AVALIAÇÃO COMO ELEMENTO FUNDAMENTAL NA TRANSIÇÃO DOS ALUNOS DA ESCOLA PRIMÁRIA DA ZONA B, NO MUNICÍPIO DE BENGUELA
Keywords:
Assessment, Transition Classes, Single-Teacher System, Teaching-LearningAbstract
This study investigates how elementary students’ assessment is considered in the school context, especially in transition classrooms. The study was conducted in Escola Primária BG-1087 of Zone B of the municipality of Benguela, with the participation of the management body and teachers, to whom the interview survey was applied to understand how the evaluation of primary school students is done in the transition classes at the reference school. The type of study is descriptive with a qualitative approach and some documents were analyzed such as Basic Law no 13 of 31 December 2001, Decree-Law no 17 of 2016, Decree-Law no 32 of 2020, and Presidential Decree no 162 of August 01, 2023, all refer to the educational system of Angolan, also perceives the historical phases that trailhou, from the end of the abolition of the colonial educational system in 1977, until today. These regulations observe some innovations in the structure of the educational system, the gratuity, and the inclusion of people with disabilities and special educational needs, had their impact on the quality of education and the construction of more school infrastructures in all countries, and the emergence of deprivation institutions. As for the results obtained by the members of the management and the teachers, the permanent training of the teacher, the absence of criteria that explain the modality of evaluation in the automatic transition classes, that is, 1st, 3rd, and 5th grade, stand out.
Downloads
References
ALVES, Maria, Palmira; KETELE, Jean-Marie. Do currículo à avaliação, da avaliação ao currículo. Porto: Porto Editora, 2011.
AFONSO, Manual; AGOSTINHO, Simão. Avaliando processos e resultados em contexto escolar: perspectivas teóricas, práticas e desafios. Luanda: Editora das Letras, 2019.
BRASIL. Decreto presidencial n.º 162/23, de 1º de agosto de 2023. Disponível em: https:lex.ao/docs/presidente-da-república/2023. Disponível aos 28 jul. 2024.
BRASIL. Lei nº 12.32/20, Diário da República, de 12 de agosto de 2020. Dispõe sobre o Sistema Educativo.
BRASIL. Lei nº 23/32, Diário da República, 1992.
COLLADO, Carlos Fernandes; LUCIO, Maria Del Pilar Baprista. Metodologia de pesquisa III. Porto Alegre: Penso Editora, 2006.
ISABEL, M. B.; SANTOS, L. L.; FERENC, A. V. F. A face oculta da avaliação em Angola. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 31, n. 77. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6816. Acesso em: 9 dez. 2024.
KILUANJE, Felisberto. Sistema educativo angolano: Processos de desconstrução dos seus fins e estrutura. Universidade Óscar Ribas, Luanda-Angola, 2024.
KANJANGUE, Figueredo. Avaliação das aprendizagens, um factor de qualidade na educação. Benguela: Editora CVR, 2016.
LIBÂNEO, José Carlos. Didáctica. São Paulo: Editora Cortez, 2013.
MELO, Ronaldo Silva. Conceitos fundamentais de avaliação. Natal: SEDIS/UFRN, 2020.
OLIVEIRA, Maxwell Ferreira. Um manual para a realização de pesquisas em administração. Catalão: UFG, 2011.
PAIVA, Renato. O segredo para alcançar o sucesso na escola. 1. ed. Setúbal: Editora A Esfera dos Livros, 2014.
SILVA, Brigite; CRAVEIRO, Clara. O portfólio como estratégia de avaliação de infância: considerações sobre a prática. Florianópolis: Editora UFSC, 2014.