Despatologizando as travestilidades e transexualidades: saúde mental e direitos
DOI:
https://doi.org/10.9771/peri.v1i5.17176Abstract
Este artigo propõe problematizar os processos de estigmatização vividos por travestis e transexuais, a despatologização e a formação em psicologia. Estes três eixos compõem os diálogos aqui propostos: as travestilidades e transexualidades; perspectivas políticas que pautem a despatologização como caminho para a construção do campo da saúde mental voltada a promoção de cidadania e a formação em psicologia ao considerar as práticas desenvolvidas neste campo, fundamentais para problematizarmos a construção da saúde coletiva de maneira ética e emancipatória. A partir da crise de paradigmas vivenciados na transcontemporaneidade, buscamos perspectivas queer que favoreçam considerar expressões de gêneros, sexualidades e desejos dissidentes aos modelos binários e normativos, que caminham na contramão dos processos de patologização. Procuramos pensar as práticas em Psicologia que, atravessadas por desafios ético-político-estéticos, possam resgatar seu viés emancipatório frente a estas realidades.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Noncommercial License that allows the work to be shared with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal, but prohibits commercial use.
Authors are authorized to enter into separate additional contracts for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal website) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes and increase the impact and citation of the published work (see The Effect of Open Access).