Trademark Registration – Overview of Agtechs Mato-Grossenses
DOI:
https://doi.org/10.9771/cp.v18i2.60249Keywords:
Trademark registration, Industrial property, Intellectual property.Abstract
In the contemporary business environment, the protection and management of intangible assets such as trademarks, patents, and know-how are essential for securing a competitive edge, driving innovation, and creating barriers to entry for competitors. Trademark registration, in particular, is crucial for safeguarding a company's identity and reputation, providing legal protection, and ensuring market exclusivity. For startups, trademark registration is especially relevant as it protects their identity in a competitive market and fosters growth and innovation. A study conducted in partnership with AgriHub analyzed startups registered on the My AgriHub platform between 2021 and 2023. Data on company names, CNPJ, and trademark status were collected and verified with the INPI to determine if they had a registered trademark, were in the process, or had no trademark registration. The study identified that 484 startups completed their registration, with 289 (59.7%) having a registered trademark or in the process of registration. The analysis revealed that most registrations were for mixed trademarks, followed by nominative and figurative trademarks. The states with the highest number of registrations were São Paulo and Mato Grosso, reflecting the business environment in these regions. Trademark registration is vital for legal protection, market expansion, and brand strengthening, making it a strategic priority for startups aiming to grow and establish themselves in the market.
Downloads
References
ADAM, Richard. The Importance of Brand Registration to Reduce Unfair Competition in the World of Trade. Journal of Law and Sustainable Development, [s.l.], v. 11, n. 10, p. e1453-e1453, 2023.
AZAVEDO, Ana. O que é a Propriedade Industrial. Coimbra: Almedina, 1999.
BLANK, S. The Four Steps to the Epiphany: Successful Strategies for Products That Win. K&S Ranch, [s.l.], 2013.
DE SIQUEIRA, Joelson Ramos; BONINI, Juliana Sartori; CORREIA, Cristiane Maria Tonetto Godoy. Registro de Marcas – aspectos distintivos e suas aplicações. Brazilian Journal of Development, [s.l.], v. 7, n. 5, p. 46875-46891, 2021.
DO VALLE, Rafaella Simonetti et al. Propriedade intelectual e inovação: análise das cafeterias especiais da cidade do Recife/PE. International Journal of Scientific Management and Tourism, [s.l.], v. 9, n. 4, p. 2.186-2.217, 2023.
FAMATO – FEDERAÇÃO DA AGRICULTURA E PECUÁRIA DE MATO GROSSO. Site Institucional. [2024]. Disponível em: https://sistemafamato.org.br/. Acesso em: 10 fev. 2024.
GOMES, Wagner Roberio Barros; DE OLIVEIRA, Raimundo Correa; KIELING, Antonio Claudio. Propriedade Intelectual: breve panorama sobre indeferimento de marcas no Brasil. Administração de Empresas em Revista, [s.l.], v. 4, n. 30, p. 414-435, 2022.
INPI – INSTITUTO NACIONAL DA PROPRIEDADE INDUSTRIAL. Site Institucional. [2024]. Disponível em: http://www.inpi.gov.br/. Acesso em: 5 fev. 2024.
INPI – INSTITUTO NACIONAL DA PROPRIEDADE INDUSTRIAL. Estatísticas de marcas – INPI. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/inpi/pt-br/servicos/marcas/estatisticas-de-marcas. Acesso em: 5 fev. 2024.
KOTLER, Philip. Princípios de Marketing. 12. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
LUNA, Francisco; BAESSA, Adriano; FRANCO, P. Impacto das marcas e das patentes no desempenho econômico das firmas. In: XXXV ENCONTRO NACIONAL DE ECONOMIA [Proceedings of the 35th Brazilian Economics Meeting]. 2007. Anais [...]. [S.l.], 2007.
MATIAS-PEREIRA, José. A gestão do sistema de proteção à propriedade intelectual no Brasil é consistente? Revista de Administração Pública, [s.l.], v. 45, p. 567-590, 2011.
MYAGRIHUB. Tudo sobre a My AgriHub aqui. 2023. Disponível em: https://agrihub.com.br/tudo-sobre-a-my-agrihub-aqui/. Acesso em: 5 fev. 2024.
NEVES, M. P. Desafios do registro de marca no Brasil: um estudo dos principais fatores para a não concessão durante o período compreendido entre 2018 e 2022. 2023. 148p. Dissertação (Mestrado em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para Inovação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2023.
OMPI – ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA PROPRIEDADE INTELECTUAL. Classificação de Nice (NCL). 2022. Disponível em: https://www.wipo.int/classifications/nice/pt/. Acesso em: 5 fev. 2024.
RIES, E. The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses. Crown Business, [s.l.], 2011.
ROCHA, Clarice Monteiro; SILVA, P. T. de S. Análise do registro e gestão de marcas da Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária. Cadernos de Prospecção, Salvador, v. 15, n. 3, p. 723-737, 2022.
SALES, Marcos Augusto Oliveira; PIRES, Edilson Araújo. Registro de Marca como Instrumento de Proteção de Ativos de Propriedade Intelectual nas Universidades: uma revisão bibliométrica. Cadernos de Prospecção, Salvador, v. 16, n. 5, p. 1.462-1.479, 2023.
SGODA, C.; FREITAG, V. da C. Percepções sobre o Registro da Marca. Revista ADMPG, [s.l.], v. 8, n. 2, 2015.
SILVA, Diego Souza. Propriedade intelectual para as microempresas e empresas de pequeno porte de Vitória da Conquista: estudo de percepção e formação sobre marcas. 2024. 206p. Dissertação (Mestrado) – Instituto Federal da Bahia, Salvador, 2024.
VERGARA, Sylvia C. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 3. ed. Rio de Janeiro: Atlas, 2000.
VIANNA, Elaine; RUÃO, Teresa. Onde está a força da marca? Uma análise do requisito da distintividade da marca registrada. Convergences – Journal of Research and Arts Education, [s.l.], v. 14, n. 28, p. 117-127, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cadernos de Prospecção

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O autor declara que: - Todos os autores foram nomeados. - Está submetendo o manuscrito com o consentimento dos outros autores. - Caso o trabalho submetido tiver sido contratado por algum empregador, tem o consentimento do referido empregador. - Os autores estão cientes de que é condição de publicação que os manuscritos submetidos a esta revista não tenham sido publicados anteriormente e não sejam submetidos ou publicados simultaneamente em outro periódico sem prévia autorização do Conselho Editorial. - Os autores concordam que o seu artigo ou parte dele possa ser distribuído e/ou reproduzido por qualquer forma, incluindo traduções, desde que sejam citados de modo completo esta revista e os autores do manuscrito. - Revista Cadernos de Prospecção está licenciado com uma Licença Creative Commons Attribution 4.0. Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho para fins não comerciais, e embora os novos trabalhos tenham de lhe atribuir o devido crédito e não possam ser usados para fins comerciais, os usuários não têm de licenciar esses trabalhos derivados sob os mesmos termos.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.


