PRÁTICAS DE AVALIAÇÃO NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM NO ENSINO PRIMÁRIO NO COMPLEXO ESCOLAR SÃO JOSÉ DE CLUNY-HUAMBO, ANGOLA

Authors

Keywords:

Assessment, Teaching-learning, Education

Abstract

The article presents itself as a study driven by understanding the assessment practices used by teachers in the teaching and learning process at the primary level in the municipality of Huambo. Specific objectives were: to present how assessment planning is carried out in the teaching and learning process at the São José de Cluny School Complex, to identify the most used assessment practices, and, finally, to bring teachers' perceptions about the type of assessment practices that stimulate learning.  The research was based on a bibliographic review, document analysis, and questionnaires. The results show that evaluation is understood differently, reflecting societal changes. The results show that assessment is seen as one that has an assortment of understanding, due to its evolution following the changes that occur in society and the teaching and learning process in primary education. In short, the study contributes to a better understanding of assessment practices in primary education, offering support for improvement.

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Author Biographies

João Samoma Fernando, Instituto Superior de Ciências de Educação do Sumbe

Licenciado em Matemática, formado no Instituto Superior de Ciências de Educação (ISCED-Huambo), mestre em Ciências de Educação do Ensino Superior pelo Instituto Superior de Educação do Huambo (ISCED-Huambo), doutorando em Ciências da Educação, na especialidade de metodologia do Ensino Primário-Ensino de Matemática no Instituto Superior de Ciências de Educação do Sumbe (ISCED-Sumbe) e doutorando em Engenharia Naval e Oceânica pela Universidade de São Paulo, docente do Instituto Superior de Ciências de Educação do Huambo (ISCED-Huambo). 

Gervásio Yoluavali Itotonay, Instituto Superior de Ciências de Educação do Sumbe

Licenciado em Ensino de Matemática,  formado pelo  Instituto Superior de Ciências da Educação do Huambo(ISCED-Huambo),  mestre em Ensino de Matemática pelo Instituto Superior de Ciências da Educação do Cuanza Sul (ISCED-Sumbe), doutorando em Ciências da Educação, na especialidade de metodologia do Ensino Primário-Ensino de Matemática no  Instituto Superior de Ciências de Educação do Sumbe (ISCED-Sumbe). Professor colaborador de Matemática e Estatística no Instituto Superior Politécnico de Humanidades ISUPEKUIKUI-2-Huambo. É professor efectivo de Matemática e Física no Complexo nº35 São José de Cluny-Huambo.

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Published

2024-12-28

How to Cite

Fernando, J. S., & Itotonay, G. Y. (2024). PRÁTICAS DE AVALIAÇÃO NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM NO ENSINO PRIMÁRIO NO COMPLEXO ESCOLAR SÃO JOSÉ DE CLUNY-HUAMBO, ANGOLA. Inventário, (34), 77–92. Retrieved from https://revbaianaenferm.ufba.br/index.php/inventario/article/view/65093

Issue

Section

Seção Temática