AVALIAÇÃO DAS APRENDIZAGENS NA EDUCAÇÃO PRÉ-ESCOLAR, NA LEGISLAÇÃO ANGOLANA

Authors

  • Gil Carlos Livulo Ernesto Instituto Superior de Ciências de Educação do Sumbe https://orcid.org/0009-0002-7103-5203
  • Estanislau de Sá Bartolomeu António Instituto Superior de Ciências de Educação do Sumbe

Keywords:

Curriculum, Assessment, Social Representation

Abstract

This article reflects on the assessment of learning in preschool education in light of current legislation in Angola. It arises from reflecting on how assessment is designed and carried out based on official documents governing Angola's education and teaching system. In this sense, the objective is to analyze how Angolan educational regulations approach learning assessment in preschool education. This article is fundamentally based on qualitative methodology, documentary review, and bibliographical consultation. Primacy was given to documentary analysis, considering the relevance and objectivity presented in the analysis of education and public policies, especially the legislative framework that governs the Angolan educational sector. In this context, the following regulations were analyzed: the Constitution of the Republic of Angola, the Basic Law of the Education and Teaching System, the Curricular Plan for preschool and Primary Education, the Legal Regime of the Pre-School Education Subsystem, and the Legal Regime for the Initial Training of Early Childhood Educators, Primary School Teachers, and Secondary School Teachers. Assessment as a process must always be present as a way of monitoring advances and difficulties in implementing the curriculum, it cannot be dissociated from human activity, in any domain, plan, or level and a challenge is launched to educators/teachers, in the sense of viewing assessment as a differentiated activity, independent of everyday educational action.

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Author Biographies

Gil Carlos Livulo Ernesto, Instituto Superior de Ciências de Educação do Sumbe

Licenciado em Psicologia, formada pelo Instituto Superior de Ciências da Educação do Sumbe (ISCED-Sumbe), mestre em Educação Pré-escolar pelo Instituto Superior de Ciências da Educação do Sumbe (ISCED-Sumbe), doutorando em Ciências da Educação, na especialidade de metodologia de Ensino das Expressões Artísticas e Motoras no Instituto Superior de Ciências de Educação do Sumbe (ISCED-Sumbe). 

Estanislau de Sá Bartolomeu António, Instituto Superior de Ciências de Educação do Sumbe

Licenciado em Ensino Primário pela escola Superior Pedagógica do Cuanza Norte, Mestrado em Metodologia de Educação de Infância pelo Instituto Superior de Ciências da Educação da Huíla (ISCED-Huila), doutorando em Ciências da Educação, na especialidade de metodologia de Ensino das Expressões Artísticas e Motoras no Instituto Superior de Ciências de Educação do Sumbe (ISCED-Sumbe). 

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Published

2024-12-28

How to Cite

Ernesto, G. C. L., & António, E. de S. B. (2024). AVALIAÇÃO DAS APRENDIZAGENS NA EDUCAÇÃO PRÉ-ESCOLAR, NA LEGISLAÇÃO ANGOLANA. Inventário, (34), 93–112. Retrieved from https://revbaianaenferm.ufba.br/index.php/inventario/article/view/65094

Issue

Section

Seção Temática