TEXTUAL GENRES IN ENGLISH: THE FABLE AS A DIDACTIC RESOURCE IN ELEMENTARY EDUCATION
A FÁBULA COMO RECURSO DIDÁTICO NO ENSINO FUNDAMENTAL
Keywords:
Pedagogical Practice; Language Skills; ReportAbstract
We explored the importance of textual genres, especially fables, in the English language subject in elementary education. Our motivation is to share effective pedagogical practices in developing students' linguistic skills. We used Sociodiscursive Interactionism (SDI) and aligned it with the National Curriculum Parameters (Brazil, 1998), Basic Education Curriculum Guidelines (Paraná, 2008), National Common Curricular Base (Brazil, 2018), and the State Curriculum of Paraná (Paraná, 2020); and also Fiorin (2001); Bronckart (2006); Marcuschi (2008); Schneuwly (2004) and Dolz, Noverraz, Schneuwly (2004). Following the steps suggested by SDI, practical activities and assessments were carried out, allowing the integration of the approach with pedagogical practice. The fable, with its simple narrative structure and explicit moral, proved to be a valuable tool for engaging students, facilitating the understanding and production of texts in English. Our experience showed that, in addition to improving students' linguistic competencies, it also develops critical and creative skills, actively and enthusiastically collaborating in the proposed activities. This report, therefore, aims to contribute to other educators, offering an overview of the strategies and results obtained, and encouraging the use of textual genres in foreign language teaching.
Downloads
References
BAKHTIN, M. (1953/1979). Os gêneros do discurso, em Estética da criação verbal. São Paulo, Martins Fontes, 1992, pp. 277-326.)
BRASIL. Ministério da educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRONCKART, Jean Paul. Interacionismo Sócio-discursivo: uma entrevista com Jean Paul Bronckart. Revista Virtual de Estudos da Linguagem - ReVEL. Vol. 4, n. 6, março de 2006. Tradução de Cassiano Ricardo Haag e Gabriel de Ávila Othero. ISSN 1678-8931 Disponível em: [www.revel.inf.br]. Acesso em: 25 de janeiro de 2023.
CARVALHO, José G. A. Dicionário de Literatura. 5. ed. São Paulo: Editora Ática, 1998
DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. e org. Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004.
FIORIN, J. L. Millôr e a destruição da fábula. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 30, 2001. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/3780. Acesso em: 25 jul. 2024.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros e tipos de discurso: considerações psicológicas e ontogenéticas. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. e org. Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro.