MEIO FÍSICO E SOCIAL EM JARDINS DE INFÂNCIA EM ANGOLA
UMA ANÁLISE SOBRE A AVALIAÇÃO DAS APRENDIZAGENS
Keywords:
Evaluation System, Evaluation Models, Early Childhood EducatorsAbstract
This article analyzes the context of learning assessment in the Physical and Social Environment Curricular Area in Preschool Education in Kindergartens in the Kilamba Centrality, Luanda Province, Angola. This is qualitative research based on a case study. The methodology used for data collection includes an interview with two kindergarten teachers and a documentary analysis that served as theoretical support. The reevaluation system; Evaluation models; Early childhood educators. arch results reveal that the teachers use several models of learning assessment in this curricular area, such as diagnostic, formative, and summative, as well as observing changes in the child's behavior concerning the content worked on. Instruments such as individual assessment forms are also used. However, there is an idea among the teachers that the summative assessment only classifies, which makes it incompatible with Preschool Education. This article will likely contribute to the dissemination of the hierarchical function of summative assessment, which allows it to be used in a preschool context.
Downloads
References
AFONSO, M. Manual de apoio ao sistema de avaliação das aprendizagens. Instituto Nacional de Investigação e Desenvolvimento da Educação – INIDE, Ministério da Educação, Angola. 2ª edição, 2011.
ANGOLA. Decreto Presidencial Nº. 19.5/23 de 11 de Outubro. Diário da República. I Série nº. 193.
ANGOLA. Lei de Bases Do Sistema De Educação e Ensino, Lei nº. 17/16 de 7 de Outubro. Diário da República. I Série Nº. 123.
BASSEDAS, E.; HUGUET, T.; SOLÉ. Aprender e ensinar na educação infantil. Porto Alegre: Artmed: 1999.
CARVALHO, A. O. Currículo de formação de professores do ensino primário. Luanda: INIDE, 2011.
CARVALHO, G. S. Freitas, M. L.V. Metodologia do estudo do meio. Porto: Plural Editores, 2010.
CLÁUDIO, A. Currículo de educação pré-escolar. Luanda: INIDE, 2011.
ISABEL, M. B.; SANTOS, L. L.; FERENC, A. V. F. A Face Oculta Da Avaliação Em Angola. Estud. Aval. Educ., São Paulo, 2015.
ONDE, Dilson Nivaldo André; BRÁS, Chocolate Adão e DIVOVO, Miguel Domingos. Avaliação, currículo e formação de professores em Angola: pistas de reflexão a partir da perspectiva da teoria crítica do currículo. UDZIWI – Revista de Educação Ano XII, n. 36, Junho de 2021.
PAULA, P.; PINHEIRO, A. Acta do I congresso internacional de aprendizagem na educação de infância. Porto: Edições Gailivro, 2005.
PAXE, I. Políticas educativas em Angola: um desafio do direito à educação. Luanda: Casa das ideias, 2017.
SILVA, E. A., MENDES, M. C. B. Avaliação institucional na universidade Agostinho Neto (Angola) e regulação estadual. Perspectiva, práticas e desafios. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 17, n. 2, 2012.
SIQUEIRA, A. R.; Silva, A. C. C.; Guimarães, L. P. C. S.; Alves, R. P. Avaliação da aprendizagem: relato de experiência. 2006. 50 f. Monografia (Graduação) - Faculdade de Ciências da Educação, Centro Universitário de Brasília, Brasília, 2006.