Constructed in the feminine: historical-cultural relations in the body and gender of travestis
DOI:
https://doi.org/10.9771/peri.v2i13.26294Abstract
Este artigo é um desdobramento de uma dissertação de mestrado que centrou-se na compreensão do desenvolvimento das travestis que moram na cidade de Manaus, partindo da perspectiva da psicologia histórico-cultural proposta por Vygotsky. Partimos da prerrogativa que o desenvolvimento da identidade de gênero terá forte influência dos aspectos sociais, históricos e culturais. O objetivo deste trabalho é analisar as relações histórico-culturais no desenvolvimento identitário das travestis que moram na cidade de Manaus. Como metodologia, escolhemos a pesquisa qualitativa, que tem como instrumento a entrevista semiestruturada, os dados coletados foram transcritos e então submetidos à análise dos núcleos de significação. Os resultados a partir das falas das participantes indicaram que em seus desenvolvimentos, elas são fortemente marcadas por concepções presentes na cultura ocidental, tais como idealizações de gênero, aspectos políticos, econômicos e socioculturais.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Periódicus

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Noncommercial License that allows the work to be shared with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal, but prohibits commercial use.
Authors are authorized to enter into separate additional contracts for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal website) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes and increase the impact and citation of the published work (see The Effect of Open Access).