O horror à igualdade: o discurso da “ideologia de gênero” no movimento Escola sem Partido
DOI:
https://doi.org/10.9771/peri.v2i11.29291Abstract
O presente artigo busca trazer elementos teóricos e empíricos que contribuam para a compreensão das lutas que têm sido travadas em torno do gênero, conferindo especial destaque aos discursos do Movimento Escola sem Partido (ESP), em seu ataque à forjada categoria “ideologia de gênero”. Para tanto, confere historicidade a essa categoria, recuperando o contexto das lutas dos movimentos feministas e LGBTQI+ das últimas décadas, suas conquistas, bem como as reações conservadoras que essas pautas ensejaram. Para abordar o discurso do ESP, analisamos os debates realizados em duas audiências públicas para aprovação de um projeto de lei na cidade de Taubaté-SP, apontando a atualização de um repertório normalizador em torno do dispositivo da sexualidade, entre os defensores do projeto, e a defesa da lei e de seus constructos de igualdade, entre aqueles que resistem ao discurso disciplinar e biopolítico do ESP.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista Periódicus

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Noncommercial License that allows the work to be shared with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal, but prohibits commercial use.
Authors are authorized to enter into separate additional contracts for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal website) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes and increase the impact and citation of the published work (see The Effect of Open Access).