A TEORIA DA COMUNICAÇÃO E O ENSINO
UMA ABORDAGEM PARA A FORMAÇÃO DE LEITORES
Keywords:
Ensino-Aprendizagem, Formação de leitores, Literatura, Teoria da comunicaçãoAbstract
This article aims at presenting a teaching methodological alternative that intertwines Roman Jakobson’s Communication Theory, with textual types and genres, with a view to more effective schooling of the literary text. Based on the communicative theory of Roman Jakobson, using the ideas about teaching literature by Maria da Glória Bordini and Vera Teixeira de Aguiar (1993) and the typology and textual genres of Luiz Antônio Marcuschi (2008), we present a teaching practice that relates communicative intentionality, present in the most varied texts that circulate in society, to the interpretative reading of the narrative poem “O caso do vestido”, by Carlos Drummond de Andrade, aiming at the formation of readers. In this way, the methodological alternative outlined starts from an investigation of the communicative intentions of the literary text, with previously defined and discussed objectives, for the collective and expository construction of knowledge learned through literary reading, exposed in the production of different textual genres.
Downloads
References
AGUIAR, V. T. de. Leituras para o 1º grau. Critérios de seleções e sugestões. In: ZILBERMAN, R. (Org.). Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1982.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Mariana E.G.G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BELTRÃO, L. Teoria geral da comunicação. 3. ed. Brasília: Thesaurus, 1982.
BORDENAVE, J. D. O que é comunicação? São Paulo: Nova Cultura, 1986.
BORDINI, M. da G.; AGUIAR, V. T de. Literatura: a formação do leitor, alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1993.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa/ Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, 1987. p. 823.
BRONCKART, J-P. Atividades de linguagens, textos e discursos. Por um interacionismo sócio-discursivo. Tradução A. R. Machado e P. Cunha. São Paulo: EDUC, 1999.
CANDIDO, A. O direito à literatura. In: CANDIDO, A. Vários escritos. São Paulo: Duas cidades, Ouro sobre azul, 1995. p. 169-191.
COSSON, R. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2014.
JAKOBSON, R. Linguística e comunicação. 22. ed. Trad. Izidoro Blikstein e José Paulo Paes. São Paulo: Cultrix, 2010.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual: análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
SÃO PAULO. Secretaria de Educação. Currículo do Estado de São Paulo: Linguagens, códigos e suas tecnologias / Secretaria de Educação; Coordenação geral: Maria Inês Fini; Coordenação de área: Alice Vieira. 2a edição. São PAULO: SE, 2011.
SILVA, J. Q. Gênero discursivo e tipo textual. Scripta. Belo Horizonte, v. 2, n. 4, 1° sem, p. 87-106, 1999.
SOARES, M. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: EVANGELISTA, A. A. M.; BRANDÃO, H. M. B.; MACHADO, M. Z. V. (Org.). A escolarização da leitura literária: o jogo do livro infantil e juvenil. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 17-48.
TRAVAGLIA, L. C. Tipologia textual e ensino de língua. Domínios de Linguagem. Uberlândia, v. 12, n. 3, jul.-set, p. 1337-1400, 2018.
YUNES, E.; PONDÉ, G. Leitura e leituras da literatura infantil. São Paulo: FTD, 1988.
ZILBERMAN, R. (Org.). Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1982.