Cinema para todos
cultura e educação ambiental como ferramentas de transformação diante da crise climática
DOI:
https://doi.org/10.9771/pcr.v18i3.67440Keywords:
Cinema, Escola pública, Educação Ambiental, Agroecologia, Pontos de culturaAbstract
The Cinema for All project emerged as a university outreach initiative aimed at democratizing access to cinema and promoting critical education in public schools in Presidente Prudente (SP). In its 2024 edition, it promoted screenings of the documentary Antes do Prato, in partnership with Greenpeace Brazil and Taturana Mobilização Social, addressing topics such as agroecology, consumption, and the environmental impacts of food production. Cinema was used as an accessible and sensitive language to discuss the climate crisis, encouraging reflections on the individual and collective role in building a sustainable future. By integrating culture and environmental education, the project demonstrated how cultural practices can be powerful tools for mobilization in the face of contemporary socio-environmental challenges.
Downloads
References
ASSEMBLEIA LEGISLATIVA DO ESTADO DE SÃO PAULO. Projeto de Lei nº 80, de 2023: institui a Política Estadual de Educação Climática. São Paulo, 2023. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/propositura/?id=1000530480. Acesso em: 10 maio 2025.
BARROS, D. F. de et al. Educação ambiental crítica: contribuições para a formação de educadores. São Paulo: Papirus, 2019.
COLETIVO CULTURAL PROJETA CINE. Mapa dos bairros contemplados em Presidente Prudente. Presidente Prudente, 2024. (Documento interno).
CZEKALSKI, Carolini; UHMANN, Raquel. Cinema e juventude: mediação crítica e engajamento social. Cadernos CIMEAC, Uberlândia, v. 12, n. 2, p. 23-37, 2022.
CZEKALSKI, M.; UHMANN, R. O cinema ambiental como prática pedagógica: contribuições para o ensino de geografia. Revista Terra Livre, São Paulo, n. 59, p. 266–288, 2022.
DIAS SILVEIRA, L. Educação ambiental e práticas sustentáveis no ambiente escolar: um estudo qualitativo. Revista Educação e Meio Ambiente, v. 12, n. 1, p. 85-102, 2020.
ECOFALANTE. Ecofalante Play: plataforma gratuita de filmes sobre meio ambiente e direitos humanos. São Paulo, 2023. Disponível em: https://www.ecofalante.org.br. Acesso em: 10 maio 2025.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FU, Y. A experiência fílmica na formação docente: cinema, educação e sensibilização crítica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 47, e131287, 2022. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade. Acesso em: 10 maio 2025.
GALEANO, Eduardo. As veias abertas da América Latina. 43. ed. Porto Alegre: L&PM, 2012.
GONÇALVES, C. W.; TERRA, M. T.; JUNIOR, J. F. Educação ambiental e práticas escolares: a importância da participação de professores e gestores. Cadernos de Educação Ambiental, v. 15, n. 3, p. 120-138, 2020.
GREENPEACE BRASIL. Antes do prato: documentário aborda impactos ambientais da alimentação. São Paulo, 2023. Disponível em: https://www.greenpeace.org/brasil. Acesso em: 10 maio 2025.
GUIMARÃES, M. A. A imagem em movimento na educação ambiental: práticas pedagógicas com cinema e sustentabilidade. Revista Educação Ambiental em Ação, v. 17, n. 64, 2019. Disponível em: https://www.revistaea.org. Acesso em: 10 maio 2025.
GUIMARÃES, M. Educação ambiental crítica. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 14, n. 1, p. 213-229, 2019.
GUIMARÃES, M.; OLIVEIRA, F.; TEIXEIRA, R. Impactos educativos do cinema ambiental: uma análise da sensibilização para agroecologia em escolas de Presidente Prudente. Presidente Prudente, 2024. (Relatório de pesquisa, Faculdade de Ciências e Tecnologia - UNESP).
HOOKS, B. Cinema Vivido: raça, classe e sexo nas telas. Editora Elefante, 2023.
HOOKS, B. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. Editora Elefante, 2020.
IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Mapa municipal de Presidente Prudente. Rio de Janeiro: IBGE, 2021. Disponível em: https://www.ibge.gov.br. Acesso em: 10 maio 2025.
ONU – ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. Tradução oficial. Brasília: Ipea, 2015. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em: 10 maio 2025.
PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. O desafio ambiental: o crescimento da globalização e a reinvenção do lugar. Rio de Janeiro: Record, 2006.
SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 4. ed. São Paulo: EdUSP, 2002.
SATLER, M. G.; MACHADO, C. A. Educação climática e sustentabilidade: desafios e perspectivas no contexto da Agenda 2030. Cadernos de Educação Ambiental, Rio de Janeiro, v. 20, n. 2, p. 45–60, 2021.
SATLER, Márcia Lins; MACHADO, Andréa Santos. Educação ambiental e justiça climática: entrelaçamentos e desafios. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 2, p. 44-63, 2021.
TEIXEIRA, Maria Emília; LOPES, Rosana. Cinema, educação ambiental e práticas escolares. Revista Horizontes, São Paulo, v. 35, n. 1, p. 155-170, 2017.
TEIXEIRA, S. M.; LOPES, M. C. Cinema e meio ambiente: uma proposta de educação ambiental crítica no ensino fundamental. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 3, p. 735–752, 2017.
VON SPERLING, F. C. Antes do prato [documentário]. Brasil: Greenpeace Brasil, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Políticas Culturais em Revista

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Políticas Culturais em Revista applies the Creative Commons Attribution-Non-Commercial 4.0 International License to the works it publishes. This license is designed to facilitate open access - that is, free, immediate access, and unrestricted reuse of original works of all kinds. Our authors retain the copyright but under this license agree to make articles legally available for reuse, without permission or fees, for virtually any purpose. Anyone can copy, distribute or reuse these items, provided that the author and the original source (Políticas Culturais em Revista) are properly cited.