Public policies for brazilian cinema between 2008 and 2019
an analysis of the effectiveness of the Audiovisual Law and the Audiovisual Sector Fund
DOI:
https://doi.org/10.9771/pcr.v18i1.64420Keywords:
Política Pública, Cinema brasileiro, Fomento direto e indireto, Economia da culturaAbstract
This paper analyzes the impact of the Lei do Audiovisual and the Fundo Setorial do Audiovisual (FSA) on the development of the Brazilian film industry sectors between 2008 and 2019 in terms of feature films released primarily to cinemas. In addition to the historical review, the number of films produced and related elements such as number of viewers and use of promotion mechanisms are analyzed. It also analyzes the main determinants of the number of spectators. The conclusion is that, in general, tax incentive policies, despite showing progress in relation to previous decades, remain far from guaranteeing the self-sustainability of the sector and the competitive participation of Brazilian works in the national exhibition circuit.
Downloads
References
AGÊNCIA NACIONAL DO CINEMA (ANCINE). Anuário Estatístico do Cinema Brasileiro. Rio de Janeiro, 2015.
AGÊNCIA NACIONAL DO CINEMA (ANCINE). Resultados Consolidados do Fundo Setorial do Audiovisual: Resultados consolidados dos recursos aplicados pelo FSA em programas e projetos do setor audiovisual entre 2009 e 2018. Brasília, 2019.
ALVES, E. P. M. A Expansão do Mercado de Conteúdos Audiovisuais Brasileiros: a centralidade dos agentes estatais de mercado – o FSA, a ANCINE e o BNDES. Caderno CRH, v. 29, n. 78, p. 477–494, 2016.
AMANCIO, Tunico. Sob a sombra do estado: embrafilme, política e desejo de indústria. In: Fernando Pessoa Ramos e Sheila Schvarzman (orgs.): Nova história do cinema brasileiro. São Paulo: SESC, 2018.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DOS PRODUTORES DE OBRAS AUDIOVISUAIS (APRO). Mapeamento e impacto econômico do setor audiovisual no Brasil. São Paulo, 2016.
BOLAÑO, C. R. S. O modelo brasileiro de regulação do audiovisual em perspectiva histórica. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde (Reciis). Rio de Janeiro, v.4, n.4, p.94-103, 2010.
CALABRE, L.; TAVARES, T. DA S. O Fundo Setorial do Audiovisual e as políticas audiovisuais: interfaces com os estudos de cultura visual. Estudos Históricos (Rio de Janeiro), v. 34, n. 72, p. 197–220, 2021.
EARP, F. S.; SROULEVICH, H. O mercado de cinema no Brasil. In: CALABRE, L. Políticas Culturais: Reflexões e Ações. p.182-200. São Paulo: Observatório Itaú Cultural, 2019.
IKEDA, M. G. O modelo das leis de incentivo fiscal e as políticas públicas cinematográficas a partir da década de noventa. Trabalho de Conclusão de Curso (monografia) - Universidade Federal Fluminense, Instituto de Arte e Comunicação Social, Niterói, RJ. 2011.
IKEDA, M. G. La política de leyes de incentivos y cine en Brasil de “retomada”. Revista Eptic, vol. 17, nº 3, p. 163-177. Sergipe, AL. 2015.
MELLO, G.; GOLDENSTEIN, M.; FERRAZ, R. O audiovisual brasileiro em um novo cenário. BNDES Setorial 38, p. 291-328. 2013.
ROSSO, M. Uma Avaliação da Política Pública de Cinema no Brasil no Período 1995-2016. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Mestrado em Ciências Econômicas) - Universidade de São Paulo, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, São Paulo, SP. 2019.
SERVIÇO BRASILEIRO DE APOIO ÀS MICRO E PEQUENAS EMPRESAS (Sebrae). Estudo de Inteligência de Mercado Audiovisual. Brasília, DF, 2015.
WINK JÚNIOR, M. e MATTOS, E. Criação da agência reguladora e leis de incentivo à cultura: evidências empíricas para o mercado de cinema brasileiro. Planejamento e Políticas Públicas. PPP. n. 37, p. 39-75. jul./dez. 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Políticas Culturais em Revista

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Políticas Culturais em Revista applies the Creative Commons Attribution-Non-Commercial 4.0 International License to the works it publishes. This license is designed to facilitate open access - that is, free, immediate access, and unrestricted reuse of original works of all kinds. Our authors retain the copyright but under this license agree to make articles legally available for reuse, without permission or fees, for virtually any purpose. Anyone can copy, distribute or reuse these items, provided that the author and the original source (Políticas Culturais em Revista) are properly cited.