FANFICTION COMO FERRAMENTA DE ENSINO

UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA ESTUDANTES DE LÍNGUA INGLESA

Authors

Keywords:

sequência didática, fanfiction, Língua Inglesa

Abstract

This work aims to suggest a didactic sequence (DS) involving the use of fanfictions in English language teaching based on the proposal of Dolz, Noverraz, and Schneuwly (2004), which includes a presentation of the situation and initial production; modules; and final production of the fanfiction textual genre. To this end, this work is divided into a theoretical reference section - which presents concepts of textual genre involving the perspectives of Bakhtin (2003) and Marcuschi (2002), composition of the fanfiction genre based on Massunaga (2013) and Clemente (2013 ) and structure of the didactic sequence based on the proposal of Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004)- , methodology, proposed didactic sequence and final considerations. The proposed DS can offer students an engaging and contextualized approach to practicing language skills and improving language proficiency through exploring and creating stories in English within fictional universes to contribute to more meaningful and lasting language learning.

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Author Biographies

Tatiane Lopes Moreira, Univesidade Federal do Pará

Graduanda em Letras Língua Inglesa (UFPA). Pós-graduanda em Metodologia do Ensino de Língua Inglesa (UNINTER). Pós-graduanda em Práticas Críticas no Ensino de/em Língua Inglesa (UFR). Membro do Projeto EMI BRAZIL: Inglês como meio de instrução no contexto brasileito.

Rafael Timmermann, Universidade Federal do Pará

Professor adjunto da Universidade Federal do Pará (UFPA/Bragança) na Faculdade de Línguas Estrangeiras (FALEST). Graduado em Letras Letras - Português/Inglês e suas respectivas literaturas (UNICRUZ), especialista em Ensino e aprendizagem de Língua Inglesa (UPF), mestre e doutor em Letras pelo Programa de Pós-Graduação em Letras pela Universidade de Passo Fundo/UPF.

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Published

2025-04-30

How to Cite

Lopes Moreira, T., & Timmermann, R. . (2025). FANFICTION COMO FERRAMENTA DE ENSINO: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA ESTUDANTES DE LÍNGUA INGLESA. Inventário, (35), 196–213. Retrieved from https://revbaianaenferm.ufba.br/index.php/inventario/article/view/62921

Issue

Section

Artigos