How do teaching practices define us as teacher educators? Evidence of learning in the training process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/re.v14i1.64934

Abstract

The present study aims to share with our peers two moments of our teaching practice, with an emphasis placed on our educational practices, seeking understanding and reflection on the evidence of learning found in this process. In this sense, the objective of this study is to analyze the dialogical process of teacher education, based on reports of formative experiences and teaching practices, with the aim of enhancing new methodologies, aiming to enrich the teaching-learning process. The methodology proposed for this analysis is qualitative in nature, focusing on a bibliographical review research of an analytical and exploratory nature, reports of experiences and practices carried out in different contexts, and the analysis of the results of the activities described and experienced. To this end, our practices will be presented in two distinct moments and contexts. Thus, we aim to establish a dialogue about teaching practices and the on going professional development of teachers, bringing forth to seek an understanding of the moment when we become teacher trainers. We understand that the reflection-action-reflection process must be a constant in our activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOSSLER, Ana Paula; CALDEIRA, Pedro; CARVALHO, Daniela Franco.

Aqui a gente faz assim! Animação vai à sala de aula. Uberaba: UFTM,

Edição bilingue. ISBN: 978-85-62599-54-5

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. Saberes necessários à prática

educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996

GATTI, Bernardete Angelina. Formação de Professores: condições

e problemas atuais. Revista Internacional de Formação de Professores

(RIFP), Itapetininga, v. 1, n.2, p. 161-171, 2016

MARX, Karl. Teses sobre Feuerbach. Edições Progresso Lisboa- Moscovo.

Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/marx/1845/

tesfeuer.htm. Acesso em: 24 jun. 2024.

MELO, Hélter Pessôa de Moura. Mudança de cena: o experimental e o

sensível através de pop-ups sobre filmes pernambucanos. Trabalho de

Conclusão de Curso. UFPE, Recife, 2023

MORIN, Edgar. A Via Para o Futuro da Humanidade. Rio de Janeiro:

Bertrand Brasil, 2013.

MORIN, Edgar. Ciência com Consciência. Tradução de Maria D.

Alexandre e Maria Alice Araripe de Sampaio Doria. – 19 Ed. Rio de

Janeiro: Bertrand Brasil. 2019.

MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; FLORES, Fábio Fernandes;

ALMEIDA, Claudio Bispo de. Pressupostos Para a Elaboração de Relato

de Experiência Como Conhecimento Científico. Dossiê Temático:

Pesquisa em educação: abordagens em Portugal e Brasil. Revista: Praxis

Educacional. 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.

php?script=sci_arttext&pid=S2178-26792021000500060. Acesso em:

jun. 2024

NÓVOA, António. Os Professores e a sua Formação num Tempo de

Metamorfose da Escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44,

n. 3, e84910, 2019. http://dx.doi.org/10.1590/2175-623684910.

Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/DfM3JL685vPJryp4B

SqyPZt/?format=pdf&lang=pt, acesso em: 24 jun.2024

NÓVOA Antônio. (com a colaboração de Yara Alvim) Escolas e

professores proteger, transformar, valorizar. Salvador; SEC/IAT, 2022.

SILVA, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da. Epistemologia da

Práxis na Formação de Professores: perspectiva crítico-emancipadora.

Campinas – SP. Mercado das Letras, 2018.

PIMENTA, Selma Garrido. O Estágio na Formação de Professores:

Unidade Teoria e Prática? 11ª ed. São Paulo, Cortez. 2021

VYGOTSKY, Lev Seminovich. Aprendizagem e desenvolvimento

intelectual na idade escolar. In: Linguagem, desenvolvimento e

aprendizagem. 11.ed. Trad. Maria de Pena Villalobos. São Paulo: Ícone,

Published

2025-06-27

How to Cite

Ferreira Silva, C. L., Machado Fonseca, V., & Prata Linhares, M. M. . (2025). How do teaching practices define us as teacher educators? Evidence of learning in the training process. Revista Entreideias: Educação, Cultura E Sociedade, 14(1). https://doi.org/10.9771/re.v14i1.64934