UNIVERSITY, UNION AND TEACHING WORK: discontinuities 1960-2024

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/ccrh.v38i0.65017

Keywords:

ANDES-SN, Federal universities, Business-military dictatorship, National teaching career

Abstract

The article argues that Brazilian federal universities underwent three contexts of marked changes, characterized as discontinuities, between 1960 and 2024. The military-corporate coup, through the preventive counter-revolution, prevented the university reform movement that was gaining momentum between 1960 and 1964 and established the so-called conservative modernization model that altered the university profoundly. In the context of the structural crisis, in the second half of the 1970s, the creation of the Teachers’ Associations and, later, the National Association of Higher Education Teachers, succeeded in hindering the intended fragmentation of universities as centers of excellence and educational institutions, by winning national careers, university autonomy and free tuition at official establishments. Finally, the policies of austerity and budget restraint that have deepened since 2015 are contributing to the direct presence of capital in universities. The article concludes that the struggles cannot be restricted to the education sector, because without preventing the deepening of austerity and the shrinking of the nonmarket public, the scenario for the Federal Universities does not match the relevance of these institutions for overcoming the great problems of the peoples.

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Author Biography

Roberto Leher, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professor titular da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo. Integra o Coletivo de Pesquisas em Marxismo e Educação, desenvolvendo pesquisa em políticas públicas em educação. Foi reitor da UFRJ (2015-2019). Pesquisador do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, Cientista de Nosso Estado (Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro). Suas mais recentes publicações são: LEHER, R., & SARDINHA, R. (2024). Vinculação constitucional de verbas para a educação pública, depleção do fundo público e austeridade. Educação & Sociedade, 45; LEHER, Roberto. Educación pública, crisis socioambientales y desafíos frente a la guerra cultural. Intercambío. v.12, p.10-15, 2023.

 

CONTRIBUIÇÃO DE AUTORIA:

Roberto Leher – Conceituação. Curadoria de dados. Análise formal. Financiamento. Investigação. Metodologia. Administração do projeto. Escrita – revisão e edição.

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Published

2025-07-03

How to Cite

Leher, R. (2025). UNIVERSITY, UNION AND TEACHING WORK: discontinuities 1960-2024. Caderno CRH, 38, e025039. https://doi.org/10.9771/ccrh.v38i0.65017

Issue

Section

Dossiê Especial