Formação docente em perspectiva

relato de uma experiência transgressiva e decolonial na Tríplice Fronteira

Authors

Keywords:

Formação docente; Fronteira; Multi/plurilinguismo

Abstract

The discussion of the linguistic-cultural diversity of the border needs to appear in the training of all teachers. At IFPR – Campus Foz do Iguaçu, which offers teacher training for the Physics area, a project was developed with this prerogative. The multi/plurilingual condition of this context and its pedagogical implications are not, however, included in the official structure of the course. In order to promote different teaching training, transgressive pedagogical practices were necessary. With this article, we aim to present the trajectory and analysis of such practices and how they can contribute to teachers developing anti-hegemonic, decolonial (QUIJANO 2009; MIGNOLO, 2010; WALSH, 2013) and culturally sensitive (LADSON- BILLINGS, 1993; ERICKSON, 1987), in schools in the multilingual/multicultural border scenario.

 

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Author Biography

Maria Elena Pires Santos, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Possui graduação em Português e Francês pela Universidade Federal de Uberlândia (1972), mestrado em Letras pela Universidade Federal do Paraná (1999) e doutorado em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (2004) e pós-doutorado pela UNICAMP e pela UFSC. É professora Associada C da Unioeste, dos Cursos de Letras Português/Espanhol e Português/Inglês, do Mestrado/Doutorado em Sociedade, Cultura e Fronteiras, do Mestrado e doutorado em Letras e do Profletras, pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná.Atualmente é coordenadora do GT da ANPOLL Transculturalidade, Linguagem e Educação. É líder do Grupo de Pesquisa Estudos Interdisciplinares: Políticas Linguísticas, Diversidades e Fronteiras e é membro da linha pesquisa Linguagem, Cultura e Ensino e da Linha de Pesquisa Práticas Linguísticas, Cultura e Ensino, da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Atua na área da Linguística Aplicada, com ênfase em pluralidade linguística e cultural, ensino, políticas linguísticas e formação de professores

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Published

2025-09-03

How to Cite

PALHARINI PESSINI, M.; PIRES SANTOS, M. E. . Formação docente em perspectiva: relato de uma experiência transgressiva e decolonial na Tríplice Fronteira. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 79, p. 136–159, 2025. Disponível em: https://revbaianaenferm.ufba.br/index.php/estudos/article/view/60053. Acesso em: 28 sep. 2025.