TEXTUAL GENRES IN ENGLISH: THE FABLE AS A DIDACTIC RESOURCE IN ELEMENTARY EDUCATION

A FÁBULA COMO RECURSO DIDÁTICO NO ENSINO FUNDAMENTAL

Authors

  • Isabelly Oliveira Fernandes de Sousa Universidade Estadual de Maringá

Keywords:

Pedagogical Practice; Language Skills; Report

Abstract

We explored the importance of textual genres, especially fables, in the English language subject in elementary education. Our motivation is to share effective pedagogical practices in developing students' linguistic skills. We used Sociodiscursive Interactionism (SDI) and aligned it with the National Curriculum Parameters (Brazil, 1998), Basic Education Curriculum Guidelines (Paraná, 2008), National Common Curricular Base (Brazil, 2018), and the State Curriculum of Paraná (Paraná, 2020); and also Fiorin (2001); Bronckart (2006); Marcuschi (2008); Schneuwly (2004) and Dolz, Noverraz, Schneuwly (2004). Following the steps suggested by SDI, practical activities and assessments were carried out, allowing the integration of the approach with pedagogical practice. The fable, with its simple narrative structure and explicit moral, proved to be a valuable tool for engaging students, facilitating the understanding and production of texts in English. Our experience showed that, in addition to improving students' linguistic competencies, it also develops critical and creative skills, actively and enthusiastically collaborating in the proposed activities. This report, therefore, aims to contribute to other educators, offering an overview of the strategies and results obtained, and encouraging the use of textual genres in foreign language teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Isabelly Oliveira Fernandes de Sousa, Universidade Estadual de Maringá

Graduada em Letras - Português/Inglês pela Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR - Paranavaí. Mestranda em Estudos Literários e Formação de Leitores pela Universidade Estadual de Maringá - UEM

References

BAKHTIN, M. (1953/1979). Os gêneros do discurso, em Estética da criação verbal. São Paulo, Martins Fontes, 1992, pp. 277-326.)

BRASIL. Ministério da educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRONCKART, Jean Paul. Interacionismo Sócio-discursivo: uma entrevista com Jean Paul Bronckart. Revista Virtual de Estudos da Linguagem - ReVEL. Vol. 4, n. 6, março de 2006. Tradução de Cassiano Ricardo Haag e Gabriel de Ávila Othero. ISSN 1678-8931 Disponível em: [www.revel.inf.br]. Acesso em: 25 de janeiro de 2023.

CARVALHO, José G. A. Dicionário de Literatura. 5. ed. São Paulo: Editora Ática, 1998

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. e org. Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

FIORIN, J. L. Millôr e a destruição da fábula. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 30, 2001. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/3780. Acesso em: 25 jul. 2024.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros e tipos de discurso: considerações psicológicas e ontogenéticas. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. e org. Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro.

Published

2025-04-30

How to Cite

Oliveira Fernandes de Sousa, I. (2025). TEXTUAL GENRES IN ENGLISH: THE FABLE AS A DIDACTIC RESOURCE IN ELEMENTARY EDUCATION: A FÁBULA COMO RECURSO DIDÁTICO NO ENSINO FUNDAMENTAL. Inventário, (35), 284–296. Retrieved from https://revbaianaenferm.ufba.br/index.php/inventario/article/view/62900

Issue

Section

Relatos de experiência