PRÁTICAS DE AVALIAÇÃO NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM NO ENSINO PRIMÁRIO NO COMPLEXO ESCOLAR SÃO JOSÉ DE CLUNY-HUAMBO, ANGOLA
Keywords:
Assessment, Teaching-learning, EducationAbstract
The article presents itself as a study driven by understanding the assessment practices used by teachers in the teaching and learning process at the primary level in the municipality of Huambo. Specific objectives were: to present how assessment planning is carried out in the teaching and learning process at the São José de Cluny School Complex, to identify the most used assessment practices, and, finally, to bring teachers' perceptions about the type of assessment practices that stimulate learning. The research was based on a bibliographic review, document analysis, and questionnaires. The results show that evaluation is understood differently, reflecting societal changes. The results show that assessment is seen as one that has an assortment of understanding, due to its evolution following the changes that occur in society and the teaching and learning process in primary education. In short, the study contributes to a better understanding of assessment practices in primary education, offering support for improvement.
Downloads
References
ANDRÉ, JC. Avaliação das aprendizagens: uma análise do processo educativo em sala de aula (I). Jornal de Angola, 2024.
AFONSO, M. A. Avaliando processos e resultados em contexto escolar: perspectivas teóricas, práticas e desafios. 2.ª Reimp. Luanda: Editora Moderna, 2005.
ANGOLA. R. de. Lei nº 32_20 de 12 de Agosto Que altera a Lei 17_16 de 7 de Outubro Lei de Bases do Sistema de Educação e Ensino. Diário da República, Órgão oficial da República de Angola. I Série, Nº 123. 2020.
BARREIRA, C.; BOAVIDA, J.; ARAÚJO, N. Avaliação formativa: novas formas de ensinar e aprender. Revista Portuguesa de Pedagogia, n. 40, 2006, p. 95-133. Disponível em: https ://doi.org/10/1647 -8614_40 -3_4. Acesso: 05 nov. 2024.
CHUEIRI, M. S. Concepções sobre a Avaliação Escolar. Estudos em Avaliação Educacional, v. 19. n. 39, p. 49-64, 2008. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2469/2423. Acesso: 05 nov. 2024.
COSTA, C. G. A Problemática do Ensino em Angola: um olhar sobre a promoção de uma educação transformadora. (r. c. multidisciplinar, Compilador). RECIMA21-Revista Científica Multidisciplinar, v. 4, n. 6, 2023.
DIAS, M. H. Avaliação da Aprendizagem. Lisboa: Escolar editora, Escola Superior de Educação Almeida Garrett, 1999.
FERREIRA, J. S. M. Educação e política em Angola. Uma proposta de diferenciação social. Cadernos de Estudos Africanos. Lisboa: ISCSP, 2005.
LIBERATO, E. Avanços e retrocessos da educação em Angola. Revista Brasileira de Educação, v. 59, Luanda, 2014, pág. 1003-1031. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Dn4CYmKD5W5dw4ygQLBCxzN/?format=pdf&lang=pt. Acesso: 04 nov. 2024.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar. 9. ed. São Paulo: Cortez, 1998.
PERRENOUD, P. Avaliação formativa e a gestão pedagógica da aprendizagem. Porto Alegre:
Artmed, 2000.
PERRENOUD, Philippe. 10 novas competências para ensinar: convite à viagem. Trad. Patrícia Chittoni Ramos. Revista HISTEDBR On-line, nº 63, 2017.
PERRENOUD, P. Dez Novas Competências para Ensinar. Porto Alegre: Artmed editora, 2015.
TRINDADE, R.; COSME, A. Escola, educação e aprendizagem: desafios e respostas pedagógicas. Rio de Janeiro: WAK Editora, 2010.