School of Training and Professional Development for Educators in Minas Gerais: An Analysis of the Publications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/re.v14i1.64911

Keywords:

Systematic review, Continuous teacher education, Teachers professional development

Abstract

Continuous teacher education is essential for professional development and the integration of new educational methodologies. This study conducted a systematic literature review on the continuous training offered by Magistra, the Teacher Education School of Minas Gerais, consulting databases such as the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), the Portal of Journals from the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes), and Google Scholar, focusing on publications between 2013 and 2023. The analyzed works include improvement proposals such as the resumption of the "Roda de Conversa" program and the expansion of the dissemination of training activities, highlighting the importance of teacher participation in the construction of formative solutions to meet contemporary challenges. The results indicate that, although the Teacher Education School has made contributions to education since its inception, there is still a need to better align continuous training policies with the real demands of educators and students.

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Author Biographies

Suely Silva Nogueira, UNIVERSIDADE FEDERAL DO TRIÂNGULO MINEIRO

Suely Silva Nogueira. Mestranda em Educação pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Pós- Graduação em Supervisão e Inspeção Escolar (FAVIM) e em Tecnologias Aplicadas à Educação (Faculdade Descomplica). Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia (UNOPAR). Atualmente Inspetora Escolar na Superintendência Regional de Ensino de Uberaba e integrante do grupo de pesquisa Formação de Professores, Cultura Digital e Aprendizagem (Forproca). https://lattes.cnpq.br/1309740838618040  

Roberta Costa, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Roberta Costa. Mestra em Educação pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Doutoranda em Educação pela UFTM. Pós-Graduação em Informática na Educação (UFL) e em Educação Especial (Deficiência Auditiva) (UFERJ). Graduada em Licenciatura Plena em Matemática (UNIUBE). Atualmente professora da Rede Estadual do Estado de Minas Gerais e integrante do Grupo de Pesquisa: Formação de Professores, Cultura Digital e Aprendizagem (Forproca). http://lattes.cnpq.br/2106170542887357.

Martha Prata-Linhares, Federal University of Triângulo Mineiro

Martha Prata-Linhares. Professora na Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), docente no Programa de Pós-Graduação em Educação, orientando no mestrado e doutorado. Doutora em Educação (PUC/SP). Líder do Grupo de Pesquisa Forproca. https://lattes.cnpq.br/2261656066135090.

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Published

2025-06-27

How to Cite

Silva Nogueira, S., Costa, R. ., & Prata-Linhares, M. (2025). School of Training and Professional Development for Educators in Minas Gerais: An Analysis of the Publications. Revista Entreideias: Educação, Cultura E Sociedade, 14(1). https://doi.org/10.9771/re.v14i1.64911