FANFICTION COMO FERRAMENTA DE ENSINO
UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA ESTUDANTES DE LÍNGUA INGLESA
Keywords:
sequência didática, fanfiction, Língua InglesaAbstract
This work aims to suggest a didactic sequence (DS) involving the use of fanfictions in English language teaching based on the proposal of Dolz, Noverraz, and Schneuwly (2004), which includes a presentation of the situation and initial production; modules; and final production of the fanfiction textual genre. To this end, this work is divided into a theoretical reference section - which presents concepts of textual genre involving the perspectives of Bakhtin (2003) and Marcuschi (2002), composition of the fanfiction genre based on Massunaga (2013) and Clemente (2013 ) and structure of the didactic sequence based on the proposal of Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004)- , methodology, proposed didactic sequence and final considerations. The proposed DS can offer students an engaging and contextualized approach to practicing language skills and improving language proficiency through exploring and creating stories in English within fictional universes to contribute to more meaningful and lasting language learning.
Downloads
References
ADATI, Felipe Sousa; FERREIRA, Felipe Trevisan; CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes. As fanfictions e as relações discursivas no ciberespaço: participação social por meio da língua inglesa. The ESPecialist: Descrição, Ensino e Aprendizagem, v. 38, n. 1, julho. 2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/esp/article/view/31668/23259.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. 4.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BAZERMAN, Charles. Gêneros textuais, tipificação e interação / Charles Bazerman; Angela Paiva Dionisio (Organizadora), Judith Chambliss Hoffnagel (Organizadora); Judith Chambliss Hoffnagel (Tradução) – 2.ed. – Recife: Pipa Comunicação, Campina Grande: EDUFCG, 2020. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/xmlui/bitstream/handle/riufcg/29609/G%C3%8ANEROS%20TEXTUAIS%2C%20TIPIFICA%C3%87%C3%83O%20E%20INTERA%C3%87%C3%83O%20-%20E-BOOK%20EDUFCG%202021.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
BHATIA, Vijay K. Genre analysis today. Revue Belge de Philologie et d’Histoire, Bruxelles, 75:629-652. 1997. [Tradução: Benedito Gomes Bezerra]. Rev. de Letras - N0. 23 - Vol. 1/2 - jan/dez. 2001. Disponível em: http://www.revistadeletras.ufc.br/rl23Art18.pdf.
CALVO, Luciana Cabrini Simões; BORGHI, Carmen Ilma Belincanta. Gêneros discursivos e sequências didáticas na formação docente inicial de língua estrangeira. In: V Simpósio Internacional de Gêneros Textuais, 2009, Caxias do Sul. Anais ... SIGET, 2009.
CARVALHO, Ana Amélia Soares de. Materiais Autênticos no Ensino de Línguas Estrangeiras. In Revista Portuguesa de Educação. Vol. 6 (2), Universidade do Minho. p.117-124. 1993. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/518/1/1993%2c6%282%29%2c117-124%28AnaAmeliaAmorimCarvalho%29.pdf.
CASSETTARI, Marcel Innocenti. Tipo, gênero textual e gênero do discurso: em busca de uma definição para o ensino. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros, v. 01, n. 02, p. 132–151, jul./dez. 2012. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/1237/1166.
CLEMENTE, Bianca Jussara Borges. O uso do fanfiction nas aulas de produção textual no ensino médio. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) - Programa Interdisciplinar de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro. 2013. Disponível em: http://www.letras.ufrj.br/linguisticaaplicada/site/dissert/2013-biancaclemente.pdf.
DONEDA, Letícia. O gênero textual fanfiction. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras Língua Inglesa) - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Ijuí. 2016.
FARIAS, Sandra Aparecida Lima Silveira. Gêneros textuais em livros didáticos: uma análise de duas coleções do ensino médio. Dissertação (Mestrado em Letras) - Programa de Pós-Graduação em Língua e Cultura da Universidade Federal da Bahia, Salvador. 2013. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/24475/1/Sandra%20Aparecida%20Lima%20Silveira%20Farias.pdf.
GONÇALVES, Pollyanna Zati Ferreira. O funcionamento da comunidade discursiva constituída em torno das fanfictions. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) - Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia. 2016. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17750/1/FuncionamentoComunidadeDiscursiva.pdf.
LARA, Marina Totina de Almeida; MENDONÇA, Marina Célia. Comentários em fanfics: produção escrita colaborativa na internet. Letras de hoje. Porto Alegre, v. 56, n. 3, p. 654-667, set.-dez. 2021. Disponível: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/40705/27389.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, A.P.; MACHADO, A.B.; BEZERRA, M.A. Gêneros textuais & ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/133018/mod_resource/content/3/Art_Marcuschi_G%C3%AAneros_textuais_defini%C3%A7%C3%B5es_funcionalidade.pdf.
MASSUNAGA, Anamaria Pantoja. Construções discursivas situadas sobre práticas sociais de fãs em ambientes virtuais. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) - Programa Interdisciplinar de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro. 2013.
ROCHA, Anderson Alves da; VARGAS, Herom. Da Cultura de Massa ao Pop: definições e histórico da cultura pop. Revista Comunicação Midiática. v. 16, n. 1, p. 35‐45, jan./jun. 2021. Disponível em: https://www2.faac.unesp.br/comunicacaomidiatica/index.php/CM/article/view/467/422.
.
SIGNOR, Rita. Os gêneros do discurso (resenha). Revista Gatilho (PPGL/ UFJF. Online), v. 7, p. s/p, 2008. Disponível em: https://www.academia.edu/31752691/Resenha_Generos_do_Discurso.
SILVA, Marcos Gabriel Cardoso; TIMMERMANN, Rafael de Souza. Materiais Autênticos e Ensino de Língua Inglesa: Conceitos e Desdobramentos. Revista de Letras JUÇARA. v.07, n.01, p. 314-331, jul. 2023. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/3233/2284.
VARGAS, Maria Lúcia Bandeira. O fenômeno fanfiction [recurso eletrônico]: novas leituras e escrituras em meio eletrônico / Maria Lucia Bandeira Vargas. – Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2015. Disponível em: https://dtllc.fflch.usp.br/sites/dtllc.fflch.usp.br/files/VARGAS_O%20fen%C3%B4meno%20fanfiction.pdf.
WITTKE, Cleide Inês. O trabalho com o gênero textual no ensino de língua. Caderno de Letras (UFPEL), v. 1, p. 14-32, 2012. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/cadernodeletras/files/2014/01/Caderno-de-Letras-18-vers%C3%A3o-final.pdf.