Mapping artist-teachers at a federal institute: research between knowledge, practices and subjectivities of artist-teachers
DOI:
https://doi.org/10.9771/re.v14i1.64915Keywords:
Ensino de Arte. Professores-Artistas. Educação Profissional e Tecnológica. Metodologia Cartográfica, Art Education. Teacher-Artists. Professional and Technological Education. Cartographic Methodology, Enseñanza de Arte. Profesores-Artistas. Educación Profesional y Tecnológica. Metodología CartográficaAbstract
This article is part of a doctoral research that aims to understand how different modes of action of art teachers contribute to the understanding of the role of art in professional and technological education, as proposed by Federal Institutes. It seeks to value the practices of Teacher-Artists working in teaching, research, and extension territories, connecting the ethical, aesthetic, political, cultural, and affective dimensions in holistic education and contemporary artistic production. It brings complexity as an epistemological basis and cartographic investigation as a research methodology. The focus is on observation, semi-structured interviews, and visual records as data collection instruments, with analyses occurring according to the discursive practices of the subjects, combining participants' accounts, perceptions, and the researcher’s visual productions. Initially, we explore the terms that name the subjects in the research as clues indicating their experiences with Art throughout life, the specificity of the artistic language in higher education, experiences in Art teaching, and experiments with an authorial/personal artistic and poetic practice as significant factors for acting as a Teacher-Artist. Grounded in concepts from the Philosophies of Difference, the discussions point to the importance of sustaining complexity, difference, and uniqueness as coherent conceptual, methodological, and artistic contributions to the research's objective. We believe that teaching practices connected to the teacher's authorial/personal artistic production as a Teacher-Artist enhance professional action, effectively contributing in various ways to value and strengthen Art education in Professional and Technological Education.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 11.892 de 29 de dezembro
de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica
e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e
Tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial da República
Federativa do Brasil, Brasília, DF, 30 dez. 2008. Disponível em: https://
www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm.
Acesso em: 10 ago. 2024.
DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. Tradução de Luiz Roberto Salinas
Fortes. São Paulo: Perspectiva; Edusp, 1974.
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Tradução de Luiz Orlandi e
Roberto Machado. São Paulo: Paz & Terra, 2018.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e
esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995. v. 1.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e
esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 2012. v. 4.
DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Tradução de Eloisa Araújo
Ribeiro. São Paulo: Escuta, 1998.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe
Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. 2. ed. São Paulo: Martins
Fontes, 2006.
FRIGOTTO, Gaudêncio. A relação da educação profissional e
tecnológica com a universalização da educação básica. In: MOLL,
Jaqueline. Educação profissional e tecnológica no Brasil contemporâneo:
desafios, tensões e possibilidades. Porto Alegre; Artmed, 2010. p. 25-41.
GUATTARI, Félix. Caosmose: um novo paradigma estético. São Paulo:
Ed. 34, 1992.
GUATTARI, Félix; ROLNIK, Sueli. Micropolítica: cartografias do desejo.
Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.
KASTRUP, Virgínia. O funcionamento da atenção no trabalho do
cartógrafo. In: KASTRUP, Virgínia; PASSOS, Eduardo; ESCÓSSIA,
Liliana. Pistas do método da Cartografia: pesquisa-intervenção e
produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina,
revista entreideias, Salvador, v. 1, n. 14, p. 1-27, jan./abril 2025 27
PASTE, Rosana. Artista-professor: cartografia e processo. 2017. 168 f.
Tese (Doutorado em Educação e Linguagem) – Universidade Federal
do Espírito Santo, Vitória, ES, 2017. Disponível em: https://repositorio.
ufes.br/server/api/core/bitstreams/9ef4e1d1-62fe-4eba-a042-
c1a32b97e4/content. Acesso em: 10 ago. 2024.
TADEU, Tomaz. A filosofia de Deleuze e o currículo. Universidade Federal
de Goiás, Goiânia: Núcleo Editorial da FAV, 2004. (Coleção Desenredos).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Entreideias: educação, cultura e sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Os artigos aqui publicados são de uso gratuito, com atribuições próprias, através da licença Creative Commons CC BY, sendo obrigatório a menção da autoria e permitido que os mesmos sejam lidos, baixados, copiados, distribuídos ou impressos sem necessidade de autorização previa. Os autores são autorizados a fazerem contratos em separado do artigo aqui publicado, sempre mencionando a autoria e a primeira publicação nesta revista. Os autores autorizam a revista redistribuir esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.