Challenges and Opportunities of Intellectual Property Education in the Context of the New High School: a strategic and systemic approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/cp.v18i3.60629

Keywords:

Innovation, Copyright, Entrepreneurship.

Abstract

This study aims to analyze the inclusion of the topics of Innovation and Intellectual Property in the public high school curriculum in the state of Paraná. Given the increasing relevance of these concepts for socioeconomic development in a technological age and knowledge-based economy, the work seeks to emphasize the importance of preparing students for contemporary challenges, highlighting the gaps present in the traditional curriculum. The research adopts a systematic literature review and critical analysis of academic sources, focusing on legislative documents and academic data. This methodology aims to identify specific educational gaps in the Paraná curriculum and assess how these topics are addressed in public education. The results indicate that the absence of Innovation and Intellectual Property in the curriculum may limit the development of technical, entrepreneurial, and innovative skills among students. The research suggests possible solutions to integrate these topics into high school education, better preparing students for the challenges of a transforming society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wilton Lucas Maximiano, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Master in Intellectual Property and Technology Transfer for Innovation from Unicentro.

Paulo Rogério Pinto Rodrigues, Universidade Estadual do Centro-Oeste

PhD in Chemistry (Physical Chemistry) from the University of São Paulo.

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/ Constituiçao.htm. Acesso em: 13 abr. 2024.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Resolução CNE/CEB n. 03/2018. Brasília, DF: MEC, 2018.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA): Lei Federal n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Rio de Janeiro: Imprensa Oficial, 1990.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão, Conselho Nacional da Educação, 2013.

BRASIL. Lei n. 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Dispõe sobre diretrizes e bases da educação nacional. Diário da União, Brasília, DF, 1996.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Brasília, DF: Secretaria de Educação Fundamental, 1997.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília, DF: Ministério da Educação e do Desporto: Secretaria de Educação Fundamental, 1997.

CARVALHO, Thiago Moreira de; THOMÉ, Karim Marini. A função social do direito de propriedade intelectual brasileiro segundo uma perspectiva sociológica econômica. Direito em Ação-Revista do Curso de Direito da UCB, [s.l.], v. 14, n. 1, 2015.

DEMO, Pedro. Pesquisa princípio científico e educativo. São Paulo: Cortez, 2006.

FINEP – FINANCIADORA DE ESTUDOS E PROJETOS. Manual de Oslo: diretrizes para a coleta e interpretação de dados sobre inovação tecnológica. 3. ed. [S.l.]: Finep, 2006.

PARANÁ. Caderno de Itinerários Formativos: ementa das unidades curriculares ofertadas. Paraná: EduFuturo, 2023. Disponível em: https://acervodigital.educacao.pr.gov.br/pages/download.php?direct=1&noattach=true&ref=49298&ext=pdf&k=285a216f38. Acesso em: 3 mar. 2024.

PARANÁ. Referencial curricular para o ensino médio do Paraná. Curitiba, PR: SEED-PR, 2021. Disponível em: https://www.educacao.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/files/documento/2021-08/referencial_curricular_novoem_11082021.pdf Acessado em: 3 mar. 2024.

PIOVESAN, Armando; TEMPORINI, Edméa Rita. Pesquisa exploratória: procedimento metodológico para o estudo de fatores humanos no campo da saúde pública. Revista de Saúde Pública, [s.l.], v. 29, p. 318-325, 1995.

QUEIROZ, Layde Dayelle dos Santos. Formação em propriedade intelectual no ensino médio técnico. 2021. 107f. Dissertação (Mestrado Profissional em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para a Inovação) – Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2021.

Published

2025-07-01

How to Cite

Maximiano, W. L., & Rodrigues, P. R. P. (2025). Challenges and Opportunities of Intellectual Property Education in the Context of the New High School: a strategic and systemic approach. Cadernos De Prospecção, 18(3), 615–624. https://doi.org/10.9771/cp.v18i3.60629

Issue

Section

Propriedade Intelectual, Inovação e Desenvolvimento