Gendered machines: an analysis of the tardis in Doctor Who

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/contemporanea.v23i0.64293

Keywords:

science fiction, gender, techno-feminism

Abstract

This research aims to answer the question: Is it possible to find in the TARDIS character the same symbols that we find in AI digital assistants in other science fiction content? To answer this question, the works of Judy Wajcman (1998), Michelle Perrot (2007), Teresa De Lauretis (1987), Laura Mulvey (1973) and Serge Moscovici (1961) were used, together with an analysis of the anthropomorphized character. The conclusion is that it has codes that maintain stereotypes of women in science fiction and audiovisual in general.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nicoly Grevetti, Universidade Tuiuti do Paraná

Mestranda em Comunicação e Linguagens pela Universidade Tuiuti do Paraná, com bolsa integral pela CAPES. Formada em Comunicação Social pela Universidade Federal de Pernambuco. Pesquisadora nas relações entre gênero, tecnologia e conteúdos audiovisuais.

Rodrigo Miranda Barbosa, Federal University of Pernambuco

Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Inovação Social da Universidade Federal de Pernambuco e professor do curso de Comunicação Social do Núcleo de Design e Comunicação do Centro Acadêmico do Agreste da Universidade Federal de Pernambuco.

References

007 (franquia fílmica). Direção: Terence Young et al. Estados Unidos/ Reino Unido. MGM/ Amazon Prime Video, 1962-2021. Streaming Prime Video.

ALIEN: O 8º PASSAGEIRO. Direção: Ridley Scott. Produção de David Giler, Gordon Carroll, Walter Hill. Estados Unidos da América, Reino Unido: 20th Century Fox, 1979. Streaming Star Plus.

AMÂNCIO, Adriana. Trabalho precário de mulheres sustenta indústria do jeans em Toritama. Marco Zero, 1 maio 2023. Disponível em: https://marcozero.org/trabalho-precario-de-mulheres-sustenta-industria-do-jeans-em-toritama/. Acesso em: jul. 2023.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BLADE Runner 2049. Direção: Denis Villeneuve. Produção de Andrew A. Kosove, Broderick Johnson, Bud Yorkin, Cynthia Sikes Yorkin. Estados Unidos da América: Warner Bros. Pictures, 2017. Streaming Netflix.

DE LAURETIS, Teresa. The Technology of gender. In: Technologies of gender: Essays on theory, film and fiction. Bloomington: Indiana University Press, 1987. p. 206-242.

DOCTOR Who. Produtor executivo: Russel T. Davies. Londres: BBC Studios; Los Angeles: Disney+, 2005-2025.

GREVETTI, Nicoly. As mulheres no Sci-Fi: o machismo e a misoginia nas representações femininas em filmes de ficção científica. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Comunicação Social) — Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, 2023. Caruaru: Attena, 2023.

MOSCOVICI, Serge. La psycanalyse, son image et son public: étude sur la représentation sociale de la psychanalyse. Paris: Presses Universitaires de France, 1961.

MONSTROS S.A. Direção: Pete Docter. Produtora: Pixar/Walt Disney, Estados Unidos, 2001. Streaming Disney Plus.

MULHER Maravilha. Direção: Patty Jenkins. Produtor (a): Zack Snyder/ Warner Bros Pictures, Estados Unidos, 2017. Streaming Max.

MULVEY, Laura. Prazer Visual e Cinema Narrativo. In: XAVIER, Ismail (org.). A experiencia do cinema. Rio de Janeiro: Edições Graal; Embrafilme, 1983. p. 435-454

OS Jetsons. Direção/Autoria: William Hanna; Joseph Barbera. Hanna - Barbera, Los Angeles, Estados Unidos, 1963.

PAVARINO, Rosana Nantes. Relevância da teoria das representações sociais para as pesquisas em comunicação de massa. 2003. Dissertação (Mestrado em Comunicação) — Universidade de Brasília, Brasília. Brasília: Repositório Institucional da UNB, 2020.

PERROT, Michelle. Minha História das Mulheres. São Paulo: Contexto, 2007

ROBERTS, Adam. A verdadeira História da Ficção Científica: do preconceito à conquista das massas. São Paulo: Seoman, 2018.

SANTOS, Luiza Carolina. ”Sou do gênero feminino em personalidade”: as relações entre gênero e tecnologia no caso das assistentes pessoais digitais. In: Encontro Anual da Compós, 30., 2021, São Paulo. Anais [...],Galoá: Compós, 2021. p. 1-22.

WAJCMAN, Judy. Tecnologia de produção: fazendo um trabalho de gênero. Cadernos Pagu, n. 10, p. 201-256, 1998.

WHAT is the TARDIS? BBC, 02 ago. 2023. Disponível em: https://www.doctorwho.tv/news-and-features/what-is-the-tardis. Acesso em: out. 2023.

Published

2025-03-12

How to Cite

Grevetti, N., & Miranda Barbosa, R. (2025). Gendered machines: an analysis of the tardis in Doctor Who. Contemporanea, 23(1). https://doi.org/10.9771/contemporanea.v23i0.64293

Issue

Section

Artigos