MEIO FÍSICO E SOCIAL EM JARDINS DE INFÂNCIA EM ANGOLA

UMA ANÁLISE SOBRE A AVALIAÇÃO DAS APRENDIZAGENS

Authors

Keywords:

Evaluation System, Evaluation Models, Early Childhood Educators

Abstract

This article analyzes the context of learning assessment in the Physical and Social Environment Curricular Area in Preschool Education in Kindergartens in the Kilamba Centrality, Luanda Province, Angola. This is qualitative research based on a case study. The methodology used for data collection includes an interview with two kindergarten teachers and a documentary analysis that served as theoretical support. The reevaluation system; Evaluation models; Early childhood educators. arch results reveal that the teachers use several models of learning assessment in this curricular area, such as diagnostic, formative, and summative, as well as observing changes in the child's behavior concerning the content worked on. Instruments such as individual assessment forms are also used. However, there is an idea among the teachers that the summative assessment only classifies, which makes it incompatible with Preschool Education. This article will likely contribute to the dissemination of the hierarchical function of summative assessment, which allows it to be used in a preschool context.

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Author Biographies

Maria José Teixeira, Instituto Superior de Ciências de Educação do Sumbe

Licenciada em Pedagogia, formada pelo Instituto Superior de Ciências da Educação de Benguela (ISCED-Benguela), mestre em Pedagogia do Ensino Superior pelo Instituto Superior de Ciências da Educação de Luanda (ISCED-Luanda), doutoranda em Ciências da Educação, na especialidade de metodologia de Ciências Integradas do Instituto Superior de Ciências de Educação do Sumbe (ISCED-Sumbe). E-mail: teixeiramariajose9@gmail.com

Anildo Jorge Tóto, Instituto Superior de Ciências de Educação do Sumbe

Licenciado em Ciências da Educação no curso de Ensino de Biologia pelo Instituto Superior de Ciências de Educação do Uíge (ISCED-Uíge), mestre em Ciências da Educação no curso de Educação Pré-escolar pelo Instituto Superior de Ciências de Educação do Sumbe (ISCED-Sumbe), doutorando em Ciências da Educação em Metodologia da Educação Pré-escolar pelo Instituto Superior de Ciências de Educação do Sumbe (ISCED-Sumbe). Email: anildototo@gmail.com

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Published

2024-12-28

How to Cite

Teixeira, M. J., & Tóto, A. J. . (2024). MEIO FÍSICO E SOCIAL EM JARDINS DE INFÂNCIA EM ANGOLA: UMA ANÁLISE SOBRE A AVALIAÇÃO DAS APRENDIZAGENS . Inventário, (34), 20–33. Retrieved from https://revbaianaenferm.ufba.br/index.php/inventario/article/view/65056

Issue

Section

Seção Temática