FOMENT IN 3 ACTS

The trajectory of the FSA from the perspective of the audiovisual self-sustainability project in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/pcr.v18i1.64512

Keywords:

Ancine, Condecine, Audiovisua Sector Fund, Audiovisual independent production

Abstract

ABSTRACT:

The article discusses the trajectory of the Audiovisual Sector Fund as the main mechanism for the audiovisual public support in Brazil in the 2000s based on its major operational logics over three periods, or three acts. These logics are manifested through rules that guide access of national independent production companies for the resources of development of works. The periods/acts are: 2011-2016 (Dilma Rousseff government); 2017-2022 (Temer and Bolsonaro governments); and 2023-2024 (first two years of the 3rd Lula government). The relationship between each period, the rules established, and the project of a self-sustainable audiovisual industry defended by Film National Agency (Ancine) is the heart of the discussion. The analysis is based on official documents published on the Ancine website.

Keywords: Ancine; Condecine; Audiovisual Sector Fund; audiovisual independent production.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGÊNCIA NACIONAL DO CINEMA (Ancine).Valor adicionado pelo setor audiovisual. Estudo anual 2015 (Ano-base 2013). Disponível em: https://www.gov.br/ancine/pt-br/oca/publicacoes/arquivos.pdf/valoradicionado.pdf

AGÊNCIA NACIONAL DO CINEMA (Ancine). Relatório Anual de Gestão do Fundo Setorial do Audiovisual – FSA Exercício de 2020. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/ancine/pt-br/fsa/resultados/relatorio_de_gestao_fsa_2020.pdf

AGÊNCIA NACIONAL DO CINEMA- ANCINE. Relatório Anual de Gestão do Fundo Setorial do Audiovisual – FSA Exercício de 2023, 2024. Disponível em: https://www.gov.br/ancine/pt-br/fsa/resultados/Relatorio_Gestao_FSA_2023_V5.pdf. Acesso em 01 nov. 2024.

AUTRAN, Arthur. O pensamento industrial brasileiro: ontem e hoje. In: MELEIRO, Alessandra (org.). Cinema e mercado. São Paulo: Escrituras Editora, 2010, p.15-35.

DA-RIN, Silvio. Dez anos de políticas públicas para o audiovisual brasileiro. In: Revista Observatório Itaú Cultural- OIC.n.10, set./dez. 2010. São Paulo: Itaú Cultural, p. 91-102. Disponível em: https://issuu.com/itaucultural/docs/revista_observatorio_10. Acesso em 01 nov. 2024.

HARVEY, David. O neoliberalismo: história e implicações. 5. Ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014.

IKEDA, Marcelo. Cinema brasileiro a partir da retomada. São Paulo: Summus, 2015.

IKEDA, Marcelo. Utopia da autossustentabilidade: impasses, desafios e conquistas da Ancine. Porto Alegre: Sulina, 2021.

MARSON, Melina. Cinema e políticas de Estado: da Embrafilme à Ancine. In: MELEIRO, Alessandra (org.). Indústria cinematográfica e audiovisual brasileira. Vol I. São Paulo: Escrituras Editora, 2009.

Autoria removida, 2016.

Autoria removida, 2020.

SIMIS, Anita; MARSON, Melina. Do cinema para o audiovisual: o que mudou? In: SIMIS, Anita; MARSON, Melina. Percepções: cinco questões sobre políticas culturais. São Paulo: Itaú Cultural, 2010, p. 21-34.

Published

2025-05-30

How to Cite

Morais, K., & Stefanini Canesso, N. (2025). FOMENT IN 3 ACTS: The trajectory of the FSA from the perspective of the audiovisual self-sustainability project in Brazil. Políticas Culturais Em Revista, 18(1), 65–86. https://doi.org/10.9771/pcr.v18i1.64512