A RESISTÊNCIA DE O REI DA VELA AO SEU “ENGAVETAMENTO” DE 1933 E À REPRESSÃO DE 1968
Keywords:
Censorship; Oswald de Andrade; The King of the Candles; Theater.Abstract
This article investigates the play O rei da vela by Oswald de Andrade, written in 1933, focusing on its "shelving" until 1967 and the censorship it faced during the military dictatorship of 1968. The study examines how these events reflect the play's resistance to established theatrical norms and its contribution to modernist innovation in Brazilian theater. The research contextualizes the historical and theatrical environment of the 1930s and 1960s, highlighting the importance of Andrade's dramaturgy for modernism. The ideological censorship of the Estado Novo and military censorship are discussed as responses to the play's audacious proposals, illustrating the resistance encountered by O rei da vela. The critical analysis reveals that the play's trajectory underscores Andrade's significant contribution to breaking conventions and advancing modern theater in Brazil. The study also shows that the ban and misunderstanding faced by the play reflect its artistic relevance and innovation, confirming O rei da vela as a crucial effort in the renewal of Brazilian theater.
Downloads
References
ANDRADE, Oswald de. Obras completas – VII Teatro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1973.
CANDIDO, Antônio. “Os dois Oswalds” e “Oswaldo, Oswald, Oswald” em Recortes. 3.ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2004.
CURY, José João. O teatro de Oswald de Andrade: ideologia, intertextualidade e escritura. São Paulo: Annablume, 2003.
FONSECA, Maria Augusta. Por que Ler Oswald de Andrade. 1. ed. Rio de Janeiro: Globo, 2008.
FREITAS, Nanci de. O rei da vela na mira da crítica: A Recepção ao Encontro da Peça de Oswald de Andrade (1933) com a Encenação do Teatro Oficina (1967)." Concinnitas (online), Rio de Janeiro, 2022. Disponível em: file:///C:/Users/jgsmoronari/Downloads/danicavalcante,+Nanci+de+Freitas++O+rei+da+vela+na+mira+da+critica+OKAC.pdf. Acesso em: 20 mai. 2023.
GARDIN, Carlos. O teatro antropofágico de Oswald de Andrade: da ação teatral ao teatro de ação. 2. ed. São Paulo: Annablume, 1995.
GIULIANA SIMÕES. Veto ao modernismo no teatro brasileiro. Orientador Dr. João Roberto Faria. 2009. 223 f. Tese (Pós-Graduação) Doutorado em Literatura Brasileira - Universidade de São Paulo São Paulo, 2009. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8149/tde-23112009-143058/publico/GIULIANA_MARTINS_SIMOES.pdf. Acesso em: 20 mai. 2023.
MAGALDI, Sábato. O moderno teatro brasileiro. São Paulo: Perspectiva, 2003.
MAGALDI, Sábato. Panorama do teatro brasileiro. 6 ª edição. São Paulo: Global Editora, 2004a.
MAGALDI, Sábato. Teatro da ruptura: Oswald de Andrade. São Paulo: Global Editora, 2004b.
MARTINS, Ferdinando. Honestas, desquitadas ou prostitutas: gênero e sexualidade no teatro brasileiro. Anais ABRACE, v. 11, n. 1, 2010. Disponível em: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/abrace/article/viewFile/3259/3421. Acesso em: 15 jan. 2024.
MEDEIROS, Mirna Aragão de. Sinal vermelho: Oswald de Andrade e a censura. 2008. 135 f. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2008. Disponível em: https://app.uff.br/riuff;handl/handle/1/21989. Acesso em: 1 ago. 2024.
PAIS, Ana Cristina Nunes. O discurso da cumplicidade: dramaturgias contemporâneas. Lisboa: Colibri, 2004.
PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. São Paulo: Perspectiva, 2005.
PRADO, Décio de Almeida. O teatro brasileiro moderno. São Paulo, Perspectiva, 1988.
SCHWARTZ, Jorge (Org.). Literatura comentada Oswald de Andrade. São Paulo, Nova Cultural, 1980.
TEATRO OFICINA. Manifesto do Oficina. São Paulo, 1967. Disponível em: <https://icaa.mfah.org/s/en/item/1110454>. Acesso em: 9 abr. 2024.