Mapping artist-teachers at a federal institute: research between knowledge, practices and subjectivities of artist-teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/re.v14i1.64915

Keywords:

Ensino de Arte. Professores-Artistas. Educação Profissional e Tecnológica. Metodologia Cartográfica, Art Education. Teacher-Artists. Professional and Technological Education. Cartographic Methodology, Enseñanza de Arte. Profesores-Artistas. Educación Profesional y Tecnológica. Metodología Cartográfica

Abstract

This article is part of a doctoral research that aims to understand how different modes of action of art teachers contribute to the understanding of the role of art in professional and technological education, as proposed by Federal Institutes. It seeks to value the practices of Teacher-Artists working in teaching, research, and extension territories, connecting the ethical, aesthetic, political, cultural, and affective dimensions in holistic education and contemporary artistic production. It brings complexity as an epistemological basis and cartographic investigation as a research methodology. The focus is on observation, semi-structured interviews, and visual records as data collection instruments, with analyses occurring according to the discursive practices of the subjects, combining participants' accounts, perceptions, and the researcher’s visual productions. Initially, we explore the terms that name the subjects in the research as clues indicating their experiences with Art throughout life, the specificity of the artistic language in higher education, experiences in Art teaching, and experiments with an authorial/personal artistic and poetic practice as significant factors for acting as a Teacher-Artist. Grounded in concepts from the Philosophies of Difference, the discussions point to the importance of sustaining complexity, difference, and uniqueness as coherent conceptual, methodological, and artistic contributions to the research's objective. We believe that teaching practices connected to the teacher's authorial/personal artistic production as a Teacher-Artist enhance professional action, effectively contributing in various ways to value and strengthen Art education in Professional and Technological Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Narciso Larangeira Telles da Silva, Universidade Federal de Uberlândia

Narciso Larangeira Telles da Silva. Degree in History (UFRJ), Master's and Doctorate in Theater (UNIRIO), Post-Doctorate in Theater (UDESC, 2012 and Universidade Autónoma Metropolitana/Universidade Cartilha de la Mancha, 2017) – Senior Internship Program/CAPES. Professor of the Theater Course, Postgraduate Program in Performing Arts (PPGAC), PROF.ARTES and Education at the Federal University of Uberlândia (UFU). Researcher at CNPq and the GEAC/UFU Research Group. http://lattes.cnpq.br/7159513683604358.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 11.892 de 29 de dezembro

de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica

e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e

Tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial da República

Federativa do Brasil, Brasília, DF, 30 dez. 2008. Disponível em: https://

www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm.

Acesso em: 10 ago. 2024.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. Tradução de Luiz Roberto Salinas

Fortes. São Paulo: Perspectiva; Edusp, 1974.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Tradução de Luiz Orlandi e

Roberto Machado. São Paulo: Paz & Terra, 2018.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e

esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995. v. 1.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e

esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 2012. v. 4.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Tradução de Eloisa Araújo

Ribeiro. São Paulo: Escuta, 1998.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe

Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. 2. ed. São Paulo: Martins

Fontes, 2006.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A relação da educação profissional e

tecnológica com a universalização da educação básica. In: MOLL,

Jaqueline. Educação profissional e tecnológica no Brasil contemporâneo:

desafios, tensões e possibilidades. Porto Alegre; Artmed, 2010. p. 25-41.

GUATTARI, Félix. Caosmose: um novo paradigma estético. São Paulo:

Ed. 34, 1992.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Sueli. Micropolítica: cartografias do desejo.

Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.

KASTRUP, Virgínia. O funcionamento da atenção no trabalho do

cartógrafo. In: KASTRUP, Virgínia; PASSOS, Eduardo; ESCÓSSIA,

Liliana. Pistas do método da Cartografia: pesquisa-intervenção e

produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina,

revista entreideias, Salvador, v. 1, n. 14, p. 1-27, jan./abril 2025 27

PASTE, Rosana. Artista-professor: cartografia e processo. 2017. 168 f.

Tese (Doutorado em Educação e Linguagem) – Universidade Federal

do Espírito Santo, Vitória, ES, 2017. Disponível em: https://repositorio.

ufes.br/server/api/core/bitstreams/9ef4e1d1-62fe-4eba-a042-

c1a32b97e4/content. Acesso em: 10 ago. 2024.

TADEU, Tomaz. A filosofia de Deleuze e o currículo. Universidade Federal

de Goiás, Goiânia: Núcleo Editorial da FAV, 2004. (Coleção Desenredos).

Published

2025-06-27

How to Cite

de Sousa, M. M., & Larangeira Telles da Silva, N. . (2025). Mapping artist-teachers at a federal institute: research between knowledge, practices and subjectivities of artist-teachers. Revista Entreideias: Educação, Cultura E Sociedade, 14(1). https://doi.org/10.9771/re.v14i1.64915