. Psicomotricidade. Perspectivas Multidisciplinares. Porto Alegre: Artmed, 2004.
HOHMANN, M.; WEIKART, D. P. Educar a criança. 5. ed. Fundação Calouste Gulbenkian. Portugal, 2009.
KNUPFER, N & MCLELLAN, H.(1996). Descriptive research methodologies. In: JONASSEN, David (Ed.). Handbook of Reasearch for Educacional Communications and Technology. New York: Macmillan USA, 1996.
LE BOULCH, Jean. Desenvolvimento psicomotor: do nascimento aos 6 anos. 7. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1992.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem componente do ato pedagógico. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Lei de Bases do Sistema de Educação e Ensino (LBSEE). 7 de Outubro de 2016.
MOTA, J. Educação e Saúde – Contributo da Ed. Física. Câmara municipal de Oeiras Divisão de Cultura, Desporto e Turismo. Oeiras, 1992.
OLIVEIRA, G. C. Psicomotricidade: educação e reeducação num enfoque psicopedagógico. 20. ed. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2017.
PAESANI, G. 120 jogos e percursos de psicomotricidade: crianças em movimento. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2014.
PLAZA, F. R. Avaliação da aprendizagem na educação infantil: recurso para a prática pedagógica. UNESP/Marília, 2015.