METAMORFOSES DO MELODRAMA NO PERIODISMO BRASILEIRO DA DÉCADA DE 1930

Authors

  • Camila Soares Borges Universidade Federal de Santa Catarina https://orcid.org/0009-0003-9881-671X
  • George Luiz França Universidade Federal de Santa Catarina

Keywords:

Melodrama, Periodismo brasileiro, Cinema, Teatro, Século XX, Brazilian journalism; Cinema; Theater; 20th century

Abstract

Born from the search for mechanisms to restore order in the context of the French Revolution and the rise of the bourgeoisie, melodrama extrapolates the condition of a textual gender and corresponds to a mode of cultural imagination linked to the construction of modern national identities. The genre survives and exceeds the French context and the nineteenth century, making itself present in Brazil since that period, being discussed in magazines and newspapers and becoming other cultural objects. This article evaluates the uses of the term "melodrama", the problems and the valuations associated with it between the years 1930 to 1939 in Brazilian newspapers and magazines made available by the Fundação Biblioteca Nacional at the Hemeroteca Digital. The researchers attempted to construct a corpus cataloging reviews, opinion articles, fragments of ads and news in Brazilian journals that contained the term "melodrama" and analyzed it with the theorizations of Martín-Barbero, Thomasseau and Brooks. As a result, it’s possible to understand the various valuations associated with the term melodrama, establish patterns present in the cataloged data, establish intersections between melodrama and racial and gender issues, besides seeing changes in the artistic scene that culminated in different receptions of the Brazilian press trying to understand the metamorphoses of melodrama. Moreover, it’s possible to verify how the moralizing ideals disseminated by this artworks impact society, how melodrama composes productions of the most varied aspects and how melodramatic imagination influenced the construction of our modern imaginary.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Soares Borges, Universidade Federal de Santa Catarina

Estudante da quarta fase de jornalismo da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

George Luiz França, Universidade Federal de Santa Catarina

Professor de Língua Portuguesa e Literatura Brasileira no Colégio de Aplicação da UFSC. Doutor em Literatura pela mesma universidade. Coordena o projeto "Modernidade e melodrama em jornais e revistas brasileiros da metade do século XX.

References

A NOITE. Hemeroteca Digital, 2023. Disponível em: https://hemerotecadigital.bn.br/acervo-digital/noite/348970. Acesso em: 13, jun. 2023.

ALMEIDA, Guilherme de. Cinematographos: Antologia de crítica cinematográfica. Org Donny Correia, Marcelo Tápia. São Paulo: Ed. Unesp, 2016.

ANTELO, Raúl. Potências da imagem. Chapecó: Argos, 2004.

ARISTÓTELES. Poética. Trad. Ana Maria Valente. 3. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2008.

BARROS, Carla Miucci Ferraresi; SPINI, Ana Paula. Star system, sexualidade e subjetivações femininas no cinema de Hollywood (1931-1934). ArtCultura. Uberlândia, v. 17, n. 30, p. 11-30, jan-jun. 2015.

BROOKS, Peter. The Melodramatic Imagination: Balzac, Herny James, Melodrama and the Mode of Excess. New Haven and London: Yale University Press, 1995.

BUCK-MORSS, Susan. A tela de cinema como prótese de percepção. Trad. Ana Luiza Andrade. Florianópolis: Cultura e Barbárie, 2009.

CINEARTE. Hemeroteca Digital, 2023. Disponível em: https://hemerotecadigital.bn.br/acervo-digital/cinearte/162531. Acesso em: 24, abr. 2023.

______. A tela em revista: O Expresso de Shangai (Shanghai Express) - Film da Paramount - Producção de 1932. Cinearte, Rio de Janeiro, Ano VII, n. 335, 27 jul. 1932, p. 36. Disponível em: <http://memoria.bn.gov.br/DocReader/162531/26908>. Acesso em 25 jul 2024.

_______. A tela em revista: Emma (Emma) - film da M. G. M. - produção de 1932. Cinearte, Rio de Janeiro, 31 ago. 1932, p. 34. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=162531&Pesq=melodrama&pagfis=27120>. Acesso em 25 jul. 2024.

_______. ‘Resultado da enquête de Cinearte depois de recebidas as respostas de todo o Brasil: Que espécie de film gosta mais?. Cinearte, Rio de Janeiro, ano VIII, n. 381, 15 dez. 1933, p. 5. Disponível em: <http://memoria.bn.gov.br/docreader/162531/16114>. Acesso em 25 jul 2024.

CORREIO DA MANHÃ. Hemeroteca Digital, 2023. Disponível em: https://hemerotecadigital.bn.br/acervo-digital/correio-manha/089842. Acesso em 31 out. 2022.

DOMINGUES, Petrônio. Tudo preto: a invenção do teatro negro no Brasil. Luso-Brazilian Review, vol. 46, no. 2, 2009, pp. 113–28. JSTOR, http://www.jstor.org/stable/25654828. Acesso em 4 abr. 2024.

GALE, Rita. Cinema: Os astros do firmamento da Metro Goldwyn Mayer. Jornal do Commercio. Ano 107, n. 31. Rio de Janeiro, 5 nov. 1933, p. 5. Disponível em: <http://memoria.bn.gov.br/DocReader/364568_12/25838>. Acesso em 25 jul. 2024.

JORNAL DO COMMERCIO. Hemeroteca Digital, 2023. Disponível em: https://bndigital.bn.br/acervo-digital/jornal-do-commercio/170054. Acesso em 14 set. 2022.

_______. Cinemas: “O cantor de jazz”, amanhã, no S. José. Jornal do Commercio. Ano 103, n. 11. Rio de Janeiro, 12 jan. 1930, p. 8. Disponível em: <http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=364568_12&Pesq=melodrama&pagfis=254. Acesso em 25 jul 2024.

_______. Cinemas: Broadway: the greatest melodrama screen has ever known. Jornal do Commercio. Ano 103, n. 82. Rio de Janeiro, 6 abr. 1930, p. 12. Disponível em: <http://memoria.bn.gov.br/DocReader/364568_12/1748>. Acesso em 25 jul. 2024.

_______. Teatros e musica: João Caetano: “Algemas quebradas”, estréa da Companhia Negra. Jornal do Commercio. Ano 111, n. 283. Rio de Janeiro, 1 set. 1938, p. 7. Disponível em: <http://memoria.bn.gov.br/DocReader/364568_12/55923>. Acesso em 25 jul. 2024.

_______. Cinemas: Heroina do ar. Jornal do Commercio. Ano 112, n. 163. Rio de Janeiro, 12 abr. 1939, p. 6. Disponível em: <http://memoria.bn.gov.br/DocReader/364568_12/58406>. Acesso em 25 jul. 2024.

JOSÉ, João. Um discurso de Sinclair Lewis. Correio da Manhã. Ano XXX, edição 11347. Rio de Janeiro, 21 abr. 1931, p. 5. Disponível em: <http://memoria.bn.gov.br/DocReader/089842_04/ 6687>. Acesso em 25 jul. 2024.

KOZLOFF, Sarah. Overheating film dialogue. Los Angeles, Londres: California University Press, 2000.

LUDWIG, Paula Fernanda. O melodrama francês no Brasil. Tese de Doutoramento. Santa Maria: UFSM, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/4005/ LUDWIG%2C%20PAULA.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em 10 abr. 2019.

MARTIN-BARBERO, Jesus. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Trad. Ronald Polito e Sérgio Alcides. Rio de Janeiro: EdUFRJ. 1997.

MUSSER, Charles. Why Did Negroes Love Al Jolson and The Jazz Singer?: Melodrama, Blackface and Cosmopolitan Theatrical Culture. Film History: An International Journal, V. 23, N. 2, 2011, p. 196-222.

PEREIRA, Alfredo Severo dos Santos. As falsas bases do comunismo. Curitiba: Vila do Príncipe 3ª ed. 2003.

SEVERO, Alfredo. As falsas bases do comunismo: XXVI - O Bolchevismo soviético. Jornal do Commercio. Ano 103, n. 202, 24 ago. 1930, p. 8-9. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/364568_12/4936. Acesso em 9 nov. 2023.

THOMASSEAU, Jean Marie. O melodrama. Trad. Claudia Braga e Jacqueline Penjon. São Paulo: Editora Perspectiva, 2005.

Published

2025-04-30

How to Cite

Soares Borges, C., & França, G. L. (2025). METAMORFOSES DO MELODRAMA NO PERIODISMO BRASILEIRO DA DÉCADA DE 1930. Inventário, (35), 110–135. Retrieved from https://revbaianaenferm.ufba.br/index.php/inventario/article/view/62878

Issue

Section

Artigos