Analysis of the Management Process of University Products for Innovation and Entrepreneurship in Brazilian Multicampus Public Universities
DOI:
https://doi.org/10.9771/cp.v18i4.60931Keywords:
Triple Helix, University Products, Multicampus University.Abstract
Universities, as sources of knowledge, possess the potential to drive development and innovation. This is achieved through research that aligns with regional needs, following the triple Helix principle. The purpose of this study is to analyze the management process of “university products” that generate knowledge/technology to promote innovation in multi-campus Brazilian universities. Multicampus universities were selected through the e-MEC portal and documents were collected on the management of university products. The findings reveal that most of the universities surveyed have a description of the steps to manage research outcomes until they are transformed into marketable products, although without much detail on the processes. To meet local demands and promote strategic collaborations, it is necessary to deepen the analysis of the resources and potential of each campus of the multi-campus university. This will enable the creation of university products that are both useful and viable for each specific context.
Downloads
References
ANDRADE, J. B. et al. Mobilizing axes in chemistry, Química Nova, v. 26, n. 3, p. 445-451, 2003. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/262599256_Mobilizing_axes_in_chemistry. Acesso em: 20 abr. 2024.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2016.
BERNI, J. C. A. et al. Interação universidade-empresa para a inovação e a transferência de tecnologia. Revista GUAL, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. 258-277, maio de 2015. DOI:10.5007/1983-4535.2015v8n2p258.
BEZERRA, S. Y. A. F.; TORKOMIAN, A. L. V. Technology Transfer Offices: a Systematic Review of the Literature and Future Perspective. Journal of the Knowledge Economy, Feb. 2023. DOI:10.1007/s13132-023-01319-4.
BRASIL. Lei n. 10.973/2004. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2004. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.973.htm. Acesso em: 25 nov. 2023.
BRASIL. Lei n. 13.243/2016. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2016. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2016/Lei/L13243.htm. Acesso em: 25 abr. 2024.
CASTRO CASA NOVA, S. P. de et al. TCC Trabalho de conclusão de curso. São Paulo: Saraiva Educação, 2020.
COMPAGNUCCI, L.; SPIGARELLI, F. The third mission of the university: A systematic literature review on potentials and constraints. Technological Forecasting and Social Change, v. 161, 2020. DOI: 10.1016/j.techfore2020.120284.
E-MEC. Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior Cadastro e-MEC, 2023. Disponível em: https://emec.mec.gov.br/emec/nova. Acesso em: 10 nov. 2023.
ETZKOWITZ, H.; LEYDESDORFF, L. The dynamics of innovation: from National Systems and Mode 2 to a Triple Helix of university-industry-government relations. Research Police, v. 125, n. 29, p. 109-123, 2000. DOI: 10.1016/S0048-7333(99)00055-4.
ETZKOWITZ, H.; ZHOU, C. Hélice Tríplice: inovação e empreendedorismo universidade-indústria-governo. Estudos Avançados, v. 31, n. 90, p. 23-48, 2017. DOI: 10.1590/s0103-40142017.3190003.
HOLGERSSON, M.; AABOEN, L. A literature review of intellectual property management in technology transfer offices: From appropriation to utilization. Technology in Society, n. 59, p. 101-132, 2019. DOI: 10.1016/j.techsoc.2019.04.008.
INPI – INSTITUTO NACIONAL DA PROPRIEDADE INDUSTRIAL. Gov.br, c2023. Disponível em: http://www.inpi.gov.br/. Acesso em: 22 out. 2023.
KUSMINTARTI, A. et al. Management of research results and intellectual property commercialization. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, v. 11, n. 3, p. 391, 2022. DOI: 10.36941/ajis-2022-0091.
LENDEL, I.; QIAN, H. Inside the Great Recession: University products and regional economic development. Growth and Change, v. 48, n.1, p. 153-173, 2016. DOI: 10.1111/grow.12151.
NEZ, E. de. Os dilemas da gestão de universidades multicampi no Brasil. Revista GUAL, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. 131-153, maio de 2016. DOI: 10.5007/1983-4535.2016v9n2p131.
OLIVEIRA, A. M. M. et al. Estudo sobre Portfólios Tecnológicos para Transferência de Tecnologia Universidade-Empresa: uma revisão de literatura. Cadernos de Prospecção, Salvador, v. 11, n. 5, Ed. Esp. VIII ProspeCT&I, p. 1.370-1.380, dez. 2018. DOI: 10.9771/cp.v11i5.27332.
OLIVEIRA, H. C. de et al. Boas Práticas de Transferência de Tecnologia: O Caso Estadunidense do Escritório de Transferência de Tecnologia da Universidade da Universidade de Michigan. Fronteiras. Journal of Social, Technological and Environmental Science, v. 11, n. 2, p. 150-166, ago. 2022. DOI: 10.21664/2238869.2022v11i2.p150-166.
OLIVEIRA, I. C. R. de; CARNEIRO, C. E. A.; BARBOSA, E. F. Propriedade Intelectual no Instituto Federal da Bahia: produção científica e evolução da Política de Inovação. Cadernos de Prospecção, Salvador, v. 16, n. 5, p. 1.573-1.588, 2023. DOI: 10.9771/cp.v16i5.50794.
PABIS JUNIOR, T.; RIBEIRO, G.; STEINDEL, M. Da Implantação do Núcleo de Inovação Tecnológica às Estratégias da Gestão da Propriedade Intelectual: um estudo de caso na Agência de Inovação do Instituto Federal do Paraná. Cadernos de Prospecção, Salvador, v. 16, n. 3, p. 553-569, abril a junho, 2023. DOI: 10.9771/cp.v16i3.50229.
QUINONES, R. et al. Open Innovation with Fuzzy Cognitive Mapping for Modeling the Barriers of University Technology Transfer: A Philippine Scenario. International Journal of Innovation Studies, v. 5, n. 3, dez. 2019. DOI: 10.3390/joitmc5040094.
QUINONES, R. et al. Using Delphi and fuzzy DEMATEL for analyzing the intertwined relationships of the barriers of university technology transfer: Evidence from a developing economy. International Journal of Innovation Studies, v. 4, n. 3, p 85-104, dez. 2020. DOI: 10.1016/j.ijis.2020.07.002.
SHARMA, M.; KUMAR, U.; LALANDE, L. Role of university technology transfer offices in university technology commercialization: case study of the Carleton university foundry program. Journal of Services Research, v. 6, p. 109-139. 2006. DOI: 10.1016/j.technovation.2022.102525.
VRIES, E. W. et al. Knowledge transfer in university–industry research partnerships: a review. The Journal of Technology Transfer, n. 44, p. 1.236-1.255, 2019. DOI: 10.1007/s10961-018-9660-x.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cadernos de Prospecção

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O autor declara que: - Todos os autores foram nomeados. - Está submetendo o manuscrito com o consentimento dos outros autores. - Caso o trabalho submetido tiver sido contratado por algum empregador, tem o consentimento do referido empregador. - Os autores estão cientes de que é condição de publicação que os manuscritos submetidos a esta revista não tenham sido publicados anteriormente e não sejam submetidos ou publicados simultaneamente em outro periódico sem prévia autorização do Conselho Editorial. - Os autores concordam que o seu artigo ou parte dele possa ser distribuído e/ou reproduzido por qualquer forma, incluindo traduções, desde que sejam citados de modo completo esta revista e os autores do manuscrito. - Revista Cadernos de Prospecção está licenciado com uma Licença Creative Commons Attribution 4.0. Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho para fins não comerciais, e embora os novos trabalhos tenham de lhe atribuir o devido crédito e não possam ser usados para fins comerciais, os usuários não têm de licenciar esses trabalhos derivados sob os mesmos termos.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.